EU želi povećati upotrebu biogoriva u sektoru avijacije i pomorstva kako bi smanjila zagađenje od teškog transporta. Ukrajina bi mogla igrati ključnu ulogu.
Evropska komisija planira povećati upotrebu biogoriva kako bi smanjila emisije u teškoj industriji transporta kao dio svoje revizije predstojeće strategije bioekonomije, prema procurelom dokumentu koji je vidio Euronews.
Avijacija i pomorstvo ostaju "Ahilova peta" dekarbonizacije u okviru ciljeva energetske i klimatske tranzicije EU27. Sektori i dalje u velikoj mjeri ovise o fosilnim gorivima i čine oko 8,4% ukupnih emisija stakleničkih plinova (GHG) u EU, prema podacima EU.
Uprkos tekućim ulaganjima EU u razvoj čiste energije, održiva goriva za teški transport nisu dostupna u velikoj mjeri. Izvršna vlast EU predlaže povećanje upotrebe usjeva i drveća za proizvodnju biogoriva u nastojanju da smanji emisije GHG.
„Očekuje se da će potražnja porasti od 2025. godine“, uglavnom zbog programa ReFuelEU Aviation i FuelEU Maritime“, navodi se u dokumentu, pozivajući se na zakone bloka osmišljene da povećaju upotrebu obnovljivih goriva u teškom transportu.
Ekološke grupe dugo su kritikovale upotrebu biogoriva kao neodrživu, tvrdeći da bi to moglo ugroziti sigurnost hrane i sposobnost šuma da zarobe CO2 iz atmosfere.
Biogoriva
Biogoriva se kategoriziraju prema izvoru, pri čemu je svaka kategorija poznata kao "generacija".
Biogoriva prve generacije dobijaju se iz prehrambenih usjeva poput kukuruza i šećerne trske, biogoriva druge generacije dobijaju se iz nejestive vegetacije i poljoprivrednog otpada, a biogoriva treće generacije dobijaju se iz algi.
Međutim, blok je daleko od kapaciteta za proizvodnju dovoljno biogoriva.
Revizija Evropskog revizorskog suda iz 2023. godine utvrdila je da problemi održivosti, dostupnost biomase i troškovi ograničavaju primjenu biogoriva. Također je napomenuto da je nedostatak dugoročne perspektive u politici EU o biogorivima uticao na investicije.
Prema nedavnom izvještaju Evropske agencije za okoliš (EEA), korištenje resursa prirodnih materijala u Evropi premašuje domaći kapacitet ekosistema za regeneraciju zelenih resursa i apsorpciju CO2.
U 2022. godini, korištenje biomase za energiju u Evropi činilo je 29%, navodi se u procurelom dokumentu, uz napomenu da se ta brojka povećala za 14% u posljednjih 10 godina.
Ukrajinski uvoz?
Nedavni trgovinski sporazum o poljoprivredi potpisan između EU i Ukrajine mogao bi zadovoljiti potražnju bloka za biogorivima.
Ogromna poljoprivredna površina Kijeva od 41,3 miliona hektara - 68,5% ukupnog zemljišta Ukrajine - od čega je 32,7 miliona hektara obradivo zemljište, prema istraživanju Evropskog parlamenta iz 2024. godine.
Novi sporazum uključuje zaštitne mjere koje ograničavaju uvoz određenih osjetljivih proizvoda poput žitarica i nafte. Ako se one ukinu, Ukrajina bi mogla igrati ključnu ulogu u lancu snabdijevanja.
Strategija bioekonomije
Komisija će u utorak objaviti treći pregled bioekonomije od njenog pokretanja 2012. godine. Namijenjen je podršci ciljevima poput sigurnosti hrane, klimatskih akcija i konkurentnosti.
Prema dokumentu, sektor je u 2023. godini generirao do 2,7 biliona eura, što je porast u odnosu na 812 milijardi eura u 2022. godini.
„Bioekonomija EU je dinamičan pokretač konkurentnosti i od strateškog je značaja“, navodi se u dokumentu.
Međutim, međunarodna konkurencija, posebno iz Sjedinjenih Američkih Država i Kine, i uporne barijere na jedinstvenom tržištu usporavaju primjenu i riskiraju preusmjeravanje inovacija na tržišta izvan EU, navodi se u dokumentu.