Loader

Loader
Pronađite nas

Forto: Budućnost BiH je u jačanju privatnog sektora

BiH korak bliže SEPA sistemu: Centralna banka finalizuje aplikaciju za članstvo

    Manje gužvi, manje popusta: Kako je izgledao Black Friday u BiH ove godine?

    Copyright European Commission Audiovisual Service
    Melisa Teletović
    Objavljeno

    Za razliku od ranijih godina kada su gužve u trgovinama bile nesnosne, ove godine iznenađujuće je manje gužvi, a i natpisa sa sniženjima na trgovinama.

    ADVERTISEMENT

    Dan najvećeg popusta u godini ili samo mamac za kupce. Odgovor ovisi od toga da li je kupac zaista dovoljno informisan o Black Friday. Gužve je ove godine manje, ali čini se i sniženih artikala. No bez obzira na to građani kupuju, uglavnom zbog užitka i ušteda.


    Građani poručuju: "Meni se isplati s obzirom na to da sam student, sniženje mi je bitno", "Ja sam sve oko 50 psoto sniženja nakupovala i dosta mi je značilo". Na pitanje da li misle da su cijene realno snižene ilije prevara, rekli su: "Ma ne ne mislim da je prevara, zaista je sniženje. Evo ja sam kupila nešto što je sniženo 40 posto".


    Da li su cijene stvarne ili samo izgledaju tako. Black Friday može biti dobra prilika za kupovinu, ali samo ako se ide ciljano i informisano. Ekonomisti poručuju da su ove godine popusti koje kompanije nude skromni, kreću se uglavnom do 40 posto.


    "Vjerujem da nisu u prilici, da nisu u mogućnosti da se odreknu većeg popusta i sniženja ne mogu da donesu veće popuste. To sam primijetila ne samo kod nas. S druge strane u Americi, čije podatke imamo, govore da je samo za jedan dan napravljen promet od 10 milijardi dolara, to je ogromna cifra", rekla je Melika Husić Mehmedović, profesorica na Ekonomskom fakultetu UNSA.


    Ombudsmani za zaštitu potrošača upozoravaju i na razne zamke poput lažnih popusta i lažnih online trgovina koje predstavljaju veliki rizik bez obzira na popuste. Poručuju i da popusti do 80 psoto uglavnom su vrsta obmane.


    "Mnogi trgovci povećaju cijene nekoliko tjedana prije Crnog petka ili tokom samog mjeseca studenog, pa onda vrše 'snižavanje' cijena da bi dobili efekat velikih popusta. Ovo, iako zakonski legalno i računovodstveno potkrijepljeno, u konačnici potrošača dovodi u zabludu jer misli da plaća nešto puno povoljnije što najčešće nije slučaj", navode.


    Prema mišljenjima sociologa, Black Friday može da bude ne samo marketinški trik u smislu potrošačke manipulacije i manipulacije trgovaca, već i da pokaže dublje sociološke fenomene u društvu.


    "Na površinu mogu da isplivaju slabosti sistema i slabosti nekontrolisanog tržišta, kao i slabosti rada određenih institucija koje bi trebalo da regulišu tržište, jer mi imamo slučajeve na današnji dan da umjesto neke manifestacije kupovine i potrošnje, imamo manipulaciju trgovaca jer daju lažne popuste i cijene", pojasnio je Vladimir Vasić, sociolog.


    Prošle godine u svijetu je zabilježen iznenađujući trend: manje impulsivnih kupovina, a više fokusiranja na osnovne životne potrepštine – hranu, higijenu i kućne proizvode. A prema podacima Porezne uprave Federacije, građani su prošle godine na Black Friday potrošili više od 275 miliona maraka.

    Možda će vam se svidjeti