Vrijeme kada su profesionalne sportske franšize bile rezervirane za lokalne milijardere, filmske zvijezde i vlasnike naftnih carstava polako odlazi u zaborav. Danas investicioni fondovi s Wall Streeta ulaze na teren. U trci za rastućim povratima i stabilnim prihodima, privatni kapital (PE) redefinira sport kao poslovnu kategoriju.
PitchBook u svojoj analitičkoj bilješci iznosi podatke koji jasno pokazuju da sport nije više sporedna investicija – to je sada jedno od najvrućih polja za plasman kapitala.
Eksplozija ulaganja u elitne sportove
Sve velike sjevernoameričke lige – NFL, NBA, MLB, NHL, MLS i NWSL – otvorile su svoja vrata ulagačima iz svijeta privatnog kapitala. Prema PitchBooku, desetine milijardi dolara sada teče u sportski ekosistem, s PE firmama koje kupuju manjinske udjele u klubovima, grade stadione, razvijaju medijske platforme i finansiraju ekspanziju liga. Ares Management, Sixth Street i Arctos Sports Partners predvode talas fondova koji su prikupili više od 10 milijardi dolara u posljednje tri godine za investicije u sport, medije i zabavu.
Ove investicije nisu ograničene samo na muške lige. Ženski sport doživljava pravu eksploziju. Samo u 2024. godini PE je uložio gotovo 400 miliona dolara u američku Žensku fudbalsku ligu (NWSL), podižući prosječnu vrijednost kluba s dva miliona na više od 100 miliona dolara, piše Bloomberg Adria.
Zašto sport? Tri riječi: publika, prava, rijetkost
Sportske franšize su rijetka imovina. Većina liga ima ograničen broj timova (30 ili manje) i rijetko se širi. Potražnja je ogromna, a ponuda gotovo fiksna. U isto vrijeme, sportski timovi posjeduju stabilne izvore prihoda: medijska prava, ulaznice, sponzorstva, prodaja suvenira.
Ali prava vrijednost leži u tzv. "live content" potencijalu. Sport je jedina kategorija koja i dalje garantuje masovnu gledanost u eri on-demand streaming servisa. Prema PitchBooku, 81 od 100 najgledanijih TV emisija u SAD-u tokom 2024. godine bili su sportski događaji.
Za razliku od tradicionalnih growth equity ulaganja, PE investicije u sport imaju povratne profile sličnije nekretninama: dugoročni prihodi, eskalirajući ugovori o pravima, stabilni novčani tokovi. Medijska prava se obnavljaju svakih 5-10 godina i svaka nova runda donosi eksponencijalni rast vrijednosti. Isto važi i za kolektivne ugovore (CBAs), koji definišu kako se prihod dijeli između klubova i igrača, utičući direktno na profitabilnost. To je upravo ono što PE fondovi vole: sistem koji garantuje stabilan cash flow s potencijalom rasta.
Novi nivo profesionalizacije i rizici koji dolaze s tim
Privatni kapital donosi nove standarde upravljanja: optimizaciju poslovanja, komercijalizaciju brenda, širenje na nova tržišta. No, postoje i rizici. Komercijalizacija može značiti više sponzora, više reklama, skuplje ulaznice i manji fokus na grassroots sport. Postoji i zabrinutost da će PE fondovi, u potrazi za brzim povratom, zanemariti dugoročnu stabilnost klubova.
Još jedna siva zona jeste izlazna strategija. Većina PE firmi investira s horizontom od pet do sedam godina, ali sportske franšize nisu likvidna imovina. Do sada su izlazi bili mogući samo kada se proda cijeli klub, što ostavlja pitanje šta kad se fondovi budu htjeli povući, a nema kupaca?
NWSL, WNBA i ženski tenis bilježe rekordne investicije. Investicija Sixth Streeta u Bay FC za 125 miliona dolara i kupovina San Diego Wave FC za 113 miliona dolara samo su neki od primjera. WNBA je u 2024. godini potpisala medijski ugovor vrijedan 2,2 milijarde dolara. CVC Capital je u WTA ulio 150 miliona dolara.
Ova ulaganja pokazuju da Ženski sport više nije "razvojna priča", već ozbiljna investicijska prilika. Kako je PitchBook naveo: "NWSL timovi koji su prije pet godina prodavani za dva miliona, danas vrijede više od 100 miliona dolara."
Sport je skoro samo biznis, nema prostora za nostalgiju
Ulazak privatnog kapitala u sport nije trend, nego transformacija. Klubovi su postali "investicioni proizvodi", a PE fondovi novi vlasnici igre. I dok to donosi profesionalizaciju, rast i stabilnost, otvara se i prostor za ključna pitanja: Ko zaista posjeduje klubove? Gubi li sport dušu zbog ekscesa kapitala? I šta se događa kada investitori odluče da je vrijeme za izlazak?
Jedno je sigurno, sport više nije samo igra. To je ozbiljan biznis, sa sve većim ulozima i sve manje prostora za nostalgiju.