Ured europskog javnog tužitelja podigao je optužnicu protiv čelnih osoba u Autocestama Federacije BiH, objavio je portal Istraga.ba. Sumnja se na mito, korupciju i sporne ugovore vrijedne milione iz fondova Europske unije. Iz Autocesta ne demantiraju istragu, ali negiraju navode o zloupotrebama.
Dionica Poprikuše – Ozimice trebala je biti još jedan korak ka završetku Koridora 5C. Umjesto toga, prema navodima medija u BiH, dionica je u središtu korupcijskog skandala o kojem istragu vodi Europsko tužiteljstvo. Prema pisanjima portala Istraga.ba, koji je imao uvid u dokument, optuženi su generalni direktor Autocesta Denis Lasić, izvršni direktor za građenje Asmir Dževlan, savjetnica Katica Vranjković te konsultant Erdal Trhulj. Prema dokumentima iz Venecije, na koje se poziva portal, oni su se u restoranu u Istočnom Sarajevu sastajali s predstavnicima italijanske firme Technital i dogovorili isplatu mita od 125 hiljada eura kako bi ova firma dobila posao nadzora nad radovima.
Iz Autocesta za Euronews su naveli da ne negiraju istragu iz EU, ali demantiraju navode o zloupotrebi sredstava, te podsjećaju da su upravo oni podnijeli tužbe protiv bivšeg rukovodstva.
Kako su naveli, iza svih ovih nezakonitih radnji stoje bivši direktori JP Autocesta FBiH, Elmedin Voloder i bivša šefica Službe za nabavke po međunarodnim procedurama Jasmina Olovčić.
„Radi se o osobama koje su godinama upravljale nabavkama i ugovorima suprotno procedurama, a protiv kojih su već podnesene krivične prijave zbog zloupotrebe položaja, pogodovanja i prikrivanja stvarnog vlasništva nad firmama uključenim u projekte JPAC-a. Jasmina Olovčić je zbog utvrđenih nezakonitosti i disciplinskih prekršaja dobila otkaz u JP Autocestama Federacije BiH“, naveli su iz Autocesta.
Optužnica također navodi sumnje da je originalna ponuda Technitala, vrijedna 4,6 miliona eura, zamijenjena s nižom kako bi firma bila izabrana na tenderu. Tu informaciju dostavila je firma Trasa, koja je sastavila tu ponudu, a zatim sve prijavila Europskoj investicijskoj banci i uredu OLAFA. Tender je u međuvremenu dva puta poništen, treći je raspisan, ali sumnje ostaju.
Nismo dobili potvrdu da li su pravosudne institucije obaviještene o istrazi. SIPA je početkom godine radila na ovom slučaju po zahtjevu Tužiteljstva BiH, a na osnovu prijave Autocesta, provjerila navode i dostavila izvještaj. O istrazi Ministarstvo pravde i Ministarstvo vanjskih poslova kažu da ne znaju ništa.
„Pa zaista ne mogu licitirati sa informacijama, moramo to provjeriti ovih dana vezano za to,“ rekao je Elvir Mahmuzić, zamjenik ministra pravde BiH.
„Podržavam naravno sve aktivnosti međunarodnih istražnih organa, pa i ovih protiv Autocesta, koje su često predmet koruptivnih radnji,“ kaže Elmedin Konaković, ministar vanjskih poslova BiH.
Dok se čekaju ishodi međunarodnih istraga, domaći revizori su ranije utvrdili brojne nepravilnosti. Autocestama FBiH izdato je negativno mišljenje o zakonitosti poslovanja. Navodi se kako su ugovori povećani bez jasnog opravdanja, i to za stotine miliona eura, a rokovi su redovno probijani.
Revizori upozoravaju i na nabavke koje ne služe svrsi, poput vozila koje se gotovo ne koristi, te na zapošljavanja bez konkursa.
Dževad Nekić, bivši glavni federalni revizor, rekao je: „Ako pogledate reprogram budžeta Vlade FBiH, vidjet ćete da je Vlada donijela odluku o reprogramu duga. Dakle, Autoceste od 2023. ne mogu da izvršavaju svoje obaveze po plaćanju kredita. Zapravo, Federacija plaća ino kredite, ali su Autoceste zadužene. Potvrdili su i da je u 2024. izvršen reprogram i da će biti i u 2025.“
Upit o pokretanju istrage poslali smo i na adresu europskog tužitelja, ali do završetka priče odgovor nismo dobili.