Dok javnost i dalje čeka konkretne rezultate istrage tragedije na novosadskoj Željezničkoj stanici, gdje je urušavanje nadstrešnice odnijelo 14 života, tužilaštvo i dalje ne daje nove informacije o tome dokle je stigla istraga. Uz to, ostavka ministra građevinarstva Gorana Vesića zasad je jedina politička posljedica.
Novosadsko Više javno tužilaštvo posljednji put se oglasilo prošle sedmice. U saopštenju su naveli da su do sada saslušane 53 osobe, među kojima su i dosadašnji ministar građevinarstva, odgovorni u "Željeznicama Srbije" i "Infrastrukturi željeznica Srbije", kao i odgovorni za izvođenje radova.
Nepoznato je, međutim, da li je protiv nekoga od saslušanih pokrenut postupak.
Na upit Radija Slobodna Evropa dokle se stiglo sa ovim slučajem, iz ove institucije nisu odgovorili do zaključenja teksta.
Tužilaštvo još na nivou indicija
Predrag Milovanović javni tužilac i član upravnog odbora Udruženja tužilaca Srbije kaže za RSE da je dobro što je Više javno tužilaštvo u Novom Sadu usmjerilo dobar dio svojih kapaciteta ka rješavanju ovog slučaja, ali napominje da je ta institucija trebalo bolje da komunicira sa javnošću.
"Žao mi je što tužilac licem i glasom nije istupio i više pojasnio javnosti u kom pravcu se kreće predistražni postupak, jer bi to i na njega samog i tužilaštvo smanjilo pritisak javnosti", kaže Milovanović.
On kaže da je iz saopštenja VJT u Novom Sadu nejasno da li su ljudi koji su do sada saslušani u ovom slučaju, saslušani u svojstvu građanina ili u nekom drugom svojstvu. Još uvek je nepoznanica i ko će u eventualnom nastavku postupka dobiti procesno svojstvo osumnjičenog ili svjedoka.
"Ako smo u fazi prikupljanja potrebnih obavještenja, Tužilaštvo je još uvek na nivou indicija i podozrenja", kaže Milovanović.
On napominje da razumije zebnju dijela javnosti da li će odgovorni za nesreću biti procesuirani, ali napominje da je riječ o izuzetno kompleksnom predmetu koji zahtijeva dosta vremena da se svi aspekti i akteri ispitaju.
"Ovdje se đavo krije u detaljima, tačnije u obilju materijalne dokumentacije. Pretpostavljam da se iz projekta rekonstrukcije, te crteža i pratećih akata, mogu vidjeti potpisi lica koja su učestvovala u tome i kasnije u nadzoru. Pretpostavljam da će se tužilac u konkretnom slučaju baviti utvrđivanjem radnji činjenja i pre svega radnji propuštanja odgovornih lica", kaže Milovanović.
Željeznička stanica u Novom Sadu svečano je otvorena u julu 2024. godine, nakon trogodišnje rekonstrukcije.
Izvođač radova bio je kineski konzorcijum CRIC&CCCC ("China Railway International Co.Ltd" i "China Communications Construction Company Ltd"), dok je za stručni nadzor bilo angažovano šest kompanija iz Srbije i Mađarske, piše RSE.
U javno dostupnim dokumentima državnih institucija u Srbiji nije moguće pronaći da Željeznička stanica ima upotrebnu dozvolu koja se, prema zakonu, izdaje nakon što se obavi tehnički pregled i utvrdi da je objekat bezbjedan za upotrebu.
Politička odgovornost
Danima nakon novosadske tragedije, dio javnosti i opozicione partije traže i političku odgovornost. Na protestu koji je 11. novembra održan u Beogradu, pročitani su zahtjevi među kojima su ostavka premijera Srbije Miloša Vučevića i gradonačelnika Novog Sada Milana Đurića.
Traži se i objavljivanje svih tajnih ugovora u vezi sa rekonstrukcijom Željezničke stanice u Novom Sadu, hitno hapšenje svih odgovornih. Jedan od zahtjeva je i kontrola svih infrastrukturnih projekata koji su započeti i realizovani u poslednjih deset godina.
Do sada je pred javnost sa ostavkom izašao jedan ministar – Goran Vesić koji je od 2022. godine vodio resor građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Upravo je Vesić, uz gradonačelnika Novog Sada Milana Đurića i pokrajinsku premijerku Maju Gojković, bio na svečanom otvaranju rekonstruisane Željezničke stanice, u julu 2024. godine, objavio je RSE.