Građani Bosne i Hercegovine prema prvim podacima odazvali su se bojkotu trgovina, a zbog previsokih cijena.
U BiH kao i u većini država svijeta na snazi je slobodno formiranje cijena, stoga vlasnici trgovačkih lanaca sami sebi određuju koliko će zarade imati od prodaje ovog ili onog proizvoda.
Trgovački lanci sami određuju na koliko će marže raditi. Upravo marža trgovačkih lanaca je taj međuprostor u kojem stručnjaci, predstavnici vlada, ali i građani vide prostor za korekciju cijena, a koje posljednjih mjeseci pominju obavezno uz epitet nerealno visokih.
Prema podacima FINA-e, Bloomberg Adria i kompanije BBA analitika, postoji značajna razlika u procentu marže koliko "uzimaju" domaći trgovački lanci u FBiH. Također značajna razlika postoji između procenta marže najvećih trgovačkih lanaca u FBIH i onih koji posluju na tržištu u Evropskoj uniji.
Objavljeni grafikoni decidno prikazuju pravu sliku, a tačnije prosječna neto profitna marža trgovačkih lanaca u BiH u 2023. godini iznosila je 6.46 posto. Poređenja radi, za isti period u Evropskoj uniji prosječna neto profitna marža trgovačkih lanaca iznosila je 3 posto, a u susjednoj Hrvatskoj je za pet najvećih lanaca marža tek 2,8 posto.
Prema objavljenim podacima, ubjedljivo najvišu dobit ima "kralj dobrih cijena", tačnije čak 158 miliona KM i neto profitnu maržu od 8,12 posto.
Marže trgovačkih lanaca u FBiH (Izvor: Facebook)
Na tržištu FBiH najnižu maržu ima Konzum (2,22 posto), zatim slijedi Amko (2,65 posto), dalje ide Best iz Travnika (3,26), Robot (4,25), Hoše komerc (4,48), Yimor (4,51), Bingo (8,13), Fis iz Viteza (8,15) i Namex iz širokog brijega koji ima maržu od 8,19 posto.
S druge strane prosjek marže trgovačkih lanaca u Evropi je 3 posto, a u Hrvatskoj je još niže i marža iznosi 2,8 posto. Tako je Konzum u Hrvatskoj u toku 2023. godine imao maržu od 1 posto, Lidl (5 posto), Spar (0,1), kaufland (1,8) i Plodine 5,9 posto marže.
Marže trgovačkih lanaca u EU (Izvor: Facebook)
Zanimljivi su i grafikoni ukupnog prihoda i dobiti najvećih trgovačkih lanaca u Federaciji BiH.
Prema objavljenim podacima "kralj dobrih cijena" tokom 2023. godine ostavario je dobit koja je viša od 158 miliona KM, na drugom mjestu je Fis (više od 29 miliona KM), slijedi Namex (više od 10 miliona KM), Robot (više od 10 miliona KM).
Dobit trgovačkih lanaca u FBiH (Izvor: Facebook)
Interesantan je podatak da je na primjer kompanija Bingo prijavila ukupni prihod od skoro 2 milijarde KM, dok je rekordni budžet Federacije BiH u ovoj godini tek nešto viši od 8 milijardi KM.
Prihod trgovačkih lanaca u FBiH (Izvor: Facebook)
Građani u BiH odlučili su se ovog petka na jednodnevni bojkot trgovina, hoće li to uroditi plodom i natjerati vlasnike trgovačkih lanaca da promijene svoju cjenovnu politiku ostaje da se vidi.
Podsjećamo, ministar trgovine Federacije BiH Amir Hasičević u intervju za Euronews BiH kazao je da Vlada FBiH razmišlja o ograničenju trgovačke marže, a kako bi se zaustavila inflacija.
"Razmatramo različite mjere koje bi mogle pomoći u stabilizaciji tržišta, uključujući i mogućnost privremenog ograničenja marži na određene proizvode, kao što su osnovne prehrambene namirnice. Naravno, svaka takva odluka mora biti donesena pažljivo, u skladu s ekonomskim analizama i konsultacijama s privrednim sektorom, kako bismo osigurali da ne dođe do negativnih posljedica po snabdijevanje tržišta", kazao je Hasičević.