Pruga Sarajevo - Ploče, koja je oštećena usljed poplava i bujica početkom oktobra, još nije popravljena. Privredna komora Federacije Bosne i Hercegovine (FBiH) pritišće nadležna ministarstva i javno preduzeće (JP) Željeznice FBiH da što hitnije saniraju prugu, nudeći da privrednici sami finansiraju uspostavljanje željezničkog saobraćaja.
Predsjednik Komore Mirsad Jašarspahić uputio je 1. novembra dopis državnom Ministarstvu komunikacija i prometa BiH, Federalnom ministarstvu prometa i komunikacija i JP Željeznice FBiH, u kojem apeluje na hitnu sanaciju željezničke pruge na relaciji Sarajevo - Ploče, piše Bloomberg Adria.
"Povezanost sjevera naše zemlje s jugom preko cestovne i željezničke infrastrukture je ključna za transport robe i resursa, što omogućava povezivanje naše regije s domaćim i međunarodnim tržištima. Oštećenja na infrastrukturi, posebno na pružnom pravcu, otežavaju pristup luci Ploče i uzrokovala su velike zastoje u transportu robe, dovela do usporavanja transporta, povećanja troškova i potencijalnog gubitka poslovnih prilika, a u konačnici može dovesti do zatvaranja fabrika, što bi bio težak udarac za bh. privredu", navodi Jašarspahić.
Privredni subjekti su počeli trpjeti značajne finansijske gubitke, a prema navodima Komore, proizvodni kapaciteti su svedeni na minimum i ako se situacija hitno ne riješi, posljedice će se dodatno pogoršati. Podsjetio je nadležne, o čemu je i Bloomberg Adria pisala, da je 9. oktobra održan sastanak u Željeznicama, a na kojem su bili predstavnici kompanija ArcelorMittal Zenica, Global Ispat Koksna Industrija Lukavac, Adriatic Metals Vareš i Alternativa Sarajevo.
"Privredni subjekti su pokazali spremnost da pomognu u rješavanju ovog problema, a kompanija Adriatic Metals je ponudila, pored tehničke pomoći, mogućnost finansiranja sanacije i obnove oštećene pruge", ističe Jašarspahić i podsjeća na spremnost navedenih kompanija da angažuju vlastita sredstva i ljudstvo da se u što skorije vrijeme osposobi pruga.
Nakon tri sedmice, dodaje, još nemaju informacije o daljnjim koracima koji će se preduzeti kako bi se riješio nastali problem te očekuje reakciju nadležnih po ovom pitanju.
Željeznice: Sredstva za obnovu pruge osiguraće Vlada FBiH
Iz Željeznica FBiH su polovinom oktobra saopštili da će biti potrebno najmanje dva-tri mjeseca kako bi se uspostavio željeznički saobraćaj na dionici koja je oštećena. Procijenjena šteta na pruzi iznosi cca pet miliona KM.
"Sredstva za obnovu pruge osiguraće Vlada FBiH u skladu sa Zakonom o Željeznicama FBiH i Zakonom o finansiranju željezničke infrastrukture i sufinansiranju putničkog i kombinovanog saobraćaja", istakli su.
Vlada FBiH je donijela zaključak kojim je zadužila preduzeće Autoceste FBiH da se uključi u integralno rješavanje problema na željezničkoj i putnoj infrastrukturi na dionici ceste M17 Donja Jablanica - Komadinovo Vrelo. Autoceste FBiH preduzimaju aktivnosti na izboru izvođača koji će napraviti projekat i izvesti radove kako na željezničkoj tako i na cestovnoj infrastrukturi, prenio je Klix.
Kada se završe radovi na nasipima, Željeznice, kako ih je zadužila entitetska vlada, trebaju postaviti šine i ostalo što je potrebno za uspostavljanje saobraćaja.
Podsjećamo, usljed vremenskih nepogoda došlo je do ozbiljnih oštećenja pruge na dionici Ostrožac - Grabovica. Oštećenja obuhvataju dužinu od 17 kilometara, što je rezultiralo potpunom obustavom putničkog i teretnog saobraćaja na relaciji Sarajevo - Čapljina - Sarajevo i dalje prema luci Ploče u Hrvatskoj.
Kompanije gomilaju gubitke usljed prekida željezničkog saobraćaja
Pored Željeznica, koje dnevno gube 280.000 KM, gubitke gomilaju i druga privredna društva koja su za transport proizvoda i sirovina koristile željezničku infrastrukturu.
Adriatic Metals je među najznačajnijim stranim ulagačima u BiH, a početkom 2023. godine su u Varešu, uloživši više od 400 miliona KM, otvorili rudnik srebra, cinka i olova Rupice.
"S obzirom na probleme u željezničkom saobraćaju, čiji smo i sami korisnici, brzo smo morali preorijentisati transport. Zbog ovih oštećenja, proizvodni koncentrat će se umjesto željeznicom prevoziti kamionima do Luke Ploče, dok se željeznička pruga potpuno ne popravi i ne postane sigurna za korištenje", kazali su iz ove kompanije za Bloomberg Adriju.
Kompaniji Hifa Petrol iz Sarajeva onemogućen je transport nafte uobičajenim putnim pravcima iz Ploča prema različitim dijelovima i dnevno gube 63 hiljade KM zbog dužeg transporta nafte.
Direktno je ugrožen i rad i funkcionisanje kompanije Global Ispat Koksna Industrija Lukavac (GIKIL) iz koje su nam rekli da kamionima, u najboljem slučaju, mogu prevesti između 30 i 40 odsto potrebne količine sirovine i kapaciteta. Naglasili su da su troškovi doslovno uduplani u odnosu na ranije troškove transporta.
"Finansijski gledano, do kraja oktobra dodatni trošak će iznositi više od dva miliona konvertibilnih maraka, dok će taj trošak do kraja godine, ako se situacija ne popravi, iznositi čak devet miliona KM", naveli su u ovoj kompaniji ranije za Bloomberg Adriju.
Zbog prekida transporta i prema Srbiji i Hrvatskoj, dnevni gubitak JP Željeznice Republike Srpske je 55.500 KM, a štete trpi i STUDEN AGRANA, Rafinerija šećera iz Brčkog, koja uvozi šećer preko Luke Ploče, odakle ga primarno željeznicom transportuje do rafinerije.
"Ako bi zastoj u željezničkom saobraćaju trajao maksimalno tri mjeseca, procjena je da bi šteta za Grupu išla i preko 350.000 evra", kazala je za Bloomberg Adriju Nataša Pucar, direktorica korporativnih komunikacija STUDEN Holdinga.
Pruga Sarajevo - Ploče predstavlja strateški koridor, kojim se svakodnevno prevozilo i do 7.000 tona robe za metalsku, građevinsku i druge industrije. Ali, zbog prekida prometa blokirane su velike količine tereta.
Predsjednik Uprave Naftnih terminala FBiH Josip Tomić istaknuo je da je prekid prometa izazvao pad otpreme goriva i nada se brzom rješenju problema. "Nadamo se da će to biti u nekom razumnom roku, a prema nekim informacijama, to može biti od jednog do tri mjeseca, uglavnom mi na to ne možemo uticati".