Od trenutka kada su ruski piloti prošli petak ušli u estonski zračni prostor, pratili su ih najnapredniji NATO-ovi lovci.
Dva italijanska F-35 aviona - ‘Ghost 1‘ i ‘Ghost 2‘ - poletjela su iz baze 50 kilometara od Tallinna u misiju presretanja. Na trenutak je sigurnost Europe ovisila o petorici muškaraca, trojici Rusa i dvojici Italijana, koji nisu bili u radijskoj vezi. Italijani su standardnom procedurom nagnuli krila u znak upozorenja, na što su Rusi uzvratili istim manevrom. Jedan ruski pilot čak je i mahnuo, piše britanski The Telegraph.
Sljedećih 12 minuta Italijani su pratili ruske MiG-31 sve do Kalinjingrada – neuobičajeno dugo za povredu NATO-ovog zračnog prostora. Ovaj put incident je prošao mirno, bez otvaranja vatre, iako su ruski avioni bili naoružani raketama zrak-zrak. Ipak, incident je potaknuo ozbiljne rasprave unutar NATO-a - kad, gdje i kako reagirati u budućnosti.
"Svaki put smo ponosni na našu reakciju", rekao je pukovnik Gaetano Farina, zapovjednik talijanske zračne misije Baltic Eagle III.
NATO nadzire zračni prostor Estonije, Latvije i Litve - država koje nemaju vlastite borbene avione. Ovo je bila sedma intervencija od početka talijanske rotacije 1. augusta, no prvi put se dogodila unutar estonskog teritorija, a ne iznad međunarodnih voda. Incident se dogodio u periodu pojačanih ruskih aktivnosti: dronovi su lansirani prema Poljskoj, zatvarani su aerodromi u Oslu i Kopenhagenu, a pred izbore u Moldaviji pojavile su se prijetnje invazijom.
Estonija je aktivirala konsultacije prema Članu 4. NATO sporazuma. Pitanje koje se nameće: što ako Rusi to ponove, i ovaj put budu agresivniji?
U posljednjih 10 godina zabilježeno je barem 40 ruskih povreda estonskog zračnog prostora, od čega se jednom radilo o avionu s kojim je Vladimir Putin letio u Helsinki na sastanak s Donaldom Trumpom 2018. U ostalim slučajevima, uglavnom se radilo o starijim avionima koji su ‘skretali‘ oko nenaseljenog otočića Vaindloo. Ovaj put tri borbena aviona ušla su osam kilometara duboko u estonski prostor i nisu promijenili kurs.
Na povratku u bazu, nije bilo euforije među Italijanima. "To je naš posao", rekao je Farina. No, situacija je zabrinula vladu u Tallinnu i zapadne čelnike.