Loader
Loader
Pronađite nas

Evropa "opsjednuta" kafom: Proizvodnja porasla za 15 procenata

Sudarila se dva broda u Hamburgu, 11 osoba povrijeđeno

    Koliko su poskupjeli automobili u posljednjih deset godina

    Ilustracija (Izvor: Pexels)
    Euronews.ba/Agencije
    Objavljeno

    Prema istraživanju vodeće evropske platforme za kupovinu i prodaju polovnih automobila AutoScout24, u posljednjih deset godina prosječna cijena 10 najpopularnijih automobila porasla je za čak 68 odsto.

    ADVERTISEMENT

    Ovo istraživanje se odnosi na Španiju, ali bi se rezultati istraživanja sličnim procentima mogli primeniti i na druge evropske zemlje.


    Iako cijene automobila u svim zemljama EU vjerovatno nisu bile potpuno identične, rast cena je otprilike jednak, pa ovo istraživanje može poslužiti kao dobra ilustracija.


    Prema podacima AutoScout24, prosječna cijena 10 najprodavanijih automobila u 2014. godini iznosila je 14.236 evra, dok je u 2024. porasla na 23.977 evra. Ovo povećanje daleko premašuje inflaciju od 19,4 odsto u istom periodu.


    Povećanje cijena od čak 68 odsto tokom deset godina posljedica je više faktora, kao što su rast cijena sirovina, složenija logistika, kao i strogi ekološki i bezbjednosni propisi EU, koji su poskupjeli nove automobile.


    Osim toga, ponuda na tržištu se promjenila: proizvođači su smanjili proizvodnju malih i pristupačnih automobila, dajući prednost većim i tehnološki naprednijim vozilima poput SUV modela, koji danas dominiraju tržištem i značajno mjenjaju pravila igre, piše El Pais, prenosi b.92.


    Dok su, na primjer, 2014. godine u Španiji najpopularniji modeli bili gradski i kompaktni automobili poput VW Golfa i Renault Clia, u 2024. godini tu dominaciju preuzeli su SUV modeli, kao što su Peugeot 2008 i VW T-Roc.


    Prognoze ukazuju na to da će SUV vozila i dalje činiti više od 60 odsto svih novih registracija u narednim godinama.


    Prema riječima portparola AutoScout24.es, propisi o emisijama dodatno će povećati cijene automobila.


    Zahtjevi za većom prodajom električnih automobila kako bi se nadoknadili troškovi automobila s unutrašnjim sagorjevanjem vrše dodatni pritisak na proizvođače, što dovodi do kazni i viših cijena.


    Ova dinamika bi mogla otežati pristup novim vozilima za osobe sa srednjim primanjima, stvarajući začarani krug rasta cijena. Čini se da smo tek na početku ove promjene i da možemo zaboraviti na pristupačne automobile.


    Primjeri cijena 10 popularnih modela (u eurima)


    2014. godine:


    Renault Megane: 15.680


    Citroen C4: 15.150


    Seat Leon: 15.170


    Seat Ibiza: 12.720


    Volkswagen Polo: 12.715


    Opel Corsa: 11.331


    Volkswagen Golf: 18.800


    Dacia Sandero: 7.900


    Renault Clio: 12.550


    Nissan Qashqai: 20.350


    2024. godine:


    Dacia Sandero: 13.490


    Toyota Corolla: 25.000


    Seat Ibiza: 17.500


    Hyundai Tucson: 33.325


    MG ZS: 16.890


    Seat Arona: 23.920


    Renault Clio: 17.299


    Toyota C-HR: 31.750


    Toyota Yaris Cross: 26.450


    Kia Sportage: 34.150

    Možda će vam se svidjeti