Milijarder Elon Musk hvali Twitter kao bastion slobode izražavanja otkako je prije dvije godine kupio tu društvenu mrežu. Ali tokom 2024. godine, X, kako se sada zove, evoluirao je od onoga što je izgledalo kao gradski trg u polarizovano čvorište u kojem se pogledi i objave čine još kontroverznijima.
Određeni profili koji su dijelili obmanjujuće stavove o politici i vijestima, od kojih su neki optuženi za podsticanje mržnje, nedavno su postali istaknuti.
Sve je ovo važno jer X možda nema toliko korisnika kao neke druge velike društvene mreže, ali čini se da ima značajan uticaj na političke rasprave. Ne samo da je to mjesto gdje određeni političari visokog profila, vlade i policijske snage dijele izjave i stajališta - već se sada i njegov vlasnik Musk direktno povezao s Donaldom Trumpom, i taj odnos bi mogao redefinisati način na koji šefovi drugih divova društvenih medija posluju sa novim američkim predsjednikom.
Dakle, šta stoji iza ovog novog talasa promjena? Je li tokom prošle godine došlo do promjene u demografiji ljudi koji koriste X - ili je to možda rezultat namjernih odluka nadležnih?
Uspon Twitter 'medija'
Prije dva mjeseca, nalog Inevitable West nije postojao na X-u. Sada je profil, koji sebe naziva "Braniocem zapadnih vrijednosti i kulture", prikupio 131.600 pratilaca (brojka koja brzo raste). Prema riječima njegovog kreatora, skuplja oko 30 miliona pregleda svaki dan među svim svojim objavama. Musk je čak odgovorio na postove Inevitable West na X-u.
Njihovi nedavni postovi, koji često sadrže naslove u stilu vijesti, uključujući i lažni video koji prikazuje Trumpa kako govori britanskom premijeru da će "napasti njegovu zemlju i učiniti Britaniju ponovno velikom".
Društvena mreža X (Izvor: AP Photo/Rick Rycroft, File)
Bilo je i nekoliko objava u znak podrške ekstremno desničarskom aktivisti Tommyju Robinsonu, kao i neke negirane tvrdnje o protestima farmera u Velikoj Britaniji i napadu nožem u Southportu, u kojem je troje djece ubijeno tokom plesne radionice.
Sa Inevitable West profila poriču optužbe za širenje dezinformacija i podsticanje zlostavljanja ili nasilja. "Svrha mog računa X je da budem glas tihe većine zapadnog svijeta", rekao je kreator profila za BBC. Odbili su podijeliti svoj identitet, ali tvrde da su "Gen Z" i da "nisu Rusi".
"Necenzurisane informacije i mišljenja neizbježno će dovesti do toga da SAD i cijeli Zapad i Evropa krenu dalje udesno, (što je) dokazano izborom Donalda Trumpa i porastom krajnje desnice u Evropi. Globalno, to bi značilo da bi se otkrili korumpirani političari i vođe", tvrdili su.
Čini se da uspon svog računa vide kao "smrt" onoga što bi nazvali "MSM" ili Mainstream mediji. To možda i nije iznenađenje s obzirom na to da je nakon američkih izbora Musk lično rekao X korisnicima: "Vi ste mediji sada".
Od plavih kvačica do lajkova: Promjene na X
Kada je Musk prvi put kupio Twitter, naglasio je potrebu da se udome sva politička mišljenja i da se suprotstavi cenzuri kompanija društvenih medija i vlada.
Promjene - uključujući masovna otpuštanja i izmjene politika moderiranja o pitanjima poput političkih dezinformacija - započele su odmah, podsjeća BBC.
Došlo je i do raznih izmjena u prirodi feedova uključujući stvaranje dva odvojena odjeljka: "Praćenje", koji sadrži račune koje pratite, i "Za vas", koji je algoritamski odabran, kao na TikToku.
Međutim, tokom 2024. dogodio se još jedan talas izmjena koje su ga, čini se, dodatno transformisale. Funkcija blokiranja je promijenjena, što znači da ako blokirate račun, nećete biti zaštićeni od toga da taj profil gleda ono što objavljujete. Lajkovi su u međuvremenu postali privatni.
Na sajtu se i dalje nalaze bilješke zajednice koje se koriste za provjeru činjenica ili demantovanja onoga šta se navodi u objavama - a korisnici mogu platiti plave kvačice, koje su se prije davale besplatno kao znak koji potvrđuje da je osoba ona zakoju se predstavlja, odnosno, da je pravi profil osobe.
