Volkswagen proizvodi i prodaje vozila po čitavom svijetu. Taj koncern je izvorno njemački, ali je kod kuće i u Kini, Brazilu i SAD. Ta zavisnost od stranih tržišta mogla bi uskoro da mu se osveti.
Volkswagen je njemački proizvođač automobila, ali on djeluje globalno i zavisi od mnogih drugih zemalja kako bi svoje proizvodne linije održao u pogonu.
Volkswagen- najveći od dvanaest brendova istoimenog koncerna – 2023. proizveo je širom svijeta više od 4,8 miliona automobila i ostvario prihod od preko 86 milijardi evra (90,2 milijarde dolara). To je povećanje od 17 odsto u poređenju s prethodnom godinom, pokazuju podaci godišnjeg izvještaja objavljenog u martu 2024, piše Deutche Welle.
Ali, ta dobra vremena su prošlost. Tržište se u međuvremenu znatno promijenilo, posebno kada je riječ o električnim vozilima. A tu su i pogrešne procjene menadžmenta Volkswagen koje ugrožavaju uspjeh preduzeća.
Domaći i globalni problemi
Potražnja za novim vozilima u Evropi pada i možda nikada više neće dostići novo od prije pandemije korone kada je prodavano 17 miliona vozila godišnje. Potražnja za vozilima Volkswagena posebno je pala otkako kineski konkurenti preuzimaju globalno tržište električnih vozila.
U prvih devet mjeseci prošle godine Volkswagen je širom svijeta prodao 2,26 miliona vozila. To je nešto više nego u istom periodu prethodne godine i prihod je blago porastao. Međutim, operativna dobit je, prema navodima koncerna, pala za gotovo 37 odsto – s 2,12 milijardi evra u prva tri tromesečja 2023, na 1,34 milijarde evra u istom periodu prošle godine. Razlog: viši fiksni troškovi i restrukturiranje.
Kod kuće u Njemačkoj u Volkswagenu vlada napeta situacija. Firma je najavila drastične rezove. Rast cijena energije nakon prestanka ruskih isporuka gasa, kineska konkurencija, visoki troškovi njemačke radne snage i preteće američke carine – sve to zahtijeva promjenu smera.
Kako je firma saopštila 20. decembra prošle godine, sa sindikatima je postignut dogovor o postupnom ukidanju 35.000 radnih mjesta, dok će preostali radnici Volkswagen u Njemačkoj u nadolazećim godinama morati da odustanu od povećanja plata i bonusa.
Mogu li druge zemlje da profitiraju od problema na lokacijama Volkswagena u Nemačkoj?
Volkswagen u Evropi i širom svijeta
Volkswagen zapošljava 76.000 radnika u Njemačkoj i dodatnih 63.000 širom svijeta.
Bilo zbog blizine kupcima ili zbog jeftinije radne snage – preduzeće raspolaže velikom mrežom proizvodnih lokacija u svijetu. Osim u Njemačkoj, trenutno postoje proizvodni pogoni u Poljskoj, Španiji, Portugalu i Slovačkoj.
Nakon ruske specijalne vojne operacije u Ukrajini 2022. zatvoreni su svi pogoni u Rusiji, uključujući i jednu veliku fabriku, a i zaustavljen je uvoz. Godinu dana kasnije, Volkswagen je prodao svu svoju imovinu u toj zemlji, kao i drugi evropski proizvođači automobila. Planirana fabrika u Turskoj nije realizovana zbog pandemije kovida.
Osim toga, Volkswagen proizvodi vozila u Argentini, Brazilu, Meksiku, SAD, Kini, Indiji i Južnoafričkoj Republici. Izvan Evrope najveće Volkswagen investicije nalaze se u Kini, a zatim slijede Meksiko i Brazil.
Duga brazilska istorija Volkswagen
Prva fabrika Volkswagen van Njemačke otvorena je prije sedam decenija u dalekom Brazilu. Danas je Volkswagen u Brazilu, prema navodima firme, najveći proizvođač u toj zemlji. Prošle godine proizvedeno je 25-milionito vozilo.
Iako je na Južnu Ameriku 2023. otpadalo samo osam odsto prodaje, Volkswagen trenutno veoma zavisi od Brazila. Firma tamo uživa veliki ugled i veliki dio vozila na brazilskim putevima dolazi iz Volkswagena. Osim toga, prodaja raste.
Te pozitivne vijesti iz Brazila donekle olakšavaju situaciju za koncern, ali to tržište je ipak suviše malo da bi nadoknadilo gubitke u drugim regionima – i konkurencija nije daleko.
Meksiko kao ulaz na američko tržište
Iako je Sjeverna Amerika 2023. činila nešto više od deset odsto Volkswagenove prodaje, to je ključno tržište. Ali to je takođe i teško tržište – a moglo bi da postane još teže ako SAD uvedu carine na vozila proizvedena u inostranstvu.
Volkswagen ima fabriku u američkoj saveznoj državi Tennessee. Ali, s obzirom na to da koncern računa i na jeftiniju radnu snagu, kao i na slobodan protok robe unutar sjevernoameričke zone slobodne trgovine USMCA, Volkswagen ima i veliku fabriku u Meksiku. Ta strategija bi, međutim, mogla da bude narušena novim američkim carinama.
Novoizabrani američki predsjednik Donald Trump je izjavio: „Želim da njemačke automobilske kompanije postanu američke automobilske kompanije. Želim da grade svoje fabrike ovdje.“
Njemački proizvođači automobila proizvode u SAD razna vozila. Mnoga su namijenjena lokalnom tržištu, a druga izvozu. Ali, Volkswagen je uprkos tome zavisan i od evropskog uvoza kako bi u potpunosti zadovoljio potražnju u SAD. Trumpove prijetnje carinama mogle bi dodatno da ugroze poslovni rezultat koncerna Volkswagen.
Problematična i posebna uloga Kine
Godinama je Volkswagen polagao velike nade u poslovanje u Kini i sa njom. Tokom posljednje decenije koncern se oslanjao na tu zemlju, jer mu je omogućavala veliki rast prodaje i širenje proizvodnih kapaciteta. Jedno i drugo je sada ugroženo, a kineski san Volkswagen mogao bi da bude završen.
Godine 2019. Volkswagen je bio najveći proizvođač automobila u Kini i imao je tržišni udio od čak 19 procenata na tom tada najvećem svjetskom automobilskom tržištu. Za Volkswagen je Kina bio najvažniji i najprofitabilniji region, na koji je otpadala trećina ukupnog prihoda i veliki dio dobiti.
Danas Volkswagen u Kini ima tržišni udio od 14 odsto i to s tendencijom pada. Domaći kineski konkurenti prodaju sve više vozila. Oni su naročito dobri u proizvodnji jeftinih električnih automobila koji su popularni među kupcima – toliko jeftini da Kanada, SAD i EU odnedavno uvode dodatne carine na kineska električna vozila. Kina je danas najveći svjetski izvoznik automobila i manje nego ikada zavisi od stranih modela.
Uprkos svojoj dugoj istoriji i globalnom prisustvu, Volkswagen nije imun na padove. Kako bi uspješno savladao predstojeće velike promjene koncern mora da se prilagodi i pritom da uzme u obzir carine, različitost tržišta, kao i kinesku konkurenciju koja nevjerovatnom brzinom sustiže Volkswagen.