Kupci su proteklih sedmica primijetili povećanje cijena na popularnim kineskim online platformama Temu i Shein, koje su do sada bile poznate po izuzetno povoljnim cijenama. Stručnjaci tvrde da su razlozi za ovaj potez višestruki – od promjena u trgovinskim odnosima između Kine i Sjedinjenih Američkih Država (SAD) do rasta operativnih troškova i pritisaka zapadnih tržišta.
Temu i Shein, koji se oslanjaju na agresivnu cjenovnu politiku i besplatne ili jeftine dostave kako bi osvojile globalno tržište, sada mijenjaju strategiju. Kompanije se suočavaju s rastućim izazovima, uključujući carinske i regulatorne prepreke koje nameću SAD i EU.
Nove carine uvedene prošlog mjeseca ukinule su porezno izuzeće za pakete ispod 800 dolara, čime su Shein i Temu izgubili mogućnost slanja robe u SAD bez dodatnih troškova.
Kao odgovor, ove kineske e-trgovinske platforme podigle su cijene i privremeno uklonile neke proizvode. Kineski prodavač Shi navodi da su cijene njegove robe porasle za 50 posto, dok je broj narudžbi pao za 30 posto. Temu je privremeno povukao dio ponude, ali se očekuje da će se proizvodi vratiti.
Za razliku od eBaya, gdje prodavači sami određuju cijene, Temu ih direktno kontrolira. Uz to, zbog dužeg carinjenja, isporuke sada traju duže.
Ujedno, Temu se priprema za jaču konkurenciju na zapadnim tržištima, a neki analitičari povezuju ovaj potez i s mogućim protekcionističkim mjerama koje se uvode u SAD-u nakon odluka predsjednika Donalda Trumpa.

Belma Ljuta Agić, izvršna direktorica eCommerce asocijacije u Bosni i Hercegovini, u razgovoru za Bloomberg Adriju kaže da, iako ove promjene neće imati direktan regulatorni utjecaj na Bosnu i Hercegovinu, mogući su indirektni efekti kroz promjene cijena, dostupnost proizvoda i logistike. Ipak, nova pravila o porezima i dostavi mogu se proširiti i na Evropu i Zapadni Balkan.
Temu se prilagođava povezivanjem s lokalnim brendovima i dobavljačima u SAD-u i Evropi. U SAD-u sarađuju s domaćim trgovcima i skladištima radi brže isporuke i manjeg carinskog opterećenja, dok u Evropi grade mrežu dobavljača kako bi smanjili zavisnost od kineske proizvodnje i bolje odgovorili na moguće trgovinske restrikcije u EU.
"Na eCommerce Berlin Expo imala sam priliku razgovarati s predstavnicima Temua u Njemačkoj i svjedočiti njihovom strateškom zaokretu. Njihovo prisustvo na sajmu bilo je fokusirano na uspostavljanje odnosa s evropskim proizvođačima i brendovima, što potvrđuje njihovu dugoročnu predanost jačanju lokalnih lanaca snabdijevanja. Ovaj pomak nije samo odgovor na trenutne izazove, već dugoročna poslovna odluka koja Temuu omogućava veću fleksibilnost i konkurentsku prednost", pojašnjava Agić.
Navedene promjene postavljaju pitanje kako će globalni eCommerce trendovi utjecati na BiH. Trenutno prikupljaju podatke za istraživanje tržišta, koje će pružiti precizniji uvid u utjecaj platformi poput Temua i Sheina. Već bilježe rast online kupovine i jačanje konkurencije za domaće trgovine.
Agić dodaje da kako globalni eCommerce prolazi kroz promjene, BiH se mora prilagoditi novim uslovima. Odluke u SAD-u mogu utjecati na cijene, ponudu i logistiku, što će osjetiti i potrošači u BiH.

Evropska komisija saopćila je u februaru da će ove platforme učiniti odgovornima za prodaju nesigurnih proizvoda u EU, dok Shein ulazi u istragu zbog kršenja prava potrošača.
Prošle godine uvezeno je 4,6 milijardi malih paketa ispod 150 eura, dvostruko više nego 2023., 91 posto ih dolazi iz Kine, a dnevno ih se isporuči 12 miliona. Komisija upozorava da prekomjerni uvoz narušava tržišnu konkurenciju i šteti okolišu.
EU planira ukinuti carinsko izuzeće za pošiljke ispod 150 eura i uvesti naknadu za obradu pošiljki. Također, uvodi se e-nadzor kako bi se rizični proizvodi identificirali prije isporuke.
Nova pravila će omogućiti zemljama EU da pomoću e-nadzora provjeravaju sigurnost proizvoda prije nego što budu isporučeni, piše Bloomberg Adria.