Nekadašnji logo Twittera (Izvor: AP Photo/Godofredo A. Vásquez)
Međutim, sada je potrebno platiti pretplatu na X Premium da biste dobili kvačicu. (Postoje tri nivoa pretplate - u Ujedinjenom Kraljevstvu, Premium nivo trenutno košta oko 10 funti mjesečno).
Premium profili imaju pravo na više privilegija i istaknutosti - i mogu zarađivati od angažmana koji dobivaju od drugih označenih profila. Od oktobra, X je promijenio svoja pravila tako da umjesto zasnivanja prihoda za pojedinačne račune na oglasima, sada uzima u obzir lajkove, dijeljenja i komentare s drugih Premium računa.
Naravno, drugi web-sajtovi društvenih medija dopuštaju korisnicima zaradu od objava i dopuštaju im dijeljenje sponzorisanog sadržaja - to nije neuobičajeno - ali većina velikih web-sajtova ima pravila koja im dopuštaju demonetizaciju ili suspendovanje profila koji objavljuju dezinformacije.
X nema pravila za demonetizaciju računa preko ovakvih objava, iako dopušta korisnicima da dodaju bilješke zajednice obmanjujućim ili lažnim tvitovima. I ne dopušta "medije koji dovode u zabludu" poput manipulisanih ili sintetičkih videozapisa koji "mogu rezultirati opštom zabunom oko javnih pitanja, uticati na javnu bezbjednost ili uzrokovati ozbiljnu štetu".
Prema Inevitable Westu, X sada može postati posao. Kako kažu kreatori profila, kad su objavljivali oko sedam puta dnevno, mogli su skupiti najmanje "2.500 dolara mjesečno".
Kažu da znaju za još jedan račun koji zarađuje "25.000 dolara" svaki mjesec - taj račun navodno ima 500.000 pratilaca i objavljuje otprilike 30 puta dnevno.
Je li se algoritam promijenio?
Do promjene ponekad može doći kada web-stranica na neki način promijeni algoritme (ili sisteme preporuka), na primjer kako bi poboljšalo i koristilo određenim objavama. Ono što je nejasno jeste može li to ovdje biti slučaj ili ne?
Svakako, primjetna je razlika u raznolikosti postova preporučenih na feedu "Za vas" u poređenju s onim prije godinu dana.
“To je nešto što sam analizirala kroz ‘Projekt glasača na tajnom zadatku’, u kojem sam kreirala i vodila račune na društvenim mrežama koji pripadaju više od 20 izmišljenih likova, sa sjedištem u SAD-u i UK-u, koji odražavaju poglede iz cijelog političkog spektra.
Ovi likovi imaju profile na glavnim stranicama uključujući X, što mi omogućuje da ispitam koji su različiti računi preporučeni na društvenim medijima. Računi su privatni i ne šalju poruke stvarnim ljudima niti imaju prijatelje”, navodi autorka članka na BBC-u.
Bez obzira na različita politička stajališta koja iskazuju njihovi računi, autorka primjećuje da su u zadnjih šest mjeseci ove godine njihovim feedovima počeli dominirati postovi koji izazivaju podjele, te imaju tendenciju da više prikazuju podršku Trumpu ili protivljenje političarima i ljudima diljem svijeta čiji stavovi nisu usklađeni s izabranim predsjednikom SAD-a.
Elon Musk i Donld Trump (Izvor: Brandon Bell/Pool via AP)
Međutim, čini se da je sve ovo posljedica okruženja i raznih promjena širom svijeta, a ne samo jednostavno podešavanje algoritma.
Andrew Kaung, koji je prethodno bio analitičar za sigurnost korisnika u TikToku, a takođe je radio u Meti, godinama je promatrao kako se ovi sistemi preporuka mogu ažurirati i mijenjati. "Ono što smo vidjeli na X-u nije samo promjena algoritama, već i nedostatak bezbjednosnih mehanizama u ime slobode govora", kaže on.
Nina Jankowicz je bivša izvršna direktorica Odbora za upravljanje dezinformacijama Sjedinjenih Država, koji je osnovan 2022. da savjetuje Ministarstvo unutrašnje bezbjednosti o pitanjima uključujući ruske dezinformacije, a kasnije je raspušten nakon reakcije javnosti zbog zabrinutosti, uključujući slobodu izražavanja i transparentnost. Ona tvrdi da X-ovi algoritmi sada "privilegiraju retoriku koja dovodi u zabludu" i sugeriše da su korisnici koji objavljuju manje kontroverzan sadržaj primijetili smanjenje broja pregleda.
