Reformska agenda zbog koje je bio zaustavljen evropski put Bosne i Hercegovine, usvojena je na Savjetu ministara u obliku koji je još 1. septembra upućen iz Direkcije za ekonomsko planiranje. Euronews BIH u posjedu je originalnog dokumenta koji su ministri usvojili na engleskom jeziku.
Svih 113 tačaka iz Reformske agende usvojeno je na sjednici Savjeta ministara, no neke nisu do kraja precizirane, poput pitanja Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, te konkretnog popunjavanja Savjeta za državnu pomoć.
Ipak potcrtano je da se sve odluke i nedoumice iz pojedinačnih koraka iz agende rješavaju na jednom nivou.
Jedna jedinstvena kontakt tačka za svaku pojedinačnu reformu usvojenu u Reformskoj agendi, definisana je, navedeno je u usvojenom dokumentu u koji je Euronews BIH imao uvid.
U oblasti pravosuđa, definisano je jačanje nezavisnosti Visokog sudskog i tužilačkog savjeta (VSTS) i usvajanje Zakona o sudu BIH, koji će imati poseban žalbeni odjel, bez navođenja lokacije.
Glavni cilj ove reforme odnosi se na jačanje nezavisnosti i jačanja pravosudnog sistema, navedeno je u dijelu Reformske gende koji se odnosi na pravosuđe.
Agendu u koju smo imali uvid, a čiji dio objavljujemo, usvojili su ministri u Savjetu ministara BIH u istom obliku koji je bio predložen i na prethodnim septembarskim sjednicama.
Zanimljivo je da se u obimnom dokumentu koji zahtijeva analizu traži i usvajanje državnog Zakona o operatoru prenosa, regulatoru i sistemskom operatoru električne energije u BiH, kao i jedinstvenog operatora sistema, koji je baš juče, simptomatično ili ne usvojen u Domu naroda.
Zeleno svjetlo za Agendu dato je nakon što je većina u Domu naroda koji je mjesecima bio u blokadi naprasno usvojila devet zakona sa oznakom evropskih integracija.
Dijelovi iz agende (NESLUŽBENI PREVOD S ENGLESKOG):
Svaki reformski korak imaće određenu jedinstvenu kontakt tačku. Ova osoba će biti odgovorna za:
- izradu i ažuriranje plana implementacije reforme,
- dostavljanje mjesečnih izvještaja Sekretarijatu (do 5. u mjesecu),
- obezbjeđivanje podataka o napretku reforme, ostvarenim indikatorima, kontrolnim sistemima, OTSC rezultatima, izazovima u implementaciji, rizicima i upravljanju nepravilnostima.
Kontakt tačka će obezbijediti integritet podataka, izvještavanje zasnovano na dokazima i uspostaviće interne mreže za praćenje implementacije reformi. U kasnijoj fazi biće usvojen pravni akt kojim će se urediti tok komunikacije, imenovanje i odgovornosti kontakt tačaka, kao i njihovi odnosi sa drugim relevantnim akterima.
"Bosna i Hercegovina ima određenu razinu pripremljenosti za provedbu pravne stečevine EU i evropskih standarda u području pravosuđa, prema izvješću Komisije EK iz 2023. godine. Ostvaren je određeni napredak u ovom području. U rujnu 2023. godine, Bosna i Hercegovina izmijenila je Zakon o Visokom sudskom i tužiteljskom vijeću (VSTV) s ciljem uspostave sustava za provjeru izjava sudaca, tužitelja i članova VSTV-a o pripadnosti. Zakon također propisuje da će u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog zakona Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine donijeti Zakon o Visokom sudskom i tužiteljskom vijeću, koji će biti usklađen s europskim standardima. kako je predviđeno u Mišljenju Europske komisije o zahtjevu Bosne i Hercegovine za članstvo u Europskoj uniji.
"Jedna kontakt tačka" ( Izvor: Euronews BIH)
Primjena amandmana na zakon produžena je na inicijativu VSTV-a, s obzirom na to da se odjel za integritet nije mogao uspostaviti zbog činjenice da nisu planirana odgovarajuća proračunska sredstva i da se postupci zapošljavanja za odjel nisu mogli provesti u kratkom roku predviđenom početnim izmjenama zakona.
