S obzirom na to da se Evropa suočava s rekordnim brojem posjetitelja i rastućim klimatskim rizicima, plan ima za cilj uravnotežiti ekonomski rast sa zaštitom okoliša i dobrobiti zajednice.
Održivost će biti vodeći princip prve turističke strategije EU, rekao je evropski komesar Apostolos Tzitzikostas publici na Globalnom turističkom forumu u Briselu.
"Održivost znači smanjenje emisija, uključujući i one od putovanja do i unutar destinacija. Ali to također znači mudro upravljanje resursima, zaštitu kulturnih i prirodnih dobara i osiguravanje da turizam doprinosi uravnoteženom regionalnom razvoju širom Evrope", rekao je komesar za održivi transport i turizam tokom dvodnevnog događaja u ponedjeljak i utorak.
Evropa ostaje vodeća svjetska turistička destinacija, dočekavši 758 miliona posjetilaca u 2024. godini - sektor koji je generirao preko 20 miliona radnih mjesta i doprinio sa oko 7% bruto dodane vrijednosti EU, otprilike 807 milijardi eura.
Ipak, rastući broj turista izaziva zabrinutost, posebno u Španiji, Francuskoj, Njemačkoj i Italiji - četiri zemlje koje čine više od 60% noćenja u Evropi.
Neravnomjerna raspodjela posjetitelja i sezonski karakter turizma također vrše pritisak na infrastrukturu, stanovanje, prirodne resurse i lokalne zajednice.
"Takvi pritisci riskiraju da potkopaju dugoročnu konkurentnost turizma, pa čak i njegovo prihvatanje od strane lokalnog stanovništva", upozorio je grčki komesar.
Tzitzikostas je također pozvao na jače prilagođavanje klimatskim promjenama, promjenjivoj geopolitici i brzoj tehnološkoj transformaciji - ključnim izazovima kojima evropski gradovi i regije moraju dati prioritet.
"Prilagođavanja koja danas napravimo osigurat će da koristi od turizma za lokalne zajednice i ekonomije budu još veće sutra", naglasio je.
U stvari, Evropa se zagrijava dvostruko brže od ostatka planete. Kako temperature rastu, rastu i rizici – prijete energetskoj infrastrukturi, sigurnosti hrane, ekosistemima i javnom zdravlju.
Neki evropski gradovi već reaguju na ove izazove. Barcelona sadi više drveća kako bi se borila protiv rastuće vrućine. Kopenhagen razvija sisteme za kontrolu poplava kako bi upravljao obilnim padavinama. A duž holandske obale grade se prirodne barijere kako bi se zaštitile od porasta nivoa mora.
Ipak, stručnjaci kažu da će biti potrebno mnogo više ulaganja kako bi se gradovi pripremili za uticaje klimatskih promjena.
"Moramo raditi više, bolje i brže", rekao je za Euronews Luca Arbau, stručnjak za otpornost i prilagođavanje klimatskim promjenama u ICLEI Europe.
Iako Evropska komisija nema direktnu nadležnost nad turizmom, druga von der Leyenova Komisija je, po prvi put, imenovala komesara odgovornog za transport i turizam – što signalizira rastuću posvećenost EU rješavanju izazova masovnog turizma.
Izvršna vlast EU nedavno je završila konsultacije s građanima, predstavnicima industrije i drugim zainteresiranim stranama za svoju predstojeću Evropsku strategiju turizma za 2026. godinu, koja ima za cilj rješavanje "neuravnoteženog turizma" i promoviranje održivog rasta u cijelom bloku.
Iako EU ne može direktno donositi zakone u turizmu, ona ima utjecaj na mnoga područja koja oblikuju putovanja i ugostiteljstvo.
"Važno je razumjeti kako odluke koje formalno ne spadaju u djelokrug turističke politike ipak mogu imati direktan utjecaj na sektor, na turiste i na konačnu cijenu destinacija", rekao je za Euronews José Ramón Bauzá, osnivač i predsjednik Foruma za avijaciju i turizam i bivši zastupnik u Evropskom parlamentu.
Bauzá, koji je vodio pregovore Parlamenta o Uredbi o avijaciji ReFuelEU, ukazao je na održiva pravila o aviogorivu kao jedan primjer zakonodavstva EU koje indirektno oblikuje sektor.
Drugi je predstojeći Sistem ulaska/izlaska, koji će uvesti nove zahtjeve za građane izvan EU koji ulaze u evropske granice - promjena za koju se očekuje da će utjecati na obrasce putovanja i troškove širom kontinenta.