Biciklistički turizam godišnje generira više od 44 milijarde eura za Evropu.
Širom Evrope, sve više putnika odlučuje se vidjeti kontinent iz biciklističkog sjedala.
Nekada nišni sport izdržljivosti sada je rastući oblik putovanja s niskim utjecajem na okoliš, ekološki prihvatljivog, koji dobija na zamahu kako Evropa prihvata održivije načine kretanja i istraživanja.
U stvari, biciklistički turizam čini procijenjenih 2,3 milijarde putovanja širom EU svake godine, prema Evropskoj biciklističkoj federaciji (ECF), od višednevnih avantura s biciklima do laganih vožnji uz rijeku koje idu daleko izvan gradskog putovanja na posao.
U čast Svjetskog dana bicikla danas, 3. juna, nema boljeg vremena da prihvatite oblik putovanja koji je jednako dobar za vaše blagostanje kao i za svijet oko vas.
Uspon evropskog putnika na dva točka
Ljubav prema biciklizmu duboko je ukorijenjena u evropskom DNK. Uostalom, ovo je kontinent Tour de Francea, Giro d'Italije i La Vuelta a Españe. Ali nedavni porast putovanja na dva točka ne odnosi se samo na elitne etapne utrke.
Sve više svakodnevnih putnika planira biciklističke odmore oko sporih, slikovitih ruta koje nude impresivniji i ekološki prihvatljiviji način istraživanja svijeta.
Prema ECF-u, biciklistički turizam sada generira više od 44 milijarde eura godišnje i podržava hiljade malih preduzeća, od seoskih pansiona do prodavnica za iznajmljivanje bicikala. U mnogim slučajevima, biciklisti pomažu u proširenju turizma izvan uobičajenih popularnih destinacija, donoseći prihod van sezone ili dodatni prihod manje posjećenim gradovima i regijama.
A ako se tome dodaju i ekonomske koristi od boljeg zdravlja i uštede goriva, ECF procjenjuje da biciklizam donosi ukupne koristi za Evropu od 150 milijardi eura.
Koristi od biciklističkog turizma idu dalje od ekonomije. Vožnja bicikla, čak i na kratka putovanja, podržava nekoliko Ciljeva održivog razvoja Ujedinjenih nacija (SDG), od smanjenja emisija ugljika do poboljšanja fizičkog i mentalnog zdravlja, te stvaranja inkluzivnijih i pristupačnijih transportnih sistema.
Nije ni čudo što putnici sve više zamjenjuju duge vožnje i letove iskustvima na otvorenom koja lagano koračaju i daju prioritet dobrobiti.
Kako jedna inicijativa pokreće promjene
U srcu evropske biciklističke renesanse je EuroVelo, mreža biciklističkih ruta na duge staze širom kontinenta, osmišljena za promociju održivog putovanja i izgradnju bolje povezane Evrope.
Nakon završetka, mreža će se prostirati na gotovo 61.000 kilometara, povezujući kontinent putem 17 tematskih ruta koje je razvio i koordinirao ECF. Od 2023. godine, već je bilo postavljeno preko 56.000 kilometara, uglavnom duž namjenskih biciklističkih staza ili tihih puteva sa niskim prometom, poboljšanih novim biciklističkim stazama.
Svaka ruta ima poseban identitet. EuroVelo 1, ruta Atlantske obale, proteže se zapadnom obalom Evrope u dužini od više od 10.600 kilometara, protežući se od sjeverne Norveške, preko Velike Britanije i Irske, kroz Francusku i Španiju, a završava u Portugalu.
EuroVelo 6, Ruta rijeka, prati Loaru, Rajnu i Dunav kroz središte kontinenta prije nego što stigne do Crnog mora.
A EuroVelo 13, takozvana Staza Željezne zavjese, povezuje bivše granice Hladnog rata sve do rubova Turske i Grčke, pretvarajući nekada razdvajajuću liniju u put otkrića.
Nove rute i nove mogućnosti u pripremi
EuroVelo se nastavlja širiti po cijelom kontinentu.
2023. godine, ECF je najavio planove za EuroVelo 16, Iberijsku biciklističku rutu dugu gotovo 1.900 kilometara. Do 2028. godine, ruta će povezivati Lisabon i Pamplonu putovanjem kroz Alentejo, Toledo, Madrid i podnožje Pirineja.
Ali i druge rute su podjednako popularne. Deset godina stara biciklistička staza Bay Cycle Way, staza duga 130 kilometara koja povezuje otok Walney u Barrow-in-Furnessu s dokom Glasson u Lancasteru, privlači tri miliona biciklista godišnje, prema podacima njenih osnivača, Partnerstva Morecambe Bay.
Sada i nacionalne vlade preduzimaju određene mjere. Velika Britanija je u februaru najavila finansiranje od skoro 355 miliona eura za poboljšanje infrastrukture za pješačenje, vožnju biciklom i biciklom u Engleskoj. Investicija će dodati 480 kilometara novih ruta, stvoriti sigurnije prijelaze i obezbijediti besplatnu obuku za biciklizam za stotine hiljada školaraca.
Grad Manchester ide korak dalje, s ciljem da takozvane rute „aktivnog putovanja“ učini široko dostupnim putem svoje Bee mreže ruta za pješačenje, vožnju biciklom, autobusom i tramvajem.
„Naš plan da povežemo 95 posto naših stanovnika na udaljenosti unutar 400 metara od visokokvalitetnih ruta aktivnog putovanja vjerovatno je najsmjeliji u zemlji“, rekao je gradonačelnik Manchestera, Andy Burnham, u saopštenju.
Kako vlade ulažu u infrastrukturu prilagođenu biciklizmu, a sve više putnika traži smislene načine istraživanja s manjim utjecajem na okolinu, biciklizam se ističe svojom jednostavnošću i dosegom.
Bilo da se radi o vikend vožnji uz Dunav ili mjesečnom putovanju od Norveške do Portugala, biciklizam postaje i turistička prednost i javno dobro koje vam omogućava da doživite Evropu svježim očima i manjim otiskom.