Primarni cilj ostaje provedba amandmana na VSTV vezanih za integritet u smislu uspostavljanja odjela za integritet i njegove pune funkcionalnosti. Paralelno s tim, intenzivan rad na pripremi i donošenju novog zakona bit će ključni prioritet. Novi Zakon o VSTV će biti izrađen s ciljem boljeg reguliranja imenovanja, ocjenjivanja i disciplinskih postupaka članova pravosuđa radi postizanja integriranih mehanizama i osiguravanja odgovarajućih pravnih lijekova protiv pravomoćnih odluka VSTV-a".
"Druga važna aktivnost u okviru ove reforme odnosi se na donošenje zakona o Sudu Bosne i Hercegovine s primarnim ciljem definiranja uvjeta za vršenje nadležnosti Suda Bosne i Hercegovine, sprječavanja sukoba nadležnosti i osiguranja potrebne pravne sigurnosti u kaznenim stvarima. Tekst novog zakona je pripremljen, a postupak za njegovo donošenje bit će dovršen u narednom razdoblju. Daljnji napori bit će uloženi u poboljšanje funkcioniranja pravosuđa, posebno u pogledu učinkovitosti reformom zakona o provedbi kako bi se odvjetnici rasteretili tereta nespornih građanskih i trgovačkih zahtjeva ili zahtjeva koji bi se mogli riješiti na jednostavnije i učinkovitije načine pravnog postupka.
(...)
...U cilju daljnjeg jačanja vladavine prava i pravne sigurnosti, bit će usvojen Zakon o sudu i osnovano žalbeno tijelo, osigurana će se biti proračunska sredstva i provedeni postupci imenovanja. Glavni cilj ovog koraka je formiranje žalbenog tijela kako bi se osigurala neovisnost žalbenih postupaka u novom žalbenom tijelu. Ovaj korak će rezultirati početkom rada žalbenog tijela, tj. postupka pred ovim tijelom u skladu sa zakonom. Mišljenja Venecijanske komisije trebala bi se koristiti za provjeru usklađenosti s europskim standardima".
Savjet za državnu pomoć
Savjet ministara BiH vodi procese državne pomoći, entiteti koordiniraju usvajanjem podzakonskih akata.
Bosna i Hercegovina je uskladila svoju politiku konkurencije, uključujući i državnu pomoć, sa zahtjevima i uticajem pravne tekovine EU. Svi organi vlasti i administrativna tijela, kao što su Vijeće za konkurenciju BiH i Vijeće za državnu pomoć BiH, zasnivaju svoj rad isključivo na profesionalnosti u donošenju odluka, u skladu sa pravnom tekovinom EU, obavljajući svoje zadatke i koristeći ovlaštenja na nepristrasan i transparentan način, potpuno nezavisno od političkih i drugih spoljašnjih uticaja, i u interesu efikasne i jedinstvene primjene zakona.
BiH će dodatno uskladiti svoj zakonodavni okvir u oblasti konkurencije i državne pomoći sa relevantnim dijelovima pravne tekovine EU. U tom pogledu, procedure donošenja odluka biće dalje prilagođene kako bi se osiguralo da su u potpunosti usklađene, i da se temelje samo na profesionalnosti, nepristrasnosti i transparentnosti, nezavisno od političkih i drugih spoljašnjih uticaja. Pravila koja se odnose na finansiranje usluga od opšteg ekonomskog interesa biće dodatno usklađena sa mjerama, kao i sa postojećim programima pomoći.
Energetika: Novi zakoni i institucije na nivou BIH
Energetski sektor u BiH suočava se sa nekoliko značajnih izazova u pogledu razvoja, sigurnosti i održivosti.
Osnovni cilj je postizanje koherentnog i efikasnog energetskog sektora.
Tržište energije u BiH nije potpuno liberalizovano; vlasništvo nad sistemima prenosa i distribucije energije je uglavnom koncentrisano, a sektor je dominantno kontrolisan od strane nekoliko velikih proizvođača i distributera.
Glavni prioriteti su jačanje konkurentnosti i efikasnosti. Usklađivanje tarifa energije u BiH sa EU regulativama i standardima ključno je za liberalizaciju tržišta i integraciju sa jedinstvenim evropskim energetskim tržištem.
