Novi sistem evidentiranja ulazaka/izlazaka (EES) počet će sa radom 12. oktobra 2025. godine.
Evropske zemlje koje koriste EES postepeno će uvoditi sistem na svojim vanjskim granicama. To znači da će se prikupljanje podataka uvoditi postupno na graničnim prijelazima, uz punu primjenu do 10. aprila 2026.
Za potrebe EES-a, "državljanin koji nije iz EU" podrazumijeva putnika koji nema državljanstvo nijedne zemlje Evropske unije niti državljanstvo Islanda, Lihtenštajna, Norveške ili Švicarske, prenosi Euronews.rs.
Prikupljanje i bilježenje podataka postupno će se uvoditi na graničnim prijelazima od 12. oktobra 2025. do potpune implementacije 10. aprila 2026.
EES predviđa automatsku registraciju državljana zemalja izvan EU prilikom svakog prelaska vanjske šengenske granice. Cilj je i postepeno smanjenje vremena čekanja u redovima za kontrolu pasoša, kao i pojednostavljenje i automatizacija graničnih procedura.
EES se primjenjuje na državljane zemalja izvan EU koji putuju na kratki boravak do 90 dana unutar perioda od 180 dana. Odnosi se i na putnike kojima je potrebna viza, kao i na one koji su oslobođeni obaveze posjedovanja vize.
Šta bilježi EES sistem?
Vaše ime, datum rođenja, državljanstvo, spol, putnu ispravu, fotografiju lica i/ili otiske prstiju.
EES bilježi datum i mjesto ulaska u evropsku zemlju koja primjenjuje sistem, kao i datum izlaska. Također evidentira odbijanje ulaska, ukoliko do njega dođe.
Kako će izgledati prelazak graničnog prijelaza?
Pri prvom ulasku u zemlju koja primjenjuje EES, granična kontrola obuhvatat će uzimanje otisaka četiri prsta, fotografiju lica i unos ličnih i putnih podataka u sistem.
Putnik predaje putnu ispravu službeniku granične kontrole, koji provjerava informacije, postavlja pitanja i evidentira ulazak u EES.
Automatizovani samouslužni sistem
Na prijelazima gdje bude postavljen, putnici s biometrijskim pasošem moći će skenirati svoje isprave u samouslužnim terminalima. Službenici će pomagati u procesu i nadgledati ga.
Putnik mora skenirati dokumente i biometrijske podatke (fotografiju lica i otiske prstiju), a službenik potvrđuje informacije i po potrebi postavlja pitanja, nakon čega odobrava ili odbija ulazak.