"Posljedica je da je platforma koja sebe reklamira kao javni trg izuzetno umjetno okruženje, pravo crno ogledalo najzabrinjavajućih dijelova ljudske prirode”, navodi ona.
Nenamjerni influenseri
Autorka BBC-ijevog teksta poslala je poruku desetinama drugih velikih naloga, koji opisuju rastući uticaj koji mogu imati na sajtu, često neočekivano.
"Nikada zapravo nisam namjeravao postati influenser", priznaje jedan profil po imenu Andi, koji kaže da živi u New Yorku. "Ali, budući da imam ovu platformu, mislim da bih je trebao pokušati koristiti za promociju vlastitih ciljeva."
Opisuje kako je podijelio meme vjeverice - nakon što je saznao za vjevericu koja je eutanazirana zbog bojazni da bi mogla imati bjesnilo - koji sada ima 45 miliona pregleda. Andi uspoređuje svoj domet s popularnim podcasterom Joeom Roganom, koji ima 14,5 miliona pratilaca na X-u.
"Ali ja nisam Joe Rogan, pa je stvarno posebno da nešto što objavim može dobiti gotovo isto toliko gledanosti", dodaje.
Andi i tvorci drugih X naloga vjeruju da su promjene na X-u dobra stvar, budući da sada imaju domet koji nikad nisu mogli predvidjeti.
Optužbe o pristranosti moderiranja
Ranije ovog mjeseca, o napadu na božićnom marketu u Njemačkoj, u kojem je ubijeno pet ljudi i povrijeđeno više od 200, naširoko se raspravljalo na X. Većina rasprava bila je usmjerena oko osumnjičenog, njemačkog stanovnika porijeklom iz Saudijske Arabije. Njemački tužioci su rekli da je istraga u toku, ali su sugerisali da je jedan od mogućih motiva za napad "moglo biti nezadovoljstvo načinom na koji se prema izbjeglicama iz Saudijske Arabije postupa u Njemačkoj".
Inevitable West bio je među onima nalozima koji su komentarisali: "Upadajte u džamije. Zabranite Kur'an. Provedite masovne deportacije. Naše je strpljenje zvanično isteklo."
Nalog je optužen za raspirivanje mržnje objavama o pitanjima uključujući imigraciju i vjeru. Drugi korisnici rekli su da bi to moglo podstaći nasilje. No profil je odgovorio rekavši da oni "zapravo podstiču bezbjednost".
Kreatori Inevitable West su rekli da bi isto kazali za druge religije. Posebno su takođe rekli da nikada ne bi izbrisali vlastite postove - čak ni kada se pokažu da su neistiniti.
U međuvremenu, njihov sadržaj se vidi na feedovima diljem svijeta.
Tvrdnje o pristranosti u metodama moderiranja dugo su bile spočitavane Twitter, i prije nego što je Musk kupio kompaniju, zajedno s pitanjima o tome je li stranica ranije ograničavala slobodu izražavanja.
Musk je učestvovao u Trumpovoj izbornoj kampanji (Izvor: AP Photo/Evan Vucci)
Insajderi u Twitteru su rekli da će se, po njihovom mišljenju, kompanija boriti da zaštiti korisnike od trolanja, državno koordinisanih dezinformacija i seksualnog iskorištavanja djece, zataškavajući ovo do, između ostalog, masovnih otkaza.
U to vrijeme X nije odgovorio na postavljena pitanja. Nakon toga, Musk je tvitovao BBC-jev članak o epizodi Panorame s naslovom: "Oprostite što sam Twitter pretvorio iz raja za odgajanje u mjesto koje ima... trolove". Takođe je izjavio, "trolovi su pomalo zabavni".
Osim toga, Musk je rekao da "nije imao izbora" nego smanjiti radnu snagu kompanije zbog finansijskih gubitaka.
Lisa Jennings Young, bivša voditeljica dizajna sadržaja u kompaniji X koja je tamo radila do 2022., kaže: "Osjećam se kao da svi živimo kroz veliki društveni eksperiment (na čovječanstvu)."
Nema tačno određeni cilj, kaže ona. Umjesto toga, po njenom mišljenju, to "nije kontrolisani društveni naučni eksperiment već jedan u kojem svi učestvujemo". Niko zapravo ne zna kakav bi mogao biti konačni rezultat, tvrdi ona.
