Iako je trebalo da bude u funkciji za nekoliko dana, rampe na graničnom prelazu Gradiška biće spuštene do daljnjeg. Ključna kočnica je ekspert Vlade FBiH, Zijad Krnjić, čija je saglasnost neophodna da bi se izmijenio Pravilnik i rasporedili zaposlenih na novi prelaz.
O ovome će u ponedjeljak raspravljati i Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje. Čekajući dobru volju, granični prelaz ostaće zaglavljen između birokratije i politike.
Nov, potpuno izgrađen i barem vizuelno sa završenim objektima, terminalima i signalizacijom spreman za upotrebu – ali stoji zatvoren. Sudbina je to novog GP Gradiška.
Ograda na sredini mosta na Savi, jasno pokazuje da novi GP Gradiška još uvijek nije otvoren. Iako je infrastrukturno završen, svečana ceremonija zakazana, gosti pozvani, izgleda da će se na svečano presjecanje vrpce još uvijek pričekati.
Na bržem putu ka EU, ispriječila se birokratija. Na sjednici Upravnog odbora UIO BiH, protiv izmjena Pravilnika koje bi omogućile preraspodjelu službenika potrebnih za otvaranje prelaza, protiv je glasao član UO Zijad Krnjić. Time je praktično postalo neizvjesno hoće li novi prelaz zaista biti otvoren 11. decembra kako je najavljeno.
"Ja sam njih i ranije upozoravao da to ne ide tako, da treba sazvati redovnu sjednicu, raspraviti temu i odlučiti. Izmjena pravilnika nije formalna nego suštinska. Dodajemo 44 nova radna mjesta i po našim aktima i rekao bih da ne treba puno pametovati da je logično da se takve odluke ne mogu donositi na elektronskim sjednicama jer su one uzmi ili ostavi" kaže Zijad Krnjić, član UO UIO BiH
S druge strane, predsjednik UO, Srđan Amidžić, tvrdi da se pravi razlog krije negdje sasvim drugo.
"I vi dođete do čovjeka koji formalnu odluku, gdje samo dođete i kažete, evo saglasan sam, da tu trebaju raditi ti radnici, i on kaže ja neću. I vi imate stav Vlade FBiH da se ne otvori taj granični prelaz, zato što je u RS, ako ja smijem zaključiti koji je razlog" kaže Srđan Amidžić, predsjednik UO UIO BiH.
Reagovali su i zvaničnici iz Republike Srpske, pitajući u čijem je interesu da, kako tvrde, bošnjački kadar koči bolje povezivanje sa Hrvatskom i Evropskom unijom.
S druge strane, privrednici upozoravaju da je novi prelaz od presudnog značaja za poslovnu zajednicu. Brža veza sa Evropom. Manje čekanja, manje nervoze.
"Stara izreka, vrijeme je novac. Ako mi brže završimo taj krug dostave robe i naši vozači koji su najveći da ne kažem nosioci tog tereta smatram da bi bilo ubrzano bar za 50 posto. A mi prevoznici smo ti koji uvijek najviše ispaštamo, tj. potrošači, odnosno korisnici usluga" smatra Igor Beben, predsjednik Udruženja drumskih prevoznika RS.
Novi GP značio bi i rasterećenje Gradiške od gužvi. Stanovnici kako kažu konačno bi prodisali.
"Bilo bi od velike koristi taj GP, ne samo za Gradišku nego za okolna mjesta i mjesne zajednice i gradove."
"To bi bilo izvrsno da se to otvori, da se rastereti kružni tok od teretnjaka, ali evo čujem nešto pričaju kao da će biti nešto odgođeno. To je vrlo loše, nije dobro."
"Evo upravo o tome pričamo. Naš je stav da treba sutra otvoriti prelaz, a ne čekati koliko oni hoće, koliko hoće političari."
Članovi UO sastaće se ponovo u ponedjeljak, kako bi ovaj put oči u oči pokušali prevazići birokratsko-političke nesuglasice. Praznici su pred vratima, gužve već se bilježe, a GP Gradiška, prema podacima Agencije za statistiku BiH, najprometniji je putnički prelaz u zemlji.