Cijene na platformi Temu toliko su niske da je ponekad teško odoljeti ubacivanju proizvoda u virtualnu košaricu, no pitate li se ikada zašto je nešto toliko jeftino?
Kvaliteta, zaposlenici, ekološki standardi… sve su to stvari na kojima ova platforma štedi kako bi vaši proizvodi mogli proputovati pola svijeta bez da vas to košta cijelo bogatstvo.
Temu je svjetsko tržište osvojio u manje od dvije godine i postao poznat po nerealno jeftinim proizvodima. O uspjehu platforme puno govori činjenica da je u septembru ove godine aplikacija preuzeta više od 47 miliona puta širom svijeta, što je, prema podacima Statiste, čini popularnijom od Amazonove aplikacije.
Ali iza ove popularnosti stoje etički diskutabilni marketinški trikovi, strategije i poslovanje kineske kompanije PDD Holding, koja stoji iza popularne aplikacije. Evo o čemu biste trebali razmisliti prije nego idući put naručite s Temua, piše Bloomberg Adria.
(Ne)kvaliteta i (ne)održivost
Prodavanje nekvalitetnih proizvoda i poticanje masovne kupovine potpuno je suprotno ideji održivosti. Pa dok nas klimatolozi i ekolozi pokušavaju edukovati o tome da masovna potrošnja, brza moda i stvaranje otpada doprinose problemu klimatskih promjena, Temu nas odjećom i ostalim proizvodima od po nekoliko eura mami da zaboravimo da u svemu najveću cijenu plaćamo ekološkim katastrofama.
Problem je i to što kompanija ne dijeli informacije o tome koliko brinu o utjecaju na okoliš, a ni povećana količina dostave paketa nisu dobri za okoliš. Naime, rast online trgovine općenito je u fokus stavio pitanje održivosti ove industrije. Dostava proizvoda, pa i besplatni povrati utječu na stvaranje dodatnih emisija zbog prijevoza.
Prema podacima Statiste, u najvećim urbanim područjima širom svijeta, emisije ugljika zbog logistike online trgovine prognoziraju se na oko 25 miliona metričkih tona CO2 do 2030. godine. A osim transporta i dostave, postoje i drugi aspekti online kupovine koji ne pomažu okolišu. Na primjer, u 2022. godini je procijenjeno da je više od četiri milijarde tona vraćenih artikala završilo na odlagalištima u SAD-u.
Pa iako ovo nije problem samo Temua, procjenjuje se da se s Temua i konkurentske platforme Sheina svakodnevno u SAD šalju između 600 hiljada i milion paketa.
Ipak, zbog brojnih kritika na račun održivoti, Temu je prošle godine ušao u partnerstvo s organizacijom Trees for the Future kako bi sadio drveće širom Afrike.
"Stabla koja finansira Temu i njegovi korisnici pozitivno pridonose obnovi hektara zemlje i podržavaju lokalne zajednice", stoji na njihovoj stranici. No, mnogi i dalje misle da se ovdje radi o greenwashingu.
Osim okoliša, Temu ugrožava i lokalne proizvođače. Naime, oni koji proizvode u manjim količinama, održivije i lokalno često imaju više cijene i teško im se natjecati s masovnim proizvođačima, osim po pitanju kvalitete. Zbog toga je Temu doveo do rastuće frustracije među trgovcima i prodavačima koji smatraju da im div online trgovine sve više uništava prihode.
Manjak transparentnosti
Dodatan problem Temua je i nedostatak transparentnosti. Naime, uglavnom ne postoje potpune informacije o proizvodima koje kupujete na Temuu pa tako nećete znati ništa o sastavu proizvoda ili, na primjer, mogućim reakcijama za ljude s alergijama.
Platforma je općenito na udaru kritika zbog manjka transparentnosti. O poslovanju same kopanije se ne zna puno. Iako su do 2021. godine objavljivali sve podatke, kompanija više ne objavljuje bruto vrijednost robe, čime bi se dobio uvid u cjelokupan ekosistem prodaje.
