U samo jednoj deceniji Albanija je od gotovo nepoznate destinacije postala jedno od najuzbudljivijih mjesta na evropskoj turističkoj mapi. Nekada izolovana i zanemarena, danas ruši rekorde posjeta, a o njoj pišu i poznati svjetski turistički mediji.
Posljednjih deset godina Albanija se pretvorila iz nepoznate tačke na turističkoj mapi u jednu od najbrže rastućih destinacija u Evropi. Ova susjedna zemlja doživljava pravi procvat u turističkom sektoru. A to najbolje pokazuju podaci Ministarstva turizma Albanije dostavljeni portalu Bankar. Albaniju je 2015. godine posjetilo nešto više od 4,1 milion stranih turista, dok je prošle, 2024. godine broj turista premašio 11,6 miliona. Prosječna godišnja stopa rasta (CAGR) stranih turista u Albaniji između 2015. i 2024. iznosi 12,2 odsto godišnje.
Ova zemlja, dugo vremena izolovana i često zanemarena u turističkim vodičima, sada bilježi kontinuiran rast broja posjetilaca – dijelom zahvaljujući svojoj obali Jadranskog i Jonskog mora, netaknutoj prirodi, ali najviše povoljnim cijenama i avio-povezanosti. Albion Idrizi, koji se turizmom u ovoj zemlji bavi dugi niz godina, ističe da je vlada Albanije učinila niz dobrih koraka koji su rezultirali ovakvom ekspanzijom.
“Albanija je doživjela nagli porast broja posjetilaca u 2024. godini zbog zapanjujućeg poboljšanja pristupačnosti i dobrog odnosa cijene i vrijednosti u turističkoj ponudi, uključujući smještaj, sadržaje, atrakcije i aktivnosti. Ukratko, ispunjeni su svih pet ‘A’ koje su potrebne turističkoj destinaciji. Vlada je uspjela da ubijedi Wizz Air i druge niskotarifne avio-kompanije da povećaju kapacitete kao nikada do sada. Sa blizu 100 destinacija i niskim cijenama, Albanija je postala dostupna jeftinije i širem broju ljudi. To pokazuje da je turizam veoma osjetljiv na cijenu, a poboljšana pristupačnost tjera ljude da razmisle o posjeti našoj zemlji – posljednjoj tajni Evrope”, kaže Idrizi.
Nedavne najave niskobudžetnog avio-prevoznika Ryanaira da će otvoriti bazu u Albaniji ukazuju da će ovakav trend rasta potrajati i u narednim godinama. Najviše posjetilaca Albaniji dolazi iz susjednih zemalja poput Italije, Kosova, Crne Gore i Grčke, ali sve češće i iz zapadne Evrope te Sjedinjenih Američkih Država. Prema publikaciji INSTAT-a iz 2024. godine, najpoželjnije destinacije za lična ili poslovna putovanja u Albaniji su Tirana (15,4%), Valona (12,3%), Korča (10,9%) i Drač (8,6%).
Albanska rivijera, posebno mjesta poput Ksamil, Saranda i Dhermi, danas se često porede s grčkim i hrvatskim ljetovalištima, ali s mnogo pristupačnijim cijenama. Strani mediji poput Lonely Planeta i The Guardiana posljednjih godina redovno uvrštavaju Albaniju na liste „destinacija koje treba posjetiti“.
Investicije i izazovi
Rastući priliv turista podstakao je i razvoj infrastrukture. Ulaganja u hotele, puteve i avio-linije značajno su porasla, a nove rute povezuju Tiranu i obalu sa glavnim evropskim gradovima. Ipak, izazovi ostaju – nedostatak održive strategije, pritisak na životnu sredinu i sezonalnost turizma.
“Albanija, kao i Crna Gora i druge okolne zemlje, pati od loših putnih veza uzrokovanih niskim BDP-om i slabim ulaganjima. Ali Albanija jeste dokaz da je pristupačnost ključna”, napominje Idrizi.
Pogled unaprijed
Vlada Albanije najavila je strategiju razvoja do 2030. godine, koja uključuje jačanje kulturnog turizma, promociju planinskog i eko-turizma te strože mjere zaštite obale. Kako ističu, cilj im je da Albanija ne bude samo ljetnje odredište, već cjelogodišnja destinacija. Ukoliko strategija bude dosljedno i sprovedena, turizmolozi očekuju da bi Alabnija u narednoj deceniji mogla biti lider u regionu sa snažnim privrednim rastom, prenosi Bankar.