Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine uputio je pismo ministru vanjskih poslova BiH Elmedinu Konakoviću u kojem između ostalog navode da je u posljednjih deset dana osam profesionalnih vozača iz BiH, većinom mlađih od 25 godina, uhapšeno je i privedeno u državama članicama EU.
"Zahvaljujemo Vam na dosadašnjoj saradnji i otvorenosti za rješavanje problema sa kojima se sektor transporta i logistike suočava. Posebno cijenimo ranije reakcije Vašeg kabineta i direktnu uključenost u složene diplomatske procese zaštite interesa Bosne i Hercegovine i njenih građana. Međutim, dužni smo Vas upoznati sa dodatno zabrinjavajućim razvojem situacije. Naime, u posljednjih deset dana osam profesionalnih vozača iz BiH – većinom mlađih od 25 godina – uhapšeno je i privedeno u državama članicama EU, konkretno u Njemačkoj, Austriji i Poljskoj, pod optužbama koje su, prema informacijama sa terena, pravno neutemeljene i suprotne duhu međunarodnih konvencija", naveli su u pismu.
Dodali su da iako su nadležne službe u tim državama potvrdile da postupaju prema internim instrukcijama, te da su vozači iz Bosne i Hercegovine formalno ispunjavali obaveze iz AETR sporazuma i drugih važećih propisa, represivne mjere se i dalje sprovode – uključujući lišenje slobode i finansijske sankcije.
"Ovakva praksa, direktno ugrožava osnovna ljudska i radna prava državljana BiH, narušava pravnu sigurnost međunarodnih operatera iz naše zemlje, predstavlja grubo kršenje obaveza koje su države članice EU preuzele prema Sporazumu o
stabilizaciji i pridruživanju (SSP)", istakli su.
Poručili su da Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine vjeruje u institucije vlastite države.
"Ipak, pitamo se:
• da li je Bosna i Hercegovina institucionalno i politički spremna da uputi zvanične protestne note Njemačkoj, Austriji i Poljskoj?
• da li postoji minimum odlučnosti da se tim državama poruči – ne hapsite građane Bosne i Hercegovine koji rade po međunarodnim propisima?
• da li se može jasno i glasno istaći da AETR predstavlja najstariji i najvažniji sporazum koji reguliše radna vremena profesionalnih vozača, te da BiH nije kolonijalna ekspozitura, već država sa sopstvenom transportnom industrijom, koja uvozi robu iz tih istih država i ima pravo da tu robu uveze sopstvenim sredstvima?", upitali su.
Dodali su da je nedopustivo da nakon višemjesečnih, strpljivih razgovora, uz desetine cirkularnih dopisa i apela za razumijevanje, naši partneri – "prijatelji iz EU" – i dalje ignorišu osnovna pravila međunarodnog saobraćaja i pozive na poštovanje AETR-a.
"Stoga zahtijevamo hitno i sveobuhvatno diplomatsko djelovanje:
1. Organizaciju sastanka sa ambasadorima država članica EU u BiH
Cilj sastanka bio bi:
• prezentacija zajedničke regionalne inicijative o statusu profesionalnih vozača u međunarodnom
saobraćaju;
• zvanično tumačenje i distribucija zajedničke izjave o primjeni AETR pravila;
• poziv na striktno poštovanje međunarodnih ugovora i konvencija.
2. Pokretanje sistemske inicijative prema EU institucijama
Predlažemo sljedeće korake:
• slanje zvaničnog dopisa Generalnoj direkciji za mobilnost i transport (DG MOVE);
• uključivanje Stalnog predstavništva BiH pri EU u Briselu;
• bilateralni kontakti sa vladama Njemačke, Austrije i Poljske radi hitnog prestanka represivnih
mjera prema vozačima iz BiH.
3. Informaciju o institucionalnim koracima BiH povodom diskriminacije prevoznika
Tražimo zvaničnu informaciju:
• da li je Bosna i Hercegovina, po uzoru na Albaniju, pokrenula postupke pred EU institucijama zbog
neosnovanih nameta poput Steuerkarte ili Achija u Njemačkoj?
• da li postoji pravna zaštita i diplomatski odgovor na praksu jednostranog finansijskog opterećenja
firmi iz BiH?
4. Formalni prigovor prema EU i uključivanje Delegacije EU u BiH
Zbog:
• kontinuiranog kršenja Protokola 3. o kopnenom prevozu iz SSP-a od strane Republike Hrvatske;
• zabrana prelaska koje sprovodi Republika Slovenija (npr. GP Rupa);
tražimo:
• hitno pokretanje prigovora prema Evropskoj komisiji;
• aktivno uključivanje Delegacije EU u BiH u dijalog i rješavanje problema;
• traženje revizije i ukidanja diskriminatornih mjera", istakli su.
Zaključno, jasno ističu da hapšenja mladih profesionalnih vozača iz BiH moraju prestati.
"Ako se hitno ne uspostavi koordinirani institucionalni odgovor, Bosna i Hercegovina će se suočiti sa egzodusom vozača iz sektora, gubitkom međunarodnih tržišta, urušavanjem strateške transportne industrije. Ovo pitanje više nije samo pravno ili ekonomsko – postaje pitanje dostojanstva naših građana, kredibiliteta naših institucija i evropskog standarda vladavine prava", zaključili su.