Dok europski proizvođači automobila ulaze u izazovnu 2025. godinu, Goldman Sachs je smanjio rejting Mercedesa-Benz AG i Porschea AG zbog rasta troškova, carina i pritisaka na marže.
Titani njemačke automobilske industrije, koji su godinama bili prepoznati po svojoj inženjerskoj izvrsnosti, sada se suočavaju s dvostrukim izazovom: slabom profitabilnošću električnih vozila (BEV) i padom prihoda u Kini.
Ova neizvjesna situacija natjerala je Goldman Sachs da snizi rejting Porschea i Mercedesa, što odražava širu sliku problema s kojima se suočava europska automobilska industrija.
U izvještaju objavljenom u utorak, analitičar Goldman Sachsa, George Galliers, ukazuje na sve veće izazove s kojima se suočavaju europski proizvođači, uključujući rastuće troškove rada, tarifne rizike, pad profitabilnosti u Kini i sve strože ekološke propise.
"Očekujemo još jednu izazovnu godinu za europske automobilske dionice u 2025.“, rekao je Galliers, napominjući da je sektor već pretrpio pad od više od 12% u 2024.
Goldman Sachs smanjio je svoje prognoze zarade za sektor za 9% u 2025. i 6% u 2026. godini, uzevši u obzir rastuće pritiske.
Zašto njemački proizvođači automobila imaju problema?
Jedan od ključnih problema koji opterećuje europske proizvođače automobila jest profitabilnost baterijskih električnih vozila.
Goldman Sachs prognozira da će udio BEV-a na europskom tržištu porasti s 14,3% u 2024. na oko 19% u 2025., potaknut regulativama za smanjenje emisija CO2.
Međutim, Galliers postavlja pitanje može li ovakav rast prodaje nadoknaditi visoke troškove proizvodnje BEV-ova koji nastavljaju smanjivati profitne marže.
Osim toga, njemački proizvođači automobila suočavaju se s velikim padom zarade od svojih zajedničkih ulaganja u Kini.
Prema Goldman Sachsu, zarada od tih ulaganja pala je za 36% u 2024. godini, što odražava šire probleme koje zapadni proizvođači imaju na najvećem svjetskom tržištu automobila.
Galliers je dodao da su Ford i General Motors već zabilježili gubitke u Kini, a postoji zabrinutost da bi europski proizvođači mogli slijediti njihov primjer.
Porsche i Mercedes: smanjeni izgledi za rast
Goldman Sachs smanjio je ocjenu Porsche SE sa "Kupi“ na "Prodaj“, ističući ograničene izglede za rast u 2025. godini i tekuće financijske rizike. "Vidimo ograničen prostor za rast zarade u 2025.“, rekao je Galliers, navodeći smanjenje potražnje za BEV-ovima na zapadnim tržištima i stalne izazove u Kini.
Porsche se suočava i s financijskim izazovima, uključujući visoku zaduženost i napore Volkswagena na restrukturiranju, što bi moglo ograničiti moguća poboljšanja u poslovanju.
Goldman Sachs ne očekuje značajan pad neto duga Porschea ispod 4 milijarde eura prije 2027. godine.
Za Mercedes-Benz AG također je došlo do smanjenja rejtinga, s pomakom s "Kupi“ na „Neutralno“.
Izvještaj navodi stalnu neizvjesnost oko prodaje luksuznih vozila, posebno u svjetlu slabije potražnje na ključnim tržištima, mješovitih reakcija na AMG modele i starenja S-klase.
Mercedesova prilagođena zarada prije kamata i poreza (EBIT) za automobilski odjel smanjena je za 44% u 2024., s očekivanim padom za cijelu godinu od 40%.
Goldman Sachs prognozira dodatni pad od 14% u 2025. godini, prije skromnog oporavka u 2026.
"Ulagači će vjerojatno zahtijevati reviziju kratkoročnih i srednjoročnih ciljeva marže Mercedesa“, rekao je Galliers, ističući da profitabilnost BEV-a i slabiji doprinos Kine ostaju ključni problemi.
Unatoč izazovima, Goldman Sachs ističe i potencijalne prilike za Mercedes, osobito u tehnologiji autonomne vožnje i partnerstvu s Nvidijom.
(Izvor: AP Photo/David Zalubowski)
Trgovinski rizici i tarifne neizvjesnosti
Dodatni izazovi za industriju dolaze iz trgovinskih i tarifnih rizika. Europska unija nedavno je uvela carine na kineske BEV-ove, a mogućnost eskalacije trgovinskih napetosti, poput onih iz vremena administracije Donalda Trumpa, mogla bi dodatno poremetiti globalne opskrbne lance.
Galliers ističe da je automobilska industrija globalna i da su mnogi proizvođači osjetljivi na bilo kakve promjene u trgovinskim tarifama.
Postoji li nada
Unatoč svim izazovima, Goldman Sachs ističe Renault kao potencijalnog predvodnika europske automobilske industrije.
Fokus francuskog proizvođača na troškovnu disciplinu i inovativne proizvode mogao bi mu pomoći da bolje upravlja tržišnim turbulencijama u odnosu na svoje njemačke konkurente.
Pitanje je sada hoće li se poznati europski proizvođači automobila uspjeti prilagoditi ubrzano mijenjajućem tržištu. Kao što Galliers zaključuje: „Globalni problemi opterećuju automobilsku industriju već gotovo cijelo desetljeće.“