Loader
Pronađite nas

Golob na sastanku sa Bajdenom u Bijeloj kući: Jedna od tema Zapadni Balkan

U Srbiji sutra dan žalosti zbog tragedije u Novom Sadu

    Arhitekta Slobodan Maldini o urušavanju nadstrešnice Željezničke stanice u Novom Sadu

    Urušena nadstrešnica Željezniče stanica u Novom Sadu (Izvor: Euronews/Nataša Krstin)
    Euronews.rs
    Objavljeno

    Osmoro ljudi poginulo je u padu nadstrešnice Željezničke stanice u Novom Sadu, dvoje je povrijeđeno, dok se dvoje i dalje nalazi pod ruševinama - u pitanju su žena i djevojčica od 14 godina sa kojima su spasioci u kontaktu.

    ADVERTISEMENT

    Kako su ranije saopštile Infrastrukture železnice Srbije, nadstrešnica koja je pala na ulasku u stanicu Novi Sad nije bila predmet nedavne rekonstrukcije u okviru radova na obnovi stanične zgrade kao dio projekta izgradnje brze pruge Novi Sad - Subotica, navodi se u saopštenju.


    Arhitekta Slobodan Maldini u razgovoru za Euronews Srbija kaže da je još uvijek rano pričati o uzrocima, ali da je nadstrešnica prije svega stara više od pet decenija, ali i da je bila smjelo i neuobičajeno arhitektonski-konstruktivno rješenje zbog primjene konstrukcije sa zategama.


    "Arhitekte su to lijepo smislile jer je primijenjena konstrukcija sa zategama. Radi se o nadstrešnici okačenoj na neku vrstu sajli, pod oštrim uglom zbog čega je trpjela veliko opterećenje. Nadstrešnica ima betonske grede velike težine i u tom smislu je glavno pitanje da li su te grede bile dovoljno i pravilno armirane, u pravoj zoni betona i drugo, da li su zatege bile pravilno ankerovane", rekao je Maldini i nastavio:

    "Ankeri trpe najveće momente opterećenja, tako da pretpostavka može biti da je došlo ili do zamora materijala, moguće je i da nije primjećena neka pukotina i neka greška i jednostavno od težine takve nekonstrukcije krenuo je kolaps", dodaje.

    Kako kaže, u projektovanju arhitektonskog rješenja vrste kao što je nadstrešnica Željezničke stranice u Novom Sadu koriste se lagane arhitektonske konstrukcije, odnosno lagani elementi.


    "Ovdje je neuobičajeni sistem korišćenja zatega koje nose snažne betonske grede. U projektantskom smislu se može reći, ne da je to propust, ali nedosljednost projektanta, dok u izvođačkom smislu ne znamo kako su armirane te grede. Treća stvar je upravo u samoj eksploataciji. Pretpostavljam da nije bio dovoljno dobar nadzor koji bi primijetio pukotine koje su dovele do ovakvog kolapsa. Istraga će dovesti do detaljnih analiza"


    Maldini pretpostavlja da je došlo do čupanja ankera iz zida jer ono što se može vidjeti na fotografijama i čuti iz izjava očevidaca jeste da su ti ankeri praktično postavljeni na krovnu konstrukciju koja je vrlo tanka, nježna i krhka.


    "To je rađeno zbog estetike i lijepog izgleda, ali nije praćeno dobrom konstruktivnom dokumentacijom i pretpostavljam da smo došli do problema poslije 50 i više godina kada je takva konstrukcija bila zrela za obnavljanje"


    Arhitekta ističe da je tokom obnavljanja željezničke stanice potencijalnu grešku napravio i onaj koji je procijenio da nadstrešnicu ne treba obnavljati.


    "U smislu arhitekture, nešto što lijepo izgleda, u unutrašnjosti može imati pukotine i biti problem. Ovo treba da bude apel da sve arhitektonske konstrukcije budu urađene po standardima i normama koje zahtjevaju da mogu da nose terete koje nose, da je potreban poseban oprez pri izvođenju radova, odnosno da nema uštede u materijalima, i tokom eksploatacije se traži redovna kontrola svega toga", istakao je Maldini.


    Kaže i da je teško govoriti o tome ko snosi odgovornost za tragediju, prije svega zbog protoka vremena i "održavanja ili neodržavanja tog dijela arhitektonskog objekta".


    "Ono što je izvjesno jeste da se radi o neuobičajenom strukturnom rješenju koje jeste atraktivno i lijepo, ali pitanje je da li je sigurno i sprovedeno u djelo. U ovom slučaju se pokazalo da postoji određeni zamor materijala, propusti koji nisu primijećeni na vrijeme i onda je došlo do ovoga"


    Maldini apeluje na sve arhitektonske projektante da u svoje projekte ugrađuju sigurna i održiva rješenja i ne izvode, kako kaže, egzibicije.


    "Da konstruktivci proračunavaju sa velikim stepenom opreza konstrukcije, da tokom eksploatacije kontrolišu te konstrukcije da ne bi došlo do neželjenih događaja", rekao je on u razgovoru za Euronews Srbija i zaključio riječima:

    "Ovo je veliko upozorenje za sve nas i moraćemo da promenimo odnos prema arhitektonskim objektima javnog karaktera koji imaju konstruktivne sisteme koji ne zastarevaju u estetskom, ali zastarevaju u smislu opterećenja materijala. Svaki materijal koji se optereti može da pukne, kolabira i u tom smislu može da dođe do tragedije".


    Vučević: Insistiraćemo da se pronađu odgovorni


    Podsjetimo, premijer Srbije Miloš Vučević posjetio je mjesto nesreće u Novom Sadu i rekao da je ovo jedan od najtežih dana u poslijeratnoj istoriji ovog grada.


    "Velika užasna tragedija je za Novi Sad i cijelu Srbiju i hoću da u ime Vlade Republike Srbije i svih građana i u svoje ime izrazim saučešće porodicama stradalih. Hoću da se zahvalim svim spasiocima, vatrogascima, spasiocima, radnicima komunalnih preduzeća, svima koji se bore da spasu ljude koji su pod ruševinama i vode nadljudsku bitku, na tome neizmerno hvala", rekao je on.


    Kako je dodao, bez obzira što se radi o nadstrešnici koja je izgrađena 1964. insistiraće da se pronađu odgovorni i odgovaraju oni koji su morali voditi računa o stanju konstrukcije i koji su morali upozoriti nadležne da se određene stvari moraju popraviti i ispraviti. 









    00:00

    /

    08:42






    Možda će vam se svidjeti

    Uoči protesta, jake policije snage u Novom Sadu. Pretresi u nekoliko institucija!

    Oglasilo se Više javno tužilaštvo u Novom Sadu: Saslušano 48 lica zbog pada nadstrešnice

    Goran Vesić i zvanično podnio ostavku