Loader

Loader
Pronađite nas

Ozzy Osbourne primljen u Rokenrol kuću slavnih: "Princ tame" nagrađen kao solo umjetnik

Homo theatralis posvećen velikim imenima Sarajevske opere u Narodnom pozorištu

    Kraj ere Made in Italy: Tradicija krojača i kožara nestaje

    Ilustracija (Izvor: Yasamine June)
    Euronews.com/Euronews.ba
    Objavljeno

    Kožne cipele, vuneni džemperi, odijela krojena po mjeri: Italija proizvodi neke od najfinijih odjevnih predmeta na svijetu. Ali veliki dio izvrsnosti zemlje oslanja se na faktore koji su u suprotnosti s razvojem modernog dizajna.

    ADVERTISEMENT

    Italijanski proizvođači su titani globalne modne industrije, dugo cijenjeni zbog svojih nezavisnih dizajnerskih kuća, ručno izrađenih proizvoda i lokalno nabavljenih materijala. Ali kriza se nazire za Made in Italy; sve, od nedostatka mladih pripravnika do umjetne inteligencije, prijeti snazi ​​italijanske mode.


    Na nedavnoj konferenciji u Veneciji, stručnjaci iz industrije iznijeli su svoju viziju o tome kako se "Proizvedeno u Italiji" može ponovo pokrenuti u budućnosti. Kažu da se hitno moraju riješiti pitanja transparentnosti lanca snabdijevanja i održivosti kako bi italijanska moda zadržala svoju nadmoć na svjetskoj sceni.


    Kriza za italijansko krojenje


    Kožne cipele, vuneni džemperi, odijela krojena po mjeri: Italija proizvodi neke od najfinijih odjevnih predmeta na svijetu. Ali veliki dio izvrsnosti zemlje oslanja se na faktore koji su u suprotnosti s načinom na koji se razvija moderni dizajn, piše Euronews Culture.


    U srži italijanske mode je ručni rad, zanatski rad, koji često zahtijeva dug i mukotrpan period obuke. Zabrinutost u industriji raste jer mladi ljudi sve manje žele dugotrajno šegrtovanje kako bi naučili zanat.


    Oslonac napuljske modne scene su odijela krojena po mjeri. Ulice u centru grada pune su nezavisnih historijskih butika gdje majstori krojači prenose svoje izvanredno umijeće mladim šegrtima. Ali posljednjih godina, ovi ateljei se bore da pronađu radnu snagu za sljedeću generaciju.


    S obzirom na to da postoji mnogo bržih i neposrednijih puteva u industriju kroz brzu modu ili tehnologiju velikih razmjera, mladi ljudi su sada manje spremni posvetiti godine učenju umjetnosti krojenja.


    Giuseppe i Massimiliano Attolini oblačili su šefove država, glumce i poduzetnike, te dizajnirali kostime za filmove poput filma Kuća Gucci. U njihovom ateljeu potrebno je 25 sati za ručno šivanje jakne i 33 sata za kompletno odijelo.


    „Teškoća u pronalaženju radnika nije jedinstvena samo za nas: to je široko rasprostranjen, sistemski problem“, nedavno je rekao Giuseppe Attolini italijanskim medijima. „Mladi ljudi danas nisu privučeni ovim poslom. Ne vide nikakve perspektive, a niko ih ne nudi. Traže laku zaradu i kratke karijerne puteve.“


    Ista je priča svugdje, od fabrika kože u Toskani do tkalaca vune u Pijemontu. Prema grupi zanatlija Confartigianato Imprese, u drugom tromjesečju 2025. godine zatvoreno je 1.035 kompanija za odjeću i kožu, dijelom zbog smanjenja radne snage. Cijela modna industrija vrijedila je približno 104 milijarde eura u 2023. godini. To je palo na 90 milijardi eura u 2024. godini, dok se ove godine očekuje oko 80 milijardi eura.


    Da li je umjetna inteligencija prijetnja za Made in Italy?


    Značajan dio prestiža Made in Italy je poznavanje - i često susretanje - dizajnera koji stoji iza modnog odjevnog predmeta. Stručnjaci iz industrije upozoravaju da uspon tehnologije poput umjetne inteligencije potkopava ovaj ključni aspekt talijanske mode. Kao što je novinar Alessandro D'Ercole napisao u La Voce di New York, možda je ono što je važnije od koncepta "Proizvedeno u Italiji" koncept "Proizvedeno od strane Italijana".


    Simone Balducci, predsjednik modno-industrijske grupe Federmoda za provinciju Firenca, kaže da je „ljudski faktor“ potcijenjen. „Za naš posao potrebno je najmanje pet godina naukovanja i deset da bismo imali kvalifikovanog radnika koji garantuje brigu i preciznost. Ponekad se misli da tehnološke inovacije mogu kompenzirati ručne vještine i zanatsku inteligenciju, ali to nije slučaj“, rekao je za italijanske medije.


    Transparentnost i održivost lanca snabdijevanja su budućnost italijanske mode

    Prošlog vikenda završeno je četvrto izdanje Venecijanskog foruma održive mode. Sveobuhvatna poruka stručnjaka iz industrije bila je hitna potreba za preispitivanjem onoga što predstavlja „Made in Italy“, počevši od strožih kontrola u svim fazama proizvodnje.


    Prije svega, potreba za transparentnošću lanca snabdijevanja kako bi se spriječilo da masovno proizvedeni, strani proizvodi nižeg kvaliteta dođu na tržište nezapaženo. Industrijska grupa Confindustria Moda kaže da razvija digitalnu platformu koja će kompanijama pružiti metode verifikacije. Grupa kaže da će to biti sistem otvorenog koda koji svi mogu koristiti za identifikaciju „kreposnih kompanija“.


    Drugi ključni razvoj bit će u smislu održivosti. Italijanska Nacionalna modna komora razvija zajedničku listu kriterija održivosti za kompanije, dok će parlamentarni zakon predložiti certifikaciju usklađenosti i bazu podataka kvalifikovanih kompanija.


    „Iz Venecije dolazi jasna i zajednička poruka: održivost nije trošak - to je naš industrijski identitet i pravi motor konkurentnosti Made in Italy“, rekao je Luca Sburlati, predsjednik Confindustria Moda, tokom konferencije. „Budućnost italijanske mode bit će održiva, konkurentna i ujedinjena - ili uopće neće postojati.“

    Možda će vam se svidjeti