Norveška gradi najduži i najdublji podvodni tunel na svijetu, jedan od najambicioznijih inženjerskih projekata u Evropi za koji se nada da će unaprijediti transportne veze i infrastrukturu zemlje.
Protežeći ispod fjordova u zemlji, rekordna fiksna veza Rogaland - ili Rogfast - bit će duga oko 26,7 km i 390 m na najdubljoj tački pod morem.
Kada bude završena 2033. godine, veza tunela će smanjiti vrijeme putovanja između dva najveća norveška grada, Stavangera i Bergena, za 40 minuta.
Projekat Rogfast, čija se izgradnja bliži pola puta, dio je glavnog evropskog autoputa E39, koji prolazi duž zapadne obale nordijske zemlje.
Povezujući gradove kao što su Kristiansand, Stavanger, Haugesund i Bergen, također će zamijeniti trajektne prelaze i olakšati putovanje, navodi norveška uprava za ceste koja stoji iza projekta.
"Stavanger je četvrti po veličini grad u Norveškoj, a Bergen je drugi po veličini, tako da se nadamo da je moguće da će ovaj projekat moći smanjiti vrijeme putovanja i za radnike kada svakodnevno putuju u Stavanger ili Bergen", rekao je Oddvar Kaarmo, projekt menadžer projekta Rogfast u norveškoj upravi za javne ceste u Norveškoj.

Ostrvo kružni tok
Jedna od ključnih karakteristika dizajna novog podmorskog autoputa nalazi se oko srednje tačke gdje ogranak povezuje ostrvo Kvitsøy, najmanju norvešku opštinu, sa glavnim tunelom u stijeni ispod njega.
Tunel Rogfast imat će dvije saobraćajne trake u svakom smjeru. Pod Kvitsøyom, trake se sastaju preko dvije kružne raskrsnice koje se grade 260 m ispod nivoa mora.
"Ranije smo proizvodili kružne tokove u tunelima. Ali ovo bi mogla biti jedna od najranijih konstrukcija gdje imamo ovu površinu poprečnog presjeka sa dvije kružne raskrsnice u tunelu. Koliko ja znam, nisam ranije vidio dva kružna toka u području poprečnog presjeka u tunelu", rekao je Kaarmo.
Dva kružna toka ispod ostrva omogućit će odvijanje saobraćaja čak i kada je jedna od traka zatvorena.
"Ako se nešto dogodi i moramo zatvoriti dio tunela, još uvijek možemo voditi tunel koristeći jedan cjevovod i saobraćaj u svakom smjeru u jednom cjevovodu", dodao je.
Dvocijevna struktura je također sigurnosna mjera.
"Ako se kamion zapali ili zastane ispred vas, a vi ne možete da se okrenete i odvezete, možete samo tražiti ova zelena vrata sa izlaznim znakovima... i moći ćete da odete do drugog cjevovoda tunela. A mi imamo sistem kamera koji nam [omogućava] da znamo tačno gdje se nalazite. I možemo vas pokupiti i izvesti iz Kaarmo Euronn.
Norveška finoća izgradnje tunela
Projekat Rogfast, koji se gradi u dijelovima po cijeni od 25 milijardi norveških kruna (2 milijarde eura), trenutno je napola završen nakon što su radovi započeti 2018. godine.
"Na sjevernoj strani se proizvodi oko 65 posto tunela, a onda je samo proizvodnja tunela poput bušenja i miniranja. A na južnom kraju kod Randaberga završeno je oko 45 posto", rekao je Kaarmo.
Za razliku od fiksne veze Fehmarn pojasa koja je trenutno u izgradnji između Njemačke i Danske koja koristi metodu modularne gradnje, Rogfast se minira i buši ravno kroz čvrstu podlogu, metodu koju Norveška koristi kako bi osigurala stabilnost i izdržljivost pod pritiskom vode, prenosi Euronews.com.
"Putujete kroz čvrstu stijenu. Imamo ovu udaljenost između krova u tunelu do dna do mora. Naši propisi zahtijevaju 50 m. Dakle, vi putujete po dnu mora. Imamo podmorske putne tunele koji imaju tu konstrukciju", rekao je.
"U Norveškoj proizvodimo tunele prilično jeftino, ako to uporedite sa mostom na primjer. A u Norveškoj imamo oko 40 podmorskih cestovnih tunela i upoznati smo sa izgradnjom. Tako da je obično lakše i jeftinije izgraditi podmorski putni tunel nego most do istog ostrva", dodao je.
Planirano je da fiksna veza Rogfast bude završena do ljeta 2033. godine.
"To će pomoći proizvođaču proizvodnje morskih plodova da na bolji način dođe do tržišta bez trajekata", rekao je Kaarmo.
"Promjene će osjetiti radni putnici, industrija, a vjerovatno i turizam. Zato što je zapadna obala Norveške dio Norveške koji turisti često traže. Na primjer, Bergen. Imamo puno turista u Bergenu. A kada budemo imali ovaj putni projekat koji će nam omogućiti da otputujemo do Bergena za kraće vrijeme, najvjerovatnije turisti neće imati ni više oka za ovaj dio nego danas.
Norveška uprava za ceste procjenjuje da će do 2053. godine u novom tunelu biti 13.000 putovanja svakog dana.