Evropska komisija je u svom Izvještaju za 2025. godinu ukazala da je Bosna i Hercegovina ostvarila vrlo ograničen napredak u procesu pristupanja EU. Iako je u martu 2024. godine otvorena mogućnost pristupnih pregovora, reformski zamah je zaustavljen, političke tenzije su eskalirale, a ključne reforme u oblasti pravosuđa, javne uprave i borbe protiv korupcije gotovo da nisu provedene. Posljedice stagnacije odražavaju se i na finansijsku podršku EU, koja je smanjena za 10% zbog neispunjenja Reformske agende.
Evropska komisija objavila je redovni radni dokument Komisije (Commission Staff Working Document) koji se odnosi na Bosnu i Hercegovinu u okviru Izvještaja o napretku za 2025. godinu.
Glavni zaključci
Evropski savjet je u martu 2024. godine odlučio otvoriti pristupne pregovore s Bosnom i Hercegovinom. Međutim, reformski zamah je zaustavljen u izvještajnom periodu, a usvojen je vrlo ograničen broj reformi, uključujući zakone o graničnoj kontroli i zaštiti ličnih podataka, te sporazum o statusu Frontexa.
Izvještaj takođe naglašava ozbiljne političke tenzije i eskalacije, "posebno u RS, koje su u suprotnosti s evropskim integracijskim putem BiH." Zbog nepostojanja Reformske agende, Evropska komisija je u julu 2025. smanjila indikativnu alokaciju finansijske podrške za zemlju za 10%.
Klaster 1: Osnovi procesa pristupanja
Demokratija i funkcionisanje institucija
Institucionalna funkcionalnost: Funkcionisanje Savjeta ministara se pogoršalo nakon raspada vladajuće koalicije (na nivou BiH).
Politička zarobljenost (State Capture): Svi nivoi vlasti pokazuju znakove političke zarobljenosti, što direktno utiče na svakodnevni život građana.
Reforma Izbornog zakona: Potrebne su ustavne reforme kako bi se osigurala politička jednakost i nediskriminacija za sve građane.
Civilno društvo: Civilno društvo djeluje u ograničenom okruženju. Npr. u Republici Srpskoj usvojen je zakon koji targetira civilno društvo kao „strane agente“, a kleveta je kriminalizovana (iako je prvi slučaj kasnije ukinut od strane Ustavnog suda).
Reforma javne uprave: BiH je između rane faze i određenog nivoa pripremljenosti. Postignut je ograničen napredak, a ključni koraci za depolitiziranu državnu službu i koordiniran pristup politici i dalje nedostaju.
Vladavina prava (Rule of Law)
Pravosuđe (Poglavlje 23): BiH ima određeni nivo pripremljenosti, ali nije postignut napredak u izvještajnom periodu. Slabo funkcionisanje pravosudnog sistema i dalje narušava povjerenje javnosti i borbu protiv korupcije.
Borba protiv korupcije: BiH je između rane faze i određenog nivoa pripremljenosti. Nije postignut napredak. Političke vlasti su aktivno opstruisale napredak, a rezultati u borbi protiv korupcije su i dalje slabi, s vrlo malo presuda u slučajevima visokog nivoa.
Sloboda izražavanja: BiH ima određeni nivo pripremljenosti, ali nije postignut napredak. Zemlja nastavlja da doživljava duboku stagnaciju medijske slobode, sa zabrinjavajućim znakovima pogoršanja.
Pravda, sloboda i sigurnost (Poglavlje 24): BiH ima određeni nivo pripremljenosti i postignut je neki napredak. Ovaj napredak se uglavnom odnosi na usvajanje zakona i sporazuma vezanih za granicu, migracije i azil, uključujući Zakon o graničnoj kontroli, Zakon o zaštiti ličnih podataka i potpisivanje statusnog sporazuma s Frontexom.
Ekonomski kriterijumi
Funkcionalna tržišna ekonomija: BiH je u ranoj fazi pripremljenosti i nije bilo napretka. Poslovno okruženje pati zbog visoke fragmentacije unutrašnjeg tržišta i pogoršanja vladavine prava.
Konkurentnost na tržištu EU: BiH je između rane faze i određenog nivoa pripremljenosti. Nije bilo napretka.
Napredak u drugim klasterima
U većini poglavlja u preostalim klasterima (Unutrašnje tržište, Konkurentnost i inkluzivni rast, Zelena agenda i održiva povezanost, Resursi, poljoprivreda i kohezija), opšta ocjena je rana faza pripremljenosti ili određeni nivo pripremljenosti, pri čemu u većini područja nije postignut napredak tokom izvještajnog perioda.
Javne nabavke: Postignut je ograničen napredak.
Dobra susjedska saradnja: BiH je održala učešće u regionalnim inicijativama, ali je zabilježen nedostatak napretka u rješavanju preostalih stambenih jedinica za raseljene osobe.
NAPOMENA: Cijeli izvještaj o BiH pronađite na OVOM LINKU