Evropski komesar za trgovinu Maroš Šefčovič u utorak je kritizirao Kinu i njenu novu trgovinsku politiku o rijetkim zemnim elementima, osuđujući "neobradive" kineske zahtjeve upućene kompanijama iz EU.
Evropski komesar za trgovinu Maroš Šefčovič kritizirao je Kinu nakon sastanka ministara trgovine EU u Danskoj u utorak, smatrajući da EU "ne može stajati po strani" otkako je Peking najavio kontrolu izvoza tehnologija povezanih s rijetkim zemnim elementima.
„Tokom posljednjih nekoliko dana, ponovo smo podsjetili kako se, nažalost, robe i tehnologije osjetljive na proizvode mogu pretvoriti u oružje i kako Evropa mora biti spremna“, rekao je Šefčovič opisujući utjecaj novih kineskih kontrola rijetkih zemalja na poslovanje u EU.
Kina je 9. oktobra najavila nove kontrole izvoza tehnologija vezanih za rijetke zemlje - materijale neophodne za digitalni, automobilski, energetski i odbrambeni sektor - čime je dobijanje službene dozvole obavezno za izvoz tehnologija koje se koriste u ekstrakciji i topljenju ovih elemenata.
„Ovo je neobradivo“, rekao je Šefčovič, objašnjavajući da je 50% zahtjeva koje su podnijele evropske kompanije do sada dobilo zeleno svjetlo Kine i da je proces prava glavobolja, s nametljivim zahtjevima kineskih vlasti.
„Insistira se na vrlo detaljnoj foto dokumentaciji procesa proizvodne linije, kao i na informacijama o cijelom lancu snabdijevanja“, objasnio je komesar, prenosi Euronews.com.
„Ovo nije nešto s čime možemo živjeti u budućnosti jer zaista ometa ekonomsko poslovanje kompanija.“
Očekuje se da će ovo pitanje biti na dnevnom redu razgovora na visokom nivou između Brisela i Pekinga sljedeće sedmice.
Kaže se da Evropljani polako komuniciraju s Pekingom, jer neke države članice nerado ugrožavaju kineske investicije na svojim teritorijama.
Potreban je 'robusniji stav prema Kini'
Kineski proizvođači automobila trenutno se šire po Evropi, pri čemu BYD osniva fabriku u Mađarskoj, Chery u Poljskoj, a Changan i NIO razmatraju i naseljavanje u Evropi.
Kontrole izvoza rijetkih zemalja koje je najavila Kina mogle bi natjerati EU da zauzme strožiji stav - moguće zahtijevanjem transfera tehnologije iz Pekinga, baš kao što je Kina imala koristi od takvih aranžmana kada su evropske kompanije uspostavile poslovanje na njenom tlu - implicirali su neki donosioci odluka.
"Moramo pronaći načine da imamo robusniji stav prema Kini", izjavio je u utorak danski ministar vanjskih poslova Lars Rasmussen.
"Ako pozivamo kineske investicije u Evropu, to mora doći uz preduslov da i mi imamo neku vrstu transfera tehnologije."
Rasmussen, koji je predsjedavao sastankom ministara trgovine EU, ipak je pojasnio da diskusije među državama članicama EU o ovom pitanju i dalje moraju biti nastavljene.
Trgovinske tenzije između Pekinga i Brisela nisu ništa novo.
EU je 2024. godine uvela carine na kineska električna vozila, što je navelo Peking da uzvrati nekoliko istraga o evropskim proizvodima i najavom carina na rakiju i svinjetinu iz EU. U toku je i istraga o mliječnim proizvodima iz EU.