Plavi voz, koji je tokom svog života Josip Broz Tito koristio za putovanja s drugim visokim državnim i političkim ličnostima iz zemlje i inostranstva, prava je muzejsko - turistička atrakcija.
Voz je napravljen 1959. godine u fabrikama u Smederevskoj Palanci i u Mariboru, a do danas je očuvao originalan izgled.
Domaćin voza Milan Budimir za Euronews objašnjava da Plavi voz čini 21 vagon, a da je primao 150 putnika.
"Oni su mogli da sjede unutra za stolom, na doručku, ručku ili večeri, slušaju muziku ili da u toku noći prespavaju", kaže kustos ove atrakcije.
Sadašnje ime "Plavi voz" dobio je prema boji u koju je ofarban da bi se razlikovao od kompozicija tadašnje Jugoslovenske državne željeznice koje su bile zelene boje i smatrao se najluksuznijim vozom ondašnjeg vremena.
Unutrašnjost voza je urađena uglavnom od drveta. Korišteni su mahagoni, kruška i orah, a saloni i hodnici su dekorirani intarzijama.
Plavi voz (Izvor: Euronews.rs)
Omiljeno prevozno sredstvo Titovih gostiju
Vozom je putovalo više od 60 velikih političkih i državnih zvaničnika, a u radnom vijeku prešao je oko 600.000 kilometara.
Posjeduje svečani salon s trpezarijom, troje salonskih kola s apartmanima, kuhinju, restoran i posebna zatvorena prtljažna kola za prevoz automobila.
U kompoziciji je i vagon koji je služio kao sala za konferencije i sastanke, ali i VIP salon.
"Ministri i predsjednici mogli su da razgovaraju, donose odluke, dok su (s druge strane vrata) supruge i novinari, prevodioci i članovi obezbjeđenja, mogli da sjede i piju kafu", objašnjava domaćin.
Koliko je značajnih ličnosti Tito ugostio u svom Plavom vozu, svjedoče zidovi vagon-restorana ukrašeni fotografijama visokih zvanica među kojima je britanska kraljica Elizabeta Druga, lider bivšeg SSSR-a Leonid Brežnjev, predsjednik Indije Džavaharlal Nehru, iranski šah Reza Pahlavi, posljednji etiopski car Hajle Selasije i mnogi drugi.
"Tu su i fotografije iz 1976. godine, gdje su Tito, Jovanka, Draža Marković i Vidoje Žarković, kada je puštena u rad Beograd-Bar, a prvi voz koji je prošao bio je Plavi voz s tom delegacijom", dodaje naš vodič.
Jovanka kao "Babaroga"
Budimir je svoju karijeru počeo 1987. kao šef službe za ugostiteljstvo u vrijeme kada je direktor bio prof. dr Marko Vlaović, i većina njegovih kolega više nije među živima. Ipak, iza njih su ostale mnoge priče o Plavom vozu i njegovim gostima.
"Jovanka je bila ta 'Babaroga' koja je tu dolazila i sve gledala da bude kako treba. Sve je zavisilo od delegacije - koliko je bila velika i koliko se dugo putovalo, da li do Berlina, ili Istanbula, koliko je trebalo pripremiti hrane i inventara od šolja, viljuški, kašika, noževa, čaša, posteljina, kreveta za spavanje...", kazao je vodič.