Loader
Loader
Pronađite nas

"Ljudi ne razmišljaju o bolesti, dok im se ne dogodi": U Bosni i Hercegovini donorsku karticu ima 80.000 građana

Neiskorištene vakcine, koje su bile predmet krivičnog postupka u Prijedoru, predate na uništenje

    Šulić: Sutrašnji bojkot nepotreban, tržišna inspekcija kontroliše marže

    Denis Šulić, minister trgovine i turizma Republike Srpske (Izvor: Euronews)
    Lejla Džin
    Objavljeno

    Nakon što je prvobitno započeo bojkot visokih cijena hrane i proizvoda na tržištu Hrvatske, sutra će ovu praksu, kako je najavljeno, primjeniti i građani Bosne i Hercegovine.

    ADVERTISEMENT

    Da je sutrašnji bojkot je nepotreban, stav je Denisa Šulića, ministra trgovine i turizma Republike Srpske.


    ''Ja smatram da bojkot nikada nije dobar, da zajedničkim radom i angažovanjem svih nas društveno odgovornih lica i ljudi koji imaju svoje trgovačke firme, kao i ljudi iz institucija, trebalo bi da promovišemo pozitivne stvari. Ne podržavam ga, ali isto tako kao građanin dopuštam svaku inicijativu koja, nadam se, ima za cilj da se neki društveni procesi unaprijede i da na taj način budemo bolje društvo. Ako mene lično pitate, moj posao je da radim i kreiram određene politike,'' izjavio je Šulić.


    Na pitanje EuroNews BiH kako komentariše činjenicu da su određeni proizvodi na domaćem tržištu skuplji nego na području Evropske unije, uzimajući obzir činjenicu da se standard života ne može porediti, Šulić kaže:


    ''Posjetio sam Beč tokom Sajma turizma i išao sam u neke trgovačke lance u kojima imamo naše domaće proizovde, upoređivao sam cijene i nisam naišao da su određeni proizvodi jeftiniji tamo, nego u marketima u Republici Srpskoj, a vjerujte mi da svakodnevno i ja idem u kupovinu kao i vi. Slažem se da postoji razlika u nekim artiklima ali ne mogu se složiti da su mnogo jeftiniji negdje u Zapadnoj Evropi. Volio bih da znam koji je to tačno proizvod, pa da možemo uporediti sa našim proizvodom i kazniti tog nekoga ali i vidjeti zašto je pojedini artikl skuplji kod nas u Šekovićima, nego u Bernu u Švajcarskoj,'' poručio je ministar.


    Napominje kako su Republika Srpska i Bosna i Hercegovina uvozno orijentisana tržišta, na konačnu cijenu, utiče, podsjeća Šulić, cijena uvoza.


    Tri koraka u borbi protiv visokih cijena


    On je najavio nova tri koraka u borbi protiv visokih cijena.


    ''Ako uzmemo prosjek cijena u Srbiji, Crnoj Gori, Federaciji BiH, Hrvatskoj i Sloveniji, i uporedimo sa prosječnom cijenom u Republici Srpskoj, kod nas su cijene roba široke potrošnje najjeftinije, to je prosječna cijena u usporedbi sa drugim prosječnim cijenama u regionu,'' navodi on.


    Šulić je najavio nastavak kampanje ''Društveno odgovorni'' u sklopu koje je obuhvaćeno preko 500 artikala roba široke potrošnje.


    ''Ministarstvo trgovine i turizma RS već dvije godine aktivno radi na različitim kampanjama koje imaju za cilj smanjenje cijena robe široke potrošnje. U narednih sedam dana ćemo zakazi sastanak sa dobavljačima i proizvođačima, sa kojima ćemo razgovarati da postanu dio kampanje ali i da kreiramo novi dio ove kampanje,'' rekao je Šulić.


    On podsjeća kako je krajem 2023. godine pored kampanje postojao dio proizvoda domaćih proizvođača, a koji su bili na nula odsto marže.


