Novo umjetničko djelo danske umjetnice Thyre Hilden, fokusirano na banane, izloženo je i prodano na sajmu umjetnosti Enter u Kopenhagenu. Evo zašto je to jedno od istaknutih djela ovogodišnjeg izdanja.
Od Paul Gauginovog "Obroka" do Banksyjevog "Pulp Fictiona", preko Andy Warholove legendarne obrade za The Velvet Underground i Nicoovog debitantskog albuma iz 1967. godine, banane se mogu naći svugdje u umjetničkim djelima.
I kao praktična, ali brzo raspadajuća grickalica i senzualni, seksualno sugestivan simbol, ovo voće ima moć da uznemiri, zagolica i pokrene vitalne razgovore, piše Euronews Culture.
Dospjelo je na naslovnice (i Instagram feedove) 2019. godine kada je poznati konceptualni umjetnik Maurizio Cattelan stvorio "Comedian" na sajmu Art Basel u Miamiju. Italijanski umjetnik je jednostavno kupio bananu i zalijepio je na zid ljepljivom trakom.
Provokacija je izazvala debatu o prirodi i vrijednosti umjetnosti, a miješajući satiru i visoku umjetnost, Cattelan je govorio o apsurdnosti našeg vremena.
"Comedian" Maurizioa Cattelana (Izvor: Sotherby's)
"Comedian" je prodat za 120.000 dolara (114.000 eura) 2019. godine, a prošle godine ponovo je dospio na naslovnice kada je preprodan na aukciji za nevjerovatnih 6,2 miliona dolara (5,8 miliona eura).
Poduzetnik u oblasti kriptovaluta Justin Sun nadmašio je šest drugih takmičara za kupovinu djela s motivom voća na aukciji Sotheby'sa u New Yorku, a kasnije je pojeo bananu tokom konferencije za novinare u Hong Kongu, što je bio provokativna usporedba između umjetničkog djela i svijeta kriptovaluta. U osnovi, sve se vrti oko apstraktnih koncepata.
Sada je novo umjetničko djelo danske umjetnice Thyre Hilden, fokusirano na bananu, izloženo na sajmu umjetnosti Enter u Kopenhagenu, najvećem međunarodnom sajmu umjetnosti u Skandinaviji, kao umjetnički odgovor na Catellanov "Comedian".
"Jednaka satira" Thyre Hilden (Izvor: Anders Kongshaug)
Štaviše, banana, prerezana da podsjeća na vulvu - pod nazivom "Jednaka satira" - prodata je za tačno 12.869 dolara (11.066 eura).
Malo bijedno u usporedbi s "Comedian", ali to je i poenta.
Čak i ako je "Jednaka satira" prodata za 40.000 puta veću vrijednost od stvarne banane i samo 10 posto svog "muškog pandana", to predstavlja činjenicu da samo oko 10 posto prometa na tržištu umjetnina u Sotheby'su i Christie'su dolazi od djela koje su stvorile žene.
"Galerist i ja smo postavili cijenu na 10% originalne cijene banane, sa selotejpom na zidu, vrlo poznatog djela“, rekla je Hilden. "A tih 10% dolazi od toga u velikim aukcijskim kućama, Sotheby'su i Christie'su. Dakle, i dalje samo 10% prometa ide umjetnicama."
Hilden je dodala da se nada da će to "širiti humor i pokrenuti diskusije o jednakosti".
"Jednaka satira" Thyre Hilden (Izvor: Anders Kongshaug)
"Stvorila sam ovo djelo 'Jednaka satira', gdje sam jednu vrlo snažnu figuru pretvorila u nešto vrlo ženstveno i stvorila žensku snagu. A cilj je širenje humora, diskusije o jednakosti. Radi se o otvaranju dijaloga o ženskoj jednakosti u umjetnosti."
Kupac "Jednake satire", Anders Andersen, osnivač kompanije za dijeljenje poslovnih prostora Ordning, izjavio je da se i on nada da će se razgovor ticati Hildenove centralne ideje koja stoji iza ovog umjetničkog djela.
"Ne isplati se platiti toliko za bananu, ali kada završite s tom diskusijom, nadam se da će sljedeći nivo biti da ćete početi razmatrati šta sama umjetnica želi reći ovim umjetničkim djelom", rekao je Andersen.
Dakle, umjetnost vrijedna ludila. Andersen je također rekao da planira svakodnevno zamjenjivati voće.
"U praksi, to znači da ću biti najveći uvoznik banana u Kopenhagenu, jer ću morati obnavljati ovo umjetničko djelo - ili će ga neki od mojih zaposlenika obnavljati - svaki dan."
Ovo nije prvi put da su umjetnice dale feministički prizvuk faličnom voću, budući da su Guerrilla Girls poznato koristile banane u protestnim akcijama kako bi ukazale na mušku dominaciju u svijetu umjetnosti.
Dakle, pohvale Enter Art Fair-u i Thyri Hilden ne samo što su razotkrili naizgled proizvoljnu prirodu načina na koji se vrijednost dodjeljuje predmetima i postavili pitanje "Ko odlučuje o vrijednosti umjetnosti?", već i što su podsjetili posjetioce da tih 10 posto nije samo brojka ograničena na svijet umjetnosti.