Njemački automobilski gigant objavio je da je prošle godine prodao rekordan broj kobasica, a istovremeno, prodaja automobila pada.
Te dvije vijesti svjedoče o omiljenosti currywursta i krizi najvažnije grane njemačke industrije.
Currywurst je kultna ulična hrana u Njemačkoj – kobasica sa posebnim kečapom i mnogo curryja. Uz to odlično idu luk i pomfrit.
Jednako je legendaran currywurst u radničkim kantinama automobilskog giganta Volkswagena. Nešto kao ćufte iz restorana u IKEA-i. Nije čudo da je Volkswagen odavno počeo da prodaje kobasicu i u supermarketima, piše DW.
Ipak, vijest zvuči bizarno – Volkswagen je prošle godine prodao više kobasica nego automobila. To govori o popularnosti njihovog currywursta, ali i o krizi njemačke automobilske industrije.
Kako je saopšteno, prošle godine je koncern iz Wolfsburga prodao 8,5 miliona porcija kobasice u tridesetak kantina i kioska, kao i u supermarketima. To je oko 200.000 više nego u 2023. godini, koja je također bila rekordna.
Da se bude sasvim pošten, nije sve currywurst. Rekord se pripisuje tome što je paleti prije par godina dodat hot-dog iz proizvodnje Volkswagena.
Istovremeno, prošle godine je prodato svega 5,2 miliona vozila s logotipom Volkswagena.
Ako je za utjehu, kada se računaju sve marke koje pripadaju koncernu – recimo Škoda, SEAT, Audi, Porsche, Lamborghini – prodato je devet miliona komada, što je ipak više od broja kobasica. Ali i ta brojka je pala za 2,3 posto u odnosu na godinu ranije.
Žestok pad profita
Ujedno je saopšteno da je Volkswagen prošle godine zaradio 12,4 milijarde eura, što je za njih skandalozan pad od 30 procenata. I to iako se ukupni obrt povećao na 345 milijardi.
Razlog za pad profita je veliki pad na kineskom tržištu, kao i velika ulaganja, recimo u novu Audijevu fabriku u Briselu.
Zaposlene po kolektivnom ugovoru za sada može da raduje što ipak dobijaju bonuse za prošlu godinu i to po 4.800 eura. To dobija oko 120.000 zaposlenih u Njemačkoj.
Preživjeće sa milionskim platama nekako i šefovski spratovi koncerna koji se, prema pisanju agencije dpa, za ovu i iduću godinu odriču oko jedanaest posto svojih primanja.
Nevolje tek dolaze, pošto je Volkswagen krajem prošle godine, uz velike proteste zaposlenih pa i političara, najavio da će do 2030. ukinuti 35.000 radnih mjesta u Njemačkoj. To je prvi put u historiji da automobilski div otpušta ljude.
To je ujedno ceh za posrtanje njemačke auto-industrije koja je i dalje izvozni motor cijele ekonomije. Ali, konkurencija je sve jača, posebno na polju električnih automobila, a globalni poslovi trpe i zbog carinskih ratova koje sada opet inicira Donald Trump.
Za currywurst ne brinite
Što se tiče kobasice, tu svi mogu mirno da spavaju. Najavljeno je da Volkswagen planira da uvede nove sorte kobasica u kantinama kao i u supermarketima mahom u Donjoj Saksoniji, pokrajini gdje se nalazi Wolfsburg.
Uostalom, s time više nema šale. Kada su prije par godini povukli currywurst iz jedne od desetina svojih kantina – digla se velika medijska prašina. Javio se čak i bivši kancelar Gerhard Schröder koji se uvijek predstavljao kao čovjek iz naroda da podsjeti kako je kobasica „radnička čokoladica za snagu“.
Volkswagen je počeo s proizvodnjom currywursta još 1973. godine. Proizvodi ga mesara koju je osnovao koncern. Currywurst čak ima i produkcioni broj, kao što ga ima svaki djelić automobila. Taj broj je 199 398 500 A.