    ''Na jedan sličan način ćemo pristupi i u narednih sedam dana u razgovoru sa dobavljačima i proizvođačima, a nakon toga ćemo sjesti i sa trgovcima kako bismo kreirali dodatni iskorak da bismo imali još jeftinije proizvode u Republici Srpskoj. To je prvi korak,'' najavio je minister trgovine i turizma RS.


    Pojačan rad kontrole trgovinskih lanaca i cijena


    Kao drugi korak, najavio je pojačan rad tržišne inspekcije koja će pojačano kontrolisati marže svih maloprodajnih objekata u Republici Srpskoj, te će se upoređivati da li su te marže u skladu sa slobodnom trgovinom, da li su marže previsoke, te da li postoji ekstra profit kod određenog trgovca.


    ''Tako ćemo kontrolisati da li na rafi imamo jednu a na kasi drugu cijenu,'' rekao je on.


    U narednih mjesec dana, može se očekivati proširenje kampanje ''Društveno odgovorni'' koja ima jedan osnovni cilj, da cijena roba domaćih proizvođača bude još jeftinifja nego što je trenutno da rafama.


    Podsjeća i da Vlada Republike Srpske nastavlja podjelu osnovnih roba široke potrošnje socijalno najugroženijim porodicama.



    ''Rezultati bojkota u Hrvatskoj, nisu realni''


    Ako posmatramo rezultate kampanje bojkota u Hrvatskoj, oni nisu realni - stav je sekretarke Udruženja trgovine u Privrednoj komori Republike Srpske.


    ''Ako su potrošači obavili svoje nabavke dan prije bojkota kao i dan nakon bojkota, ne vidim neki rezultat te kampanje. Naš stav je da bi trebalo da nastavimo sa društveno odgovornim ponašanjem i nastavkom kampanje 'Društveno odgovorni', a bojkot ne smatramo da je realan,'' ističe Dragana Šobot sekretar Udruženja trgovine u Privrednoj komori Republike Srpske.


    Ona smatra da se ne može govoriti o velikom profitu trgovaca i velikom rastu cijena ako se posmatraju statistički pokazatelji kao i artikli u marketima.


    ''Mala su povećana cijena u marketima, moramo imati u vidu šta sve ulazi u strukturu cijena. Trgovci su posljednji u lancu, tako da mnogo toga utiče na konačnu cijenu artikala,'' zaključila je Šobotova.


    Navodi kako je izražena spremnost za nastavak kampanje ''Društveno odgovorni'' u ovoj godini.


    ''To je dalo rezultat i u ovoj godini. Do 600 artikala je uključeno u ovu kampanju i povećana je prodaja ovih artikala u marketima do 50 odsto. Ono što je jako bitno, jeste da su trgovci spremni da idu sa različitim artiklima, da mijenjaju artikle u okviru ove kampanje,'' kazala je Dragana Šobot sekretar Udruženja trgovine u Privrednoj komori Republike Srpske.


    Trgovci će, kaže, i u narednom periodu učestvovati u ovoj kampanji.


    Iz Udruženja za zaštitu potrošača ''Don'' kažu da godinama unazad upozoravaju na nesavjesne trgovce koji ''love u mutnom i povećavaju cijene''.


    Zoran Petoš projekt menadžer Udruženja za zaštitu potrošača ''Don'' iz Prijedora


    ''Smatramo da bi to trebalo da rješava kroz rad inspekcijskih organa. Po Zakonu o zaštiti potrošača svaki potrošač ima parvo na izbor. Prema tome, ima parvo da li će sutra kupovati ili neće. To je jedna od mjera koju svako može da uputi nesavjesnom trgovcu da ipak živi od nas potrošača. Dakle, mi utičemo i na ponudu i na potražnju kao potrošači ali ponavljam sve institucije bi trebalo da odrade sve što je u njihovoj nadležnosti i moći kako bismo dobili trajna rješenja a ne kratkotrajna,'' rekao je Zoran Petoš projekt menadžer Udruženja za zaštitu potrošača ''Don'' iz Prijedora.

    Možda će vam se svidjeti