Profesionalni vozači kamiona zemalja koje nisu članice Evropske unije na teritoriji EU mogu boraviti 90 dana u vremenskom okviru od šest mjeseci, uredba je EU. Svaki ulazak u šengensku zonu je evidentiran na način da se dani sabiraju, kada se dostigne 90 dana, narednih 90 ulaska nema. Ista pravila važe i za obične turiste.
Ova uredba je prihvaćena 2010. godine ali je u zadnjih pola godine počela primjena. Za sada najviše problema transportne firme BiH imaju u Poljskoj i Austriji.
"Prije tri četiri mjeseca vozača su mi skinuli u Austriji i naplatili su kaznu samo 100 eura, kao opomenu da ako naredni put budu zaustavljeni dobiće zabranu ulaska u EU u trajanju od dvije godine. Sada mi ti vozači gore više ni ne idu", rečeno je za Euronews BiH iz firme "Braća Simić".
Slične probleme ima i firma sagovornika koji nije želio da mu navodimo ime.
"Mi konstantno imamo probleme u Austriji u Poljskoj, vozači nam dobijaju novčane kazne, a neki i zabranu ulaska do godine dana, tačnije dvojica vozača imaju zabranu ulaska u EU na godinu dana. Mi kao firma na to ne možemo uticati, moze država ali koliko vidim to nju nešto ne pogađa".
Ministar prometa i komunikacija BiH Edin Forto uputio je zahtjev Evropskoj komisiji da iz ove uredbe o ograničenom broju dana boravka u EU izuzmu profesionalne vozače na način na koji je to učinjeno za posadu aviona, vozova i brodova.
Zahtijev je odbijen.
Ukoliko boravak postane duži od predviđenog on mora biti pokriven dugoročnom vizom ili boravišnom dozvolom nekom od država članica, jasna je Evropska komisija.
Poštujući ova pravila, transportne firme koje su izvozno orijentisane došle su u situaciju da im vozači praktično rade šest mjeseci, a šest odmaraju. Ta činjenica implicira dodatne probleme, kazao je za Euronews BiH Mirsad Durmić ispred DMDE firme.
Kamioni, izvoz, uvoz (Izvor: Pixabay)
"Naša frima radi 98 posto izvozne usluge. Mi imamo 183 vozne jedinice i sad smo prinuđeni ili da nam 90 voznih jedinica leži ili da 90 vozača plaćamo i da ne rade, a to niko ne želi. Mi smo sad došli u poziciju da li da investiramo u novih 20 vozila što je u kompletu sa cisternama 6,7 miliona, a to je potpuno iluzorno ako ne može da se iskoristi. Ovo će se razriješiti tako što će ljudi otići, a transporteri će smanjivati broj vozila ograničiće se na neki minimum koji zadovoljava njihove potrebe više za egzistenciju nego što je to za razvoj privrede ili razvoj tih preduzeća", kazao je.
Saglasan je sa tim i predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport Republike Srpske Nikola Grbić.
"Štete će biti ogromne. Ko je u stanju da vozače drži tako što će ih plaćati 90 dana dok ne rade, morali bi podignuti cijene usluga od 25 do 30 posto, to je nemoguće. Kad ne možete da platite vozača logično je da će otići. Od 2019. je otišlo 5.000 vozača, a sada po ovoj uredbi otiće će još više. U BiH nemate ni jedne firme kojoj ne fali od 5 do 50 vozača. Imamo jednu firmu u Prijedoru koja je jedna od najačih, oni imaju 150 kamiona od kojih 70 stoji jer nema vozača za njih, to je katastrofa", ispričao je Grbić.
Kao jedan od izlaza iz ove situacije vlasnici transportnih firmi vide u preregistraciji firmi u nekoj od evropskih susjednih zemalja. Međutim, ovo je za preregistraciju samo dodatni povod, jer ovo sve je samo vrh ledenog brijega riječi su Muamera Berbića iz firme Tuzlatransport.
"Odavno su se naše firme gore registrovale, ovo je samo još jedan povod. Mi smo registovali firmu u Hrvatskoj i Sloveniji, a mnogi su to uradili i ranije. Ovo je samo vrh ledenog brijega. Mi imamo žestoke probleme. Ja kad idem iz BiH u Hrvatsku plaćam putarinu i nemam povrat PDV-a od 25 posto, a on kad prođe iz EU ima povrat. Naspe gorivo ima povrat PDV-a, isto kao ja u BiH kad natankujem gorivo imam povrat PDV-a a oni imaju povrat PDV-a bilo gde da su u Evropi, zbog jedinstvenog carisnskog sisitema, i na špediterske usluge, i na putarinu i popravku na sve. Plus kad on dođe u BiH ne plaća nikakvu putarinu. a ja kad registrujem kamion u Bosni platim kroz registraciju putarinu od 800 maraka, znači njemu je povoljnije da dođe u Bosnu nego meni sto sam registrovan u Bosni", istakao je Berbić.
Svaki od sagovornika je bio jasan u svom stavu da iako se za ovu uredbu znalo godinama institucije nisu uradile dovoljno da do sprovođenja ne dođe na način da se transport kao privredni subjekat ne ugrozi. Da institucije nisu znale ili nisu htjele, a da su oni u situaciji u kojoj se nalaze ostali nezaštićeni i bespomoćni.