Loader

Loader
Pronađite nas

Evropa "opsjednuta" kafom: Proizvodnja porasla za 15 procenata

Bugarska spremna da otvori vazdušni prostor za Putina

    EU vrši pritisak na slovačkog premijera Fica da ukine veto na novi paket sankcija Rusiji

    Robert Fico (Izvor: AP Photo)
    Euronews.com/Euronews.ba
    Objavljeno

    Najnoviji zaključci predstojećeg samita EU dodaju detaljnije reference na cijene energije i automobilski sektor, dva pitanja koja je slovački premijer Robert Fico pokrenuo kao uslov za ukidanje veta.

    ADVERTISEMENT

    Evropska unija je počela da se obraća slovačkom premijeru Robertu Ficu uoči važnog samita u četvrtak kako bi ga podstakla da ukine veto koji je nametnuo na novu rundu sankcija protiv Rusije.


    Fico nema prigovora na sam paket, koji cilja ruski tečni prirodni gas (LNG), naftnu infrastrukturu, "flotu u sjeni" i platforme za kriptovalute, kao i na kretanje ruskih diplomata širom bloka, ali je iznio niz nepovezanih pritužbi na cijene energije, sektor proizvodnje automobila i konkurentnost, piše Euronews.com.


    Ova pitanja, rekao je, treba "značajno" razgovarati na nivou lidera EU kao uslov za ukidanje veta.


    „Nisam zainteresovan za bavljenje novim paketima sankcija protiv Rusije dok u zaključcima samita ne vidim političke upute za Evropsku komisiju o tome kako se suočiti s krizom u automobilskoj industriji i visokim cijenama energije koje čine evropsku ekonomiju potpuno nekonkurentnom“, rekao je Fico prošle sedmice.


    "Odbijam dozvoliti da se tako ozbiljna pitanja 'obrađuju' u zaključcima općim frazama, dok se detaljne odluke i stavovi posvećuju pomoći Ukrajini."


    U ponedjeljak se čini da je predsjednica Evropske komisije Ursula von der Leyen poslušala poziv.


    U pismu od šest stranica upućenom 27 lidera, šefica izvršne vlasti EU obavezala se da će ubrzati planiranu reviziju zakona o Zelenom planu koji bi efektivno zabranio prodaju novih automobila s motorima s unutarnjim sagorijevanjem do 2035. godine. Revizija je prvobitno bila planirana za 2026. godinu. Sada se prvi rezultati očekuju u decembru.


    "Odlučila sam ubrzati reviziju propisa o standardima emisije CO2 za automobile i kombije. To se sada predviđa do kraja ove godine", napisala je von der Leyen.


    Zabrana iz 2035. godine, dogovorena u prethodnom mandatu, galvanizirala je konzervativne političare, poput njemačkog kancelara Friedricha Merza, italijanske premijerke Giorgie Meloni i poljskog premijera Donalda Tuska.


    Fico, čija je automobilska industrija zemlje blisko povezana s njemačkom, još je jedan kritičar.


    Među njihovim zahtjevima je dozvola za korištenje e-goriva, sintetičkih goriva koja mogu zamijeniti tradicionalni dizel i benzin i produžiti vijek trajanja motora s unutarnjim izgaranjem. E-goriva su kontroverzna jer njihova proizvodnja i sagorijevanje oslobađaju emisije CO2.


    „U pripremi pregleda, također procjenjujemo ulogu goriva s nultom i niskom emisijom ugljika u prelasku na cestovni prijevoz s nultom emisijom nakon 2030. godine, kao što su e-goriva“, rekla je von der Leyen u svom pismu, ponavljajući peticiju.


    Von der Leyen je također nagovijestila paket „pojednostavljenja“ za automobilski sektor i nekoliko prilagodbi propisa o zaštiti okoliša.


    Što se tiče cijena energije, von der Leyen je priznala da računi domaćinstava i industrije ostaju tvrdoglavo visoki i da se „značajno“ razlikuju od zemlje do zemlje, što šteti sposobnosti bloka da se takmiči sa Sjedinjenim Državama i Kinom, gdje su troškovi energije mnogo niži.


    Kako bi premostila jaz, obećala je da će podnijeti nove prijedloge "što je prije moguće".


    "Moramo proučiti kratkoročne, efikasne mjere EU za smanjenje cijena energije u Uniji, uz očuvanje jednakih uslova na unutrašnjem planu", napisala je.


    "Koja je uopće svrha sastanka?"


    Pismo Von der Leyen dolazi u trenutku kada ambasadori žure da dorade zaključke za samit u četvrtak, koji moraju biti dogovoreni konsenzusom.


    Posljednji nacrt, od 17. oktobra, koji je Euronews vidio, proširio je formulaciju o dva pitanja koja je pokrenuo Fico.


    U vezi s automobilima, pozdravljena je odluka Komisije da ubrza reviziju zabrane iz 2035. i "poziva se na brzo predstavljanje ovog prijedloga, uzimajući u obzir tehnološku neutralnost". U vezi s cijenama energije, u tekstu se izražava žaljenje zbog "negativnog utjecaja" na konkurentnost i poziva se Komisija da "ubrza rad na konkretnim prijedlozima usmjerenim na snižavanje cijena energije i podršku održivoj proizvodnji energije".


    Nijedna od ove dvije rečenice nije se pojavila u prethodnoj verziji zaključaka.


    Priprema nacrta će se nastaviti u narednim danima. Ambasadori žele da završe tekst prije nego što šef države i vlade sjednu za pregovarački sto.


    Međutim, Fico bi mogao odlučiti iznenaditi svoje kolege lidere iznošenjem vlastitih ideja, nešto što bi moglo prisiliti na ponovno otvaranje teksta tokom samita.


    „Ako automobilsku industriju ostavimo bez pažnje, znajući krizu u kojoj se nalazimo, i ako ne budemo u mogućnosti reći ništa konkretno na sljedećem sastanku Evropskog vijeća, onda pitam koja je uopće svrha sastanka? Opet Ukrajina?“, rekao je Fico prošle sedmice.


    „Imamo toliko problema ovdje u EU koji zahtijevaju našu punu pažnju.“


    Ostaje nejasno hoće li von der Leyen napisati posebno pismo Ficu, kao što je to učinila ljeta kada je slovačka čelnica stavila veto na prethodni paket sankcija EU.


    Tada je von der Leyen ponudila uvjeravanja o postepenom ukidanju ruskih fosilnih goriva, čemu se Fico više puta protivio. Postupno ukidanje je dobilo preliminarno odobrenje država članica, uz hitnu kočnicu za Slovačku i Mađarsku.


    „Predsjednica je u redovnom kontaktu s liderima, također u kontekstu bilo kakvog paketa sankcija. Kontakti su vrlo bliski“, rekao je u ponedjeljak glasnogovornik Komisije.


    „Ovo pokazuje osjećaj hitnosti koji predsjednica von der Leyen pridaje ovom pitanju (zabrane iz 2035.) i situaciji u automobilskoj industriji.“


    Fico je posljednja preostala prepreka za odobravanje 19. paketa sankcija EU nakon što je Austrija povukla svoje rezerve tokom vikenda. Beč je pokušao kompenzirati Raiffeisen Bank International (RBI) odmrzavanjem imovine ruske kompanije, ali sporni plan nije dobio podršku drugih prijestolnica.

    Možda će vam se svidjeti