Unatoč obećanjima o postupnom ukidanju subvencija za fosilna goriva do 2025. godine, vlade zemalja G7 nastavile su povećavati potrošnju poreznih obveznika na fosilna goriva. Greenpeaceovo novo izvješće ukazuje na minimalan napredak u smanjenju subvencija za naftu, plin i ugljen među članicama G7, dok su ukupne subvencije za fosilna goriva u 2023. porasle za 15%, dosegnuvši iznos od 1,36 triliona dolara (1,32 biliona eura).
Grupa G7, koja uključuje Kanadu, Francusku, Njemačku, Italiju, Japan, Ujedinjeno Kraljevstvo i SAD, obećala je 2016. godine ukloniti sve subvencije za fosilna goriva do 2025. godine.
No, izvješće pokazuje da, umjesto smanjenja subvencija, sve osim jedne zemlje G7 zapravo su isplatile više novca proizvođačima fosilnih goriva u 2023. nego što su to učinile prilikom preuzimanja tih obveza.
Povećanje subvencija u 2023. godini
Ukupne subvencije porasle su za 15% od 2016. godine, a najveći skok zabilježila je Italija, koja je povećala svoje subvencije za 166%.
Iako je u 2016. godini subvencionirala fosilna goriva sa 17 milijardi dolara (16,4 milijarde eura), u 2023. godini taj iznos porastao je na 46 milijardi dolara (44,5 milijardi eura). Njemačka, koja je najviše povećala svoje izdatke, dala je 37,4 milijarde dolara (36 milijardi eura) više u sedam godina, što je povećanje od 49%.
Francuska je povećala subvencije za 12,6 milijardi dolara (12 milijardi eura) ili 40%, dok je Ujedinjeno Kraljevstvo povećalo subvencije za 10,4 milijarde dolara (10 milijardi eura), što je povećanje od 22%.
Prema izvješću, najveći ukupni iznos potrošen na subvencije bio je u Sjedinjenim Američkim Državama, sa 790 milijardi dolara (765 milijardi eura) uloženih u fosilna goriva u 2023. godini. Japan je drugi s 269 milijardi dolara (260 milijardi eura), dok je Njemačka treća sa 114 milijardi dolara (110 milijardi eura).
Kanada kao iznimka
Jedina zemlja G7 koja je smanjila subvencije za fosilna goriva od 2016. godine bila je Kanada, koja je zabilježila smanjenje od 11% – s 44 milijarde dolara (42,5 milijarde eura) na 39 milijardi dolara (37,8 milijardi eura).
Zašto G7 treba smanjiti subvencije za fosilna goriva?
Subvencioniranje fosilnih goriva aktivno ometa prijelaz na čistu energiju.
Pojeftinjenje fosilnih goriva znači da tehnologije čiste energije postaju manje konkurentne i manje privlačne za ulaganja.
To je jedan od razloga zašto je G7 obećala postupno ukidanje subvencija za fosilna goriva.
Nakon sastanka na vrhu Ise-Shima 2016. godine, u Deklaraciji čelnika stoji: "Ostajemo predani ukidanju neučinkovitih subvencija za fosilna goriva i potičemo sve zemlje da to učine do 2025. godine.”
Ukidanje subvencija dobavljačima fosilnih goriva smatra se jednom od najisplativijih mjera koje vlade mogu poduzeti prema svojim obvezama iz Pariškog sporazuma.
Subvencioniranje nafte i plina u biti potiče njihovu upotrebu, čime se jača ovisnost o tim izvorima energije.
Greenpeace također ističe da subvencije za fosilna goriva neproporcionalno koriste bogatima, koji imaju veći ugljični otisak i veću potrošnju fosilnih goriva.
S druge strane, subvencije štite one s nižim primanjima od stvarne cijene energije, čineći je nepriuštivom ako se subvencije ukinu.
Poziv na promjenu
"Budući da je ova godina već donijela rekordnu štetu od požara u SAD-u, druge katastrofe izazvane klimom i najnoviji niz višemilijardnih profita za korporacije na fosilna goriva, vlade moraju preuzeti kontrolu nad javnom potrošnjom”, izjavio je Virag Kaufer iz Greenpeacea.
"Moraju hitno preusmjeriti javnu potrošnju s poticaja za fosilna goriva prema pravednoj i održivoj tranziciji.”
U odgovoru na upite Euronews Greena, glasnogovornik njemačke vlade potvrdio je da je Savezna vlada predana smanjenju subvencija koje štete klimi kako bi se postigli klimatski ciljevi i oslobodila financijska sredstva za održiva ulaganja.
Mehanizmi za to su već postavljeni, no na pobjedniku predstojećih izbora bit će da odluči kako dalje.
Vlade Francuske, Italije i Ujedinjenog Kraljevstva nisu odgovorile na zahtjev za komentar u trenutku objave izvješća.