Ni pandemija koronavirusa, ni poplave iz 2014. godine, ni inflacija, ni brojne krize koje su zahvatile Bosnu i Hercegovinu nisu dovoljne da se odgovorni i nadležni opamete i poprave stanje robnih rezervi u BiH.
Dokaz tome je posljednji izvještaj Ureda za reviziju institucija u Federaciji BiH o praćenju preporuka direkcija za robne rezerve na nivou FBiH i kantona.
Ured za reviziju institucija u FBiH proveo je praćenje realizacije preporuka iz Izvještaja revizije učinka „Upravljanje robnim rezervama u Federaciji BiH“, objavljenog 2022. godine. Cilj je bio ispitati poduzete aktivnosti na osnovu Izvještaja i ocijeniti u kojoj mjeri su date preporuke realizovane.
Praćenjem je obuhvaćena realizacija ukupno 11 preporuka, datih u cilju unapređenja efikasnosti upravljanja robnim rezervama u Federaciji BiH. Ispitane su aktivnosti Federalne i kantonalnih direkcija robnih rezervi, Vlade FBiH i kantonalnih vlada koje su bile odgovorne za njihovu realizaciju.
Parlamentarna komisija odgovorna za reviziju nije razmatrala Izvještaj revizije učinka „Upravljanje robnim rezervama u Federaciji BiH“. Shodno tome, nisu doneseni zaključci kojima bi se obavezale nadležne institucije na efikasnu realizaciju preporuka. Rezultati praćenja pokazuju da nije došlo do značajnih pomaka u predmetnoj oblasti. Naime, većina subjekata odgovornih za realizaciju preporuka je poduzela početne ili djelimične aktivnosti na njihovoj realizaciji.
Šta je utvrđeno?
Analizom podataka o poduzetim aktivnostima na realizaciji preporuka utvrđeno je:
- Vlada FBiH je započela aktivnosti na izradi novog zakona o robnim rezervama. Naime, formirana je radna grupu za izradu prednacrta zakona. Međutim, nije izrađen u ostavljenom roku i dostavljen Vladi na usvajanje. Vlada FBiH nije, u saradnji sa kantonalnim vladama, provodila aktivnosti na analizi postojećeg sistema upravljanja robnim rezervama u FBiH;
- Nijedna kantonalna vlada nije uradila detaljnu analizu postojećeg sistema upravljanja robnim rezervama. Iako su pojedine kantonalne vlade poduzimale aktivnosti na izmjeni zakona o robnim rezervama, i dalje nisu precizirana sva pitanja od značaja za efikasno upravljanje robnim rezervama;
Dio revizorskog izvještaja(Izvor: Printscreen)
- Direkcije za robne rezerve izrađivale su bilanse roba, ali nisu bile obuhvaćene sve potrebne vrste i količine roba;
- Iako su direkcije izrađivale programe/planove robnih rezervi, konstatovano je da ne sadrže sve zakonima propisane elemente;
- Nije osigurana odgovarajuća saradnja i koordinacija između Federalne i kantonalnih direkcija robnih rezervi u upravljanju robnim rezervama;
- Većina direkcija nije blagovremeno vršila nabavke roba za potrebe robnih rezervi, kao ni adekvatnu procjenu ispunjenosti uslova za izuzeće od primjene Zakona o javnim nabavkama;
- Od sedam direkcija nijedna nije osigurala robne rezerve prema vrstama i količinama predviđenim bilansima roba, u skladu s potrebama stanovništva FBiH, odnosno kantona;
- Većina direkcija nije provodila analize troškova skladištenja i obnavljanja robnih rezervi, niti uputila konkretne prijedloge nadležnim vladama za iznalaženje najekonomičnijeg načina čuvanja robnih rezervi;
- Iako su direkcije provodile određene aktivnosti na obnavljanju robnih rezervi, one nisu bile dostatne i blagovremene;
- Većina direkcija za robne rezerve je vršila kontrolu uskladištenih roba;
- Pojedine direkcije su vršile određeno intervenisanje robnim rezervama koje se u najvećem broju odnosilo na podjelu paketa socijalno ugroženom stanovništvu, navedeno je u izvještaju
Alarmantan podatak
Od cijelog izvještaja, možda i najalarmantniji podatak jeste da se u rezetvama nalazi robe dovoljno za tek nekoliko dana!!!
"Kada su u pitanju količine robnih rezervi u FBiH, trenutne zalihe roba u većini direkcija su minimalne i dostatne samo za nekoliko dana, dok neke gotovo uopće nemaju rezerve roba", navodi se u izvještaju.
