Strah od letenja neugodnost je koju brojni ljudi, prirodno naviknuti na manjak vlastitih krila, iskuse zatvoreni u metalnu cijev koja zahvaljujući misterioznoj fizici fijuče među oblacima.
Osjećaj manjka kontrole nad vlastitom sudbinom u avionu dodatno mogu pogoršati i turbulencije zraka, zbog čega bi nervozni evropski letači mogli razmisliti o tome da, ako mogu i žele, pokušaju zaobići aerodrome u Švicarskoj, te Milano i Ljubljanu, piše Bloomberg Adria.
Ti se aerodromi, odnosno zrakoplovne rute koje vode prema njima i iz njih, nalaze među lokacijama s najsnažnijim turbulencijama u Evropi.
Prema podacima s internetske stranice Turbli, gdje se prikupljaju i obrađuju podaci o turbulencijama u globalnom zračnom prometu, let iz Züricha u Milano i natrag u posljednje dvije godine bio je među dva evropska leta s najviše turbulencija.
Podaci za 2022. i 2023. godinu općenito pokazuju kako su najturbulentniji letovi koji spajaju švicarske aerodrome Zürich, Ženevu i Basel s Milanom ili relativno bliskim destinacijama poput Nice i Marseillea u Francuskoj te Ljubljanom. To je i logično. Zračne struje koje nastaju u Alpama jače utječu na aviopromet iznad njih nego, primjerice, vremenske prilike iznad ravničarskih krajeva ili mora.
Tako su tri najturbulentnije zračne linije prošle godine bile Milano-Ženeva, Milano-Zürich te Ženeva-Zürich, a najskokovitijih pet još su dopunila putovanja između francuskog Marseillea i Züricha, te let između najvećeg švicarskog grada i obližnje Ljubljane.
Europski zračni promet ipak nije najturbulentniji u svijetu. Prema podacima koje objavljuje Turbli, najneugodnija aviolinija za nervozne letače u svijetu je, dvije godine za redom, veza između čileanskog glavnog grada Santiaga i najvećeg grada u Boliviji, Santa Cruza. Ta dva grada dijeli 1.900 kilometara što znači da let iznad Anda traje oko tri izazovna sata.
Uz taj južnoamerički spoj, na samom vrhu u svijetu nalazi se i let između Alma-Ate i Biškeka, najvećih gradova Kazahstana i Kirgistana. U 2022. godini ta se ruta našla na trećem mjestu najturbulentnijih u svijetu, a lani na drugom. U vrhu letova neugodnih zbog turbulencija još se nalaze neke kratke rute u Japanu te centralnoj Kini.
Poredak zemalja po prosječnim turbulencijama ponovo uglavnom potvrđuje kako se najnemirniji letovi mogu očekivati u državama gdje dominiraju planinski lanci. Mada se na samom vrhu lani našao Urugvaj, na drugom je mjestu Švicarska, a trećem Argentina. Listu pet najturbulentnijih država još dopunjavaju Španjolska i Portugal.
Od država u regiji nedaleko od vrha je, očekivano, Slovenija koja se smjestila na 15. poziciju u svijetu. Sjeverna Makedonija je na 36. mjestu, Hrvatska na 45., a Bosna i Hercegovina na 58. poziciji. Nervozni letači u regiji najmirniji će biti iznad Srbije jer se ona po turbulencijama u avioprometu nalazi na 70. mjestu u svijetu. Na samom dnu svjetske liste nalaze se Rusija, koju karakteriziraju ogromna prostranstva kao i Grenland te Antarktika iznad kojih su potencijalne turbulencije najmanje.