Ništa se ne zna niti o tome kako kompanija zapravo tretira svoje zaposlenike. Prije nekog vremena u javnosti su se pojavile priče o lošim uslovima rada zaposlenika, uz tvrdnje da PDD od njih navodno zahtijeva da rade od 11 do 23 sata, šest dana u sedmici, uz prekovremeno. Ali iz kompanije su na to samo poručili optužbe nisu istinite, ali to nikada nisu zaista dokazali.
Marketinški trikovi i oglašavanje
Temu je također kritikovan zbog stalnih popusta, promotivnih ponuda, programa preporuka i gamifikacije iskustva kupovine jer to sve potiče korisnike na neprekidnu kupovinu. Kupovina na Temuu često se uspoređuje s efektom koji ima i klađenje, a to nije slučajno.
Dio taktika kompanije je navođenje na osjećaj da 'nemamo šta izgubiti', baš kao što se događa i u slučaju igranja igara na sreću, a glavni cilj im je privući ljude na stranicu koja će ih onda 'natjerati' na skrolanje i kupovinu.
"Temu se trenutno fokusira na rast. Cilj je privući ljude na stranicu, natjerati ih da kupuju. A ako postanu više ovisni, možda će tada postati tolerantniji na povećanje cijena", nedavno je za Bloomberg objasnio Neil Saunders, maloprodajni analitičar u GlobalData Retailu.
Osim toga, Temu je postao toliko popularan zbog velikog marketinškog budžeta i manipulativnih taktika koje 'tjeraju' ljude na kupovinu.
Digitalni strateg David Peranić i stručnjak za psihologiju marketinga Roberto Levak iz Scoremindsa su nedavno za Bloomberg Adriju objasnili da, iako je korištenje psiholoških principa u marketingu uobičajeno, postoje etičke granice koje se ne bi smjele prelaziti. A kada je u pitanju Temuova komunikacijska i oglašivačka strategija, smatraju da postoje etički upitni elementi.
Tako, recimo, kao jednu od taktika Temu često koristi sitna slova na oglasima. Zbog toga kupci često ne vide ili ne obrate pažnju na važne informacije o cijeni proizvoda ili ponudi, već se koncentriraju na ono što Temu stavi u prvi plan. Tako Temu navodi ljude da uopće dođu na stranicu.
"Oglašavanje ne smije biti zavaravajuće ili manipulativno te korisnici imaju pravo na jasne i tačne informacije o proizvodima i uslugama koje kupuju", istaknuli su Peranić i Levak.
Zbog svega ovog i Europska unija i SAD pooštrava uvjete poslovanja kineskog diva na svojim tržištima. Nadležna tijela u SAD-u su zatražila dodatne informacije o usklađenosti sa zakonima protiv prisilnog rada, zahtjeva poboljšanje transparentnosti, a dodatan pritisak napravit će uvođenjem carina na robu s Temua.
Također, Evropska komisija je ove sedmice objavila da je pokrenula službeni postupak kako bi procijenila da li je Temu prekršio Akt o digitalnim uslugama u područjima povezanima s prodajom nezakonitih proizvoda, dizajnom usluge koji potencijalno stvara ovisnost, sistemima koji se upotrebljavaju za preporučivanje kupovine korisnicima te pristupom podacima za istraživače.
"Želimo osigurati da Temu poštuje Akt o digitalnim uslugama, posebno kako bi se osiguralo da proizvodi koji se prodaju na njihovoj platformi ispunjavaju standarde EU-a i ne štete potrošačima. Naša provedba jamčit će jednake uslove i da svaka platforma, uključujući Temu, u potpunosti poštuje zakone koji naše evropsko tržište čine sigurnim i pravednim za sve", kazala je izvršna potpredsjednica Komisije Margrethe Vestager, stoji u priopćenju.