Video vozača koji je ulicama Sarajeva vozio brzinom od 180 kilometara na sat, ponovo je otvorilo pitanje kako stati u kraj vozačima koji krše propise i ugrožavaju sigurnost građana. Iz policije kažu kako čine sve da spriječe bahatost na cestama, ali čini se da to ipak nije dovoljno. Policija apeluje na izmjene zakona, a stručnjaci na edukaciju vozača.
Brzina, adrenalin. Za neke igra, za druge smrtna presuda. Samo u prošloj godini život na cestama u BiH izgubilo je 250 ljudi. Iza svake brojke stoji porodica, ugašena mladost i nečiji svijet koji je stao u sekundi.
Građani su nezadovoljni, mišljenja su da je potrebno uvesti veće kazne.
Upravo su nedaleko od mjesta, gdje im je postavljen spomenik, zbog bahate vožnje prije devet godina ubijene studentice Selma Agić i Edita Malkoč, za šta je pravosnažno osuđen na skoro 18 godina Sanjin Sefić.
Hitno usvajanje zakona
Zbog brze vožnje i prije dvije godine su samo nekoliko metara dalje ubijene dvije mlade doktorice. Policija u Kantonu Sarajevo izriče sankcije od prije 20 godina i to ne daje učinke, poručuje ministar unutrašnjih poslova Admir Katica. Kaže da se zakoni moraju mijenjati jer nam trebaju efikasne novčane sankcije.
"Molim Predstavnički dom da već iduće sedmice hitno usvoji izmjene po kojima se ova objesna vožnja tretira na taj način da bude odvraćajuća sankcija zbog koje neko ko se bahati u vožnji, kada bude sankcionisan od naše policije, više mu neće pasti napamet da to ponovo radi", rekao je Admir Katica, ministar unutrašnjih poslova KS.
Izmjene Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH već 11. septembra trebale bi se naći pred zastupnicima u Parlamentarnoj skupštini BiH.
Oduzimanje vozila
Prema prijedlogu, prva greška u saobraćaju tretirat će se kao opomena, a druga je već kraj vožnje. Ministar Katica kaže i da jedna od metoda koju policija primjenjuje u Kantonu Sarajevo, a koja daje efekte je privremeno oduzimanje vozila. Od početka primjene ove metode, sredine 2023. godine do danas oduzeta su 442 vozila.
"Jedna od promjena u zakonu koja bi trebala da se desi je mogućnost trajnog oduzimanja vozila. To oduziamnje vozila je ustvari oduzimanje sredstva izvršenja tom mogućem potencijalnom ubici na cesti. Mi primjenjujemo tu metodu, prošle godine smo oduzeli 301 vozilo i to je zaista značajno", poručio je Katica.
Sudski vještak za cestovni i gradski saobraćaj Stipo Martinović kaže da se u pojedinim zemljama EU za kršenje saobraćajnih propisa trajno oduzimaju vozačka dozvola i vozilo.
Finska kao primjer
"U Finskoj prije nego što se izrekne kazna za prometni prekršaj, vozač je dužan dostaviti svoju poreznu karticu iz prošle godine da se vidi kolika su primanja i tek nakon uvida u to odredi mu se kazna. Tako je riješeno u Finskoj, za pojedine vozače kazna od 50 ili 100 maraka ne znači ništa", kazao je Stipo Martinović.
Stručnjaci kažu i kako su dva ključna segmenta za održavanje sigurnosti saobraćaja prvo, bolja cestovna infrastruktura, a onda i kvalitetna obuka mladih vozača. Podaci pokazuju da Bosna i Hercegovina ima oko 96 poginulih u saobraćaju na milion stanovnika što je gotovo dvostruko više od evropskog prosjeka.