Neki korisnici X-a rekli su da su nedavno odlučili migrirati na druge platforme društvenih medija, uključujući Bluesky, koji je započeo 2019. kao eksperimentalna "decentralizovana" stranica društvenih medija koju je stvorio bivši šef Twittera Jack Dorsey. Sada ima više od 20 miliona korisnika.
Teško je tačno odrediti koliko je stvarnih korisnika odlučilo napustiti X - ili je li zaista narastao taj broj.
Elon Musk i X nisu odgovorili na pitanja iznesena u ovom članku, niti na zahtjeve za intervju.
X kaže da je njegov prioritet zaštititi i braniti glas korisnika i ima smjernice o mržnji, koje kažu da korisnici "ne smiju zlostavljati ili uznemiravati druge niti podsticati druge ljude da to čine".
Twitter (Izvor: AP Photo/Godofredo A. Vásquez, File)
Portaprol X-a prethodno je rekao za BBC: "X ima niz pravila i funkcija za zaštitu razgovora oko izbora. Označićemo sadržaj koji krši našu sintetičku i manipulisanu medijsku politiku i ukloniti račune uključene u manipulaciju platformom ili druga ozbiljna kršenja naših pravila."
Iz ove društvene mrež su Evropskoj komisiji u novembru rekli: "X nastoji biti gradski trg interneta promovišući i štiteći slobodu izražavanja."
Društveni mediji susreću se sa političkim uticajem
Od američkih predsjedničkih izbora 2024. X je učvrstio svoje mjesto kao dom političkih novosti o novoj Trumpovoj administraciji.
Musk je podržao Trumpa kao kandidata još u julu. Sada mu je ponuđena pozicija u vladi, gdje vodi novi savjetodavni tim pod nazivom Odjel za vladinu učinkovitost (Doge).
Sam Freeman, bivši radnik Mete koji sada radi kao stručnjak za povjerenje i sigurnost u kompaniji Cinder, vjeruje da će ovo imati širi učinak i na druge šefove društvenih medija. On predviđa da će "trebati da ima više lični odnos s novom administracijom", naročito ako osjećaju sve veći pritisak zbog propisa i bezbjednosti na internetu.
Mark Zuckerberg, koji je osnovao Facebook (sada Meta) i od tada kupio Instagram, nedavno je večerao s Trumpom u njegovom domu u Mar-a-Lagu.
Novoizabrani predsjednik je ranije uzeo na “nišan” Zuckerberga, optužujući njegovu web stranicu i druge za pristranost. “Facebook, Google i Twitter, da ne spominjemo korumpirane medije, su na strani radikalnih lijevih demokrata”, napisao je jednom Trump.
Može li večera značiti omekšavanje odnosa? Svakako to sugeriše da Zuckerberg smatra da bi borakav u Trampovoj neposrednoj blizini donekle mogao biti u njegovom interesu.
Čini se da to čini i izvršni direktor TikToka Shou Zi Chew, koji se takođe sastao s Trumpom u Mar-a-Lagu, kako su mediji izvještavali, dok se ta društvena mreža bori protiv planova američkih vlasti da zabrane aplikaciju.
Američka vlada tvrdi da TikTokova matična kompanija ByteDance ima veze s kineskom državom. I TikTok i ByteDance to poriču. Vrhovni sud trebao bi saslušati pravne argumente TikToka u januaru.
Ispred zrade suda u New Yorku gdje je bilo suđenje Trumpu (Izvor: AP Photo/Ted Shaffrey, File)
U Ujedinjenom Kraljevstvu uskoro će stupiti na snagu Zakon o online bezbjednosti prema kojem će se kompanije morati obavezati regulatoru Ofcomu o tome kako će se uhvatiti u koštac s ilegalnim sadržajem i objavama koje su štetne za djecu. U Australiji su političari otišli korak dalje i odobrili zakon da se djeci mlađoj od 16 godina zabrani korištenje društvenih mreža.
Ipak, u konačnici - s obzirom na to koliko divova društvenih medija ima sjedište u SAD-u - pristup američke vlade i predsjednika mogao bi imati najveći uticaj.
"Vidim Trumpove osjećaje prema platformi koja diktira način na koji njegova administracija gleda na njih", tvrdi Freeman.
Ostaje pitanje kakvi su zapravo Trumpovi stavovi o tome – i hoće li ubuduće od ovih stranica tražiti odgovornost na drugačiji način ili nikako.
Posljedice će, kako god krenule, bez sumnje biti dalekosežne.