Blokade graničnih prelaza, carinskih terminala i ključnih saobraćajnica koje sprovode prevoznici u BiH, u okviru protesta zbog neispunjenih zahtjeva, već stvaraju ozbiljne posljedice u privredi. Privrednici upozoravaju da hrana propada, proizvodnja staje, a da blokade posebno utiču na izvoz.
Direktor fabrike obuće Bema iz Banjaluke, Marinko Umičević, ujedno i odbornik SNSD-a, kaže da blokade ozbiljno ugrožavaju poslovanje, ističući da su radnici već poslani na prinudne odmore:
„Podržavam borbu prevoznika za njihova prava, ali ne i blokadu carinskih terminala. I ovo malo posla što imamo u tvornici Bema i drugim fabrikama je ugroženo. Kamioni stoje, ne mogu da odvezu robu niti da dovezu repromaterijal“, poručuje Umičević u svojoj objavi na Fejsbuku.
Dodaje da je situacija postala nepodnošljiva i zbog institucionalne nebrige:
„Savjet ministara BiH se bori samo za budžet, a nas izvoznike, koji donosimo devize ovoj zemlji, niko i ne spominje. Sve više ličimo na protektorat jednog čovjeka, a privreda nam je na infuziji.“
Posebno upozorava na valutni kurs i nepostojanje olakšica za izvoznike:
„Kurs KM je isti već 30 godina, povrat PDV-a na prevoz i topli obrok nam ne daju. Nije ni čudo što ljudi odlaze – sad već bježe i imućni. Ako se ovo ne riješi odmah, sve staje.“
Saša Trivić, vlasnik kompanije Krajina klas i bivši predsjednik Unije poslodavaca RS, odlučio je da sam za volan sjedne kako bi prevezao robu do carinskog terminala u Gradišci, što je izazvalo incident s okupljenim prevoznicima.
„Samo sam sjeo u svoj kamion i krenuo. Prevoznici su se bunili, bilo je svađe, ali nisam mogao dozvoliti da mi propadne roba kojoj ističe rok“, izjavio je Trivić za Euronews.
Naglašava da razumije borbu prevoznika, ali ne i metode:
„Zaustavi vozila na sat, dva, ali niko nema pravo da zaustavi državu. Hrana stoji, police se prazne. Ovo nije način da se traže prava. Neki zahtjevi se čak ni ne tiču BiH.“
Dodaje da se iz Unije poslodavaca već razgovara s predstavnicima prevoznika:
„Pozvali smo ih na razgovor, uključujemo i Vladu RS. Treba naći rješenje koje ne uništava sve druge sektore.“
Poljoprivrednici: "Mlijeko propada, bićemo prinuđeni da pokušamo spasiti robu"
Iz Udruženja poljoprivrednika Federacije BiH uputili su dramatičan apel – da se propuste cisterne s mlijekom i kamioni s lako kvarljivim proizvodima. Iako su, kako tvrde, molili „ljudski“, odgovor s terena nije došao:
„Upozoravamo da ćemo, ako ne bude reakcije, biti primorani izaći na puteve i sami pokušati spasiti robu. Štete su već ogromne i biće ih teško nadoknaditi.“
Unija poslodavaca Republike Srpske pozvala je na hitan prekid blokada, uz poruku da protesti nanose „ogromnu štetu kompanijama širom BiH“. Istovremeno su izrazili podršku većini zahtjeva koje su prevoznici uputili institucijama.
„Pozivamo institucije BiH da hitno reaguju, kao i EU da omogući transportnim radnicima da rade pod uslovima koji ne ugrožavaju njihova prava“, stoji u saopštenju.
Dodaju i da su otvoreni za saradnju sa svim organizacijama koje zastupaju interese i prevoznika i privrednika, te pozivaju na zajednički sastanak radi pronalaženja rješenja.
Protest prevoznika u Bosni i Hercegovini nastavlja se i danas, a blokade graničnih prelaza, carinskih terminala i ključnih saobraćajnica traju bez prekida. Akciju predvodi Konzorcijum "Logistika BiH", koji okuplja oko 47.000 transportnih radnika i više od 600 prevozničkih firmi. Protesti su usmjereni protiv loših uslova poslovanja, dugih čekanja na granicama, visoke cijene goriva, nedostatka digitalizacije i EU regulative koja ograničava boravak vozača izvan BiH na 90 dana u 180 dana.
Prevoznici su sinoć jednoglasno odlučili da nastave blokade "do ispunjenja zahtjeva", iako traju pregovori sa vlastima i postoji blagi optimizam da bi rješenje moglo biti na pomolu.
Kamioni trenutno blokiraju teretni saobraćaj na brojnim graničnim prelazima, uključujući Gradišku, Raču, Šamac, Orašje, Izačić, Kamensko, Bijaču i druge. Putnički saobraćaj za sada protiče bez većih problema.