Vjeruje se da nema preživjelih u sinoćnjem sudaru putničkog aviona i vojnog helikoptera u Washingtonu, a spasioci sada sprovode operaciju traganja za tijelima, rekao je šef vatrogasne i službe hitne pomoći Washingtona John Donnelli. Sinoćnji sudar putničkog aviona sa 64 putnika i članova posade i vojnog helikoptera iznad Washingtona, najveća je avionska nesreća u SAD još od februara 2009. kada se kod Bafala srušio avion sa 49 ljudi. Tom prilikom svi su poginuli, kao i jedna osoba na zemlji.
Mnogi postavljaju pitanje kako je do ovakve tragedije uopšte došlo.
Do tragedije je došlo u srijedu uveče, oko 21 sat po lokalnom vremenu, dok je "Bombardier CRJ700" kompanije "Amerikan erlajns" na letu 5342 slijetao na aerodrom "Ronald Regan", blizu centra američke prestonice, i sudario se na visini od 60 metara sa helikopterom "Crni jastreb" (Black hawk) u kojem su bila tri vojnika.
Još uvijek nisu razjašnjene sve okolnosti, uključujući i tačan broj mrtvih jer se tijela i dalje izvlače iz rijeke Potomak. Međutim, pojavile su se razne teorije o mogućim uzrocima nesreće, kao neke čudne okolnosti o tome kako se vojni helikopter našao na tom mjestu.
Kako piše lokalni list Washington Examiner, nema dokaza o nečijoj malicioznoj namjeri, ali su "slučajnosti zastrašujuće koliko su i izuzetne".
Sudar aviona i helikoptera, rijeka Potomac (AP Photo/Julio Cortez)
List napominje da je od terorističkih napada 11. septembra, prečnik od 15 nautičkih milja ograničene zone letova u Washingtonu, ili tzv. DC FRZ, najbezbjedniji vazdušni prostor u zemlji.
Jedini avioni kojima je dozvoljen ulaz u DC FRZ su odobreni vladini letovi, redovni komercijalni letovi u i van Distrikta Kolumbija, i specifični letovi kojima je Uprava za bezbjednost transporta (TSA) odobrila izuzeće.
Tačnije, dronovi, privatni avioni ili rekreativni letovi ne mogu letjeti unutar DC FRZ bez posebnog odobrenja Federalne uprave za avijaciju (FAA), TSA i Tajne službe.
Piloti koji neovlašteno ulete u FRZ podležu krivičnom gonjenju, dok su privremeni upadi u vazdušni prostor ranije dovodili do zatvaranja Bijele kuće i evakuacije Kapitol Hila.
FAA izričito upozorava da ako pilot povrijedi vazdušni prostor FRZ i ne postupi u skladu sa zakonom, "vlada Sjedinjenih Američkih Država može upotrijebiti smrtonosnu silu protiv letjelice u vazduhu, ako se utvrdi da letjelica predstavlja neposrednu bezbjednosnu prijetnju".
Ako vlada odluči da presretne letjelicu koja je povrijedila vazdušni prostor, obično šalje upravo vojni helikopter "Crni jastreb", piše Washington Examiner.
Audio snimak posljednjeg razgovora kontrole leta sa tri člana posade helikoptera, sa pozivnim znakom PAT25, objavljen je na specijalizovanom sajtu LiveATC.net, koji postavlja snimke komunikacije tokom letova.
"PAT25, da li vam je CRJ na vidiku? PAT25, prođite iza CRJ", rekao je kontrolor leta u 20:47. u srijedu (02:47 u četvrtak po našem vremenu).
Nekoliko sekundi kasnije, druga letjelica je pozvala kontrolu zračnog saobraćaja i rekla:
"Toranj, da li ste vidjeli ovo?", očigledno misleći na sudar i vatrenu kuglu na noćnom nebu.
(Izvor: AP/Carolyn Kaster)
Kontrolor zračnog saobraćaja je zatim preusmjerio avione koji su krenuli ka pisti 33 na aerodromu "Regan" da bi je obišli.
Prethodni incident se dogodio 2004. godine kada je let za Washington, koji je prevozio guvernera Kentakija Erny Fletchera, pokrenuo evakuaciju Kapitola nakon što je ušao u FRZ bez obavještavanja Odjeljenja za nacionalnu bezbjednost (DHS) zbog kvara transpondera u avionu.
Vojska je tada poslala dva "Crna jastreba" da presretnu Fletcherov avion. Iako je let na kraju ispraćen do slijetanja bez dodatnih incidenata, kongresna istraga je potvrdila da su federalne vlasti, od vojske do imigracionih i carinskih službi, instruisane da pucaju iz helikoptera i da im je dozvoljeno da koriste smrtonosnu silu ako je "neophodno za spasavanje života".
Dostupni dokazi ukazuju da nesreća u srijedu bila ništa drugo nego tragedija. Let je bio na rutinskoj ruti, i trebalo je da traje samo tri sata. Imao je pravo i razlog da bude u FRZ, tako da vojska nije imala razloga da prati "Bombardier CRJ700", a kamoli da se sudari sa njim u letu.
"Međutim, nema sumnje da je nesreća u srijedu bez presedana iz svih pogrešnih razloga, i iskreno, namjerni sudar bi bio manje šokantan od čudne nesreće u najbezbjednijem vazdušnom prostoru u Americi", zaključak je članka Washington Examiner-a.
(Izvor: AP/Julio Cortez)
U međuvremenu je šef vatrogasne i službe Hitne pomoći Washingtona John Donnelli na konferenciji za medije rekao da se vjeruje da nema preživjelih, a da spasioci sada prelaze sa operacije spasavanja na vađenje tijela iz vode.
Do sada je izvađeno najmanje 30 tijela