Dio izvještaja o robnim rezervama (Izvor: Printcsreen)
.
Praćenjem realizacije preporuke procijenjeno je da je Vlada FBiH pokrenula početne aktivnosti na realizaciji preporuke.
Utvrđeno je da Vlada FBiH nije poduzimala aktivnosti da, u saradnji s kantonalnim vladama, izvrši detaljnu analizu postojećeg sistema upravljanja robnim rezervama u FBiH, što je predstavljao preduslov za odgovarajuću izradu novog zakona. Formirana je Radna grupa čiji zadatak je bio da, u roku 90 dana od dana stupanja na snagu rješenja, pripremi i putem Federalnog ministarstva trgovine Vladi FBiH dostavi prednacrt zakona o federalnim robnim rezervama.
Međutim, navedeni prednacrt u predviđenom roku nije završen, niti razmatran na sjednicama Vlade. Zbog toga je ocijenjeno da su pokrenute početne aktivnosti na realizaciji date preporuke.
Zbog toga, Vlada FBiH je dobila preporuke:
-U saradnji s kantonalnim vladama izvršiti detaljnu analizu postojećeg sistema upravljanja robnim rezervama u FBiH i osigurati izradu novog zakona o federalnim robnim rezervama.
-Izvršiti analizu postojećeg sistema upravljanja robnim rezervama, te osigurati izradu novih zakona o robnim rezervama shodno preporuci datoj Vladi FBiH.
-Izraditi odgovarajuće bilanse roba kojima će se utvrditi potrebne vrste i količine roba koje bi bile dovoljne za snabdijevanje stanovništva u vanrednim okolnostima.
-Osigurati adekvatnu i blagovremenu izradu programa/planova robnih rezervi, što podrazumijeva pribavljanje mišljenja resornih ministarstava i dostavljanje vladama na usvajanje.
-Osigurati odgovarajuću saradnju Federalne i kantonalnih direkcija robnih rezervi u upravljanju robnim rezervama.
-Nabavke roba za potrebe robnih rezervi provoditi blagovremeno, uz poštovanje Zakona o javnim nabavkama. Mogućnost izuzeća koristiti samo u za to zakonom predviđenim situacijama, uz adekvatnu procjenu ispunjenosti uslova za izuzeće za svaku pojedinačnu nabavku.
-Osigurati robne rezerve prema vrstama i količinama predviđenim bilansima roba, u skladu s potrebama stanovništva FBiH, odnosno kantona.
-Uraditi analize troškova skladištenja i obnavljanja robnih rezervi, te na osnovu njihovih rezultata uputiti konkretne prijedloge nadležnim vladama za iznalaženje najekonomičnijeg načina čuvanja robnih rezervi.
-Osigurati blagovremeno obnavljanje robnih rezervi, ovisno o vrsti i roku trajanja, kako je predviđeno godišnjim programima/planovima robnih rezervi.
-Osigurati adekvatnu kontrolu uskladištenih roba.
-Osigurati efikasno intervenisanje robnim rezervama u vanrednim okolnostima predviđenim zakonima o robnim rezervama.
Postupanje Parlamenta FBiH
Ured za reviziju je Izvještaj revizije učinka „Upravljanje robnim rezervama u Federaciji BiH“, u skladu s odredbama Zakona o reviziji institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine, dostavio na postupanje Parlamentu FBiH, odnosno Parlamentarnoj komisiji odgovornoj za reviziju. Parlamentarna komisija nije poduzimala aktivnosti u vezi matičnog Izvještaja „Upravljanje robnim rezervama u Federaciji BiH“. Do sačinjavanja izvještaja o praćenju nije održana javna rasprava, tako da Parlament FBiH nije razmatrao Izvještaj kako bi obavezao nadležne institucije na efikasnu realizaciju preporuka.
Šta je u rezervama
Prema Zakonu o robnim rezervama, rezerve se sastoje od:
-osnovnih poljoprivrednih proizvoda i industrijsko-prehrambenih proizvoda nužnih za ishranu stanovništva što uključuje i rezerve mesa u živoj stoci,
-industrijsko-neprehrambenih proizvoda (sirovine, derivati nafte, lijekovi, sanitarni materijali i medicinsko-veterinarska sredstva) potrebnih za proizvodnju i transport roba od posebnog značaja za odbranu zemlje,
-novčanih sredstava u domaćoj i stranoj valuti.