Beneficije reformi u sektoru energije u BiH uključuju:
- Različite zainteresovane strane, od preduzeća do šire zajednice, biće uključene u proces.
- Krajnji korisnici će biti zaštićeni od nepoštenih praksi i dobiće pouzdane i transparentne informacije o cijeni i snabdijevanju energijom.
- Poboljšana regulativa i upravljanje energetskim sektorom obezbijediće sigurnost snabdijevanja i koristiće svim učesnicima na tržištu.
- Cijene električne energije u Bosni i Hercegovini odražavaju stvarne troškove u skladu sa EU standardima (npr. CEER). Do 2027. godine predviđeno je usklađivanje sa najboljom praksom, uključujući:
- bilateralne ugovore između proizvođača i kupaca,
- primjenu prosječne dnevne cijene električne energije na tržištu,
- usklađivanje sa tržišnim cijenama u regionu i EU.
- Ovo omogućava transparentno formiranje cijena i bolju integraciju BiH u regionalno i evropsko tržište električne energije.
Zakonodavni okvir na entitetskom nivou u oblasti električne energije je usvojen i potpuno usklađen sa Paketom za električnu energiju EU.
Ova regulativa obuhvata sve entitetske nivoe u Bosni i Hercegovini i bavi se ključnim pitanjima energetske sigurnosti i tržišta električne energije. Pružaju ga Entiteti, Operator prijenosa i tržišta električne energije BiH.
Usvajanjem zakona biće omogućena:
- implementacija tržišnog modela električne energije (DAC i SID),
- precizno regulisanje odredbi o prijenosu, ključnih operatora i sistema električne energije u BiH,
- sprovođenje novog okvira i smjernica za tržište električne energije.
- Operator prijenosa, regulator i sistemski operator u BiH imaće značajne implikacije za elektroenergetski sektor u zemlji. Zakon omogućava:
- jačanje uloge operatora prijenosa,
- liberalizaciju tržišta,
- integraciju sa evropskim energetskim sistemom.
Opis i ciljevi:
Reformska agenda za Bosnu i Hercegovinu u skladu je sa Opštom politikom rasta i nema poseban sporazum o konkurentnosti i rastu, već je integrisana kroz Ekonomski i investicioni plan (2024–2026) i EU prioritete za BiH. Pored toga, sprovođenjem Reformske agende BiH bi trebalo da doprinese ukupnom napretku izvještaja EU, jer se on oslanja na postavljene EU prioritete za BiH.
Reformska agenda uključuje sljedeće strukturne reforme iz EIP-a (Ekonomski i investicioni plan - 2024–2026):
Strukturna reforma br. 1:
Unapređenje konkurentnosti kroz tehnološki razvoj i poboljšanje poslovnog okruženja – u okviru Prioriteta 2.
Strukturna reforma br. 2: Povećanje efikasnosti javnih preduzeća – kroz reforme u okviru Prioriteta 2.
Strukturna reforma br. 3: Uslovi za zelenu tranziciju – kroz reforme u okviru Prioriteta 1.
Strukturna reforma br. 4: Uslovi za ubrzanu digitalnu tranziciju – kroz reforme u okviru Prioriteta 1.
Strukturna reforma br. 5: Povećanje zaposlenosti kroz usklađivanje obrazovanja i razvoj praktičnih vještina i kompetencija za tržište rada – kroz reforme u okviru Prioriteta 3.
Za Strukturnu reformu br. 1, glavni cilj je unaprijediti konkurentnost ekonomije podržavanjem tehnološkog razvoja i poboljšanjem ključnih elemenata poslovnog okruženja, kako bi se uklonile prepreke za veća ulaganja u tehnološku modernizaciju i razvila ekonomija zasnovana na znanju, inovacijama i višoj produktivnosti. Posebno je važna mjera „Unapređenje poslovnog okruženja“, čiji je osnovni cilj smanjenje administrativnih prepreka i podizanje nivoa i kvaliteta javnih usluga. Ovi ciljevi su komplementarni sa ostalim reformama iz Reformske agende.
Reformska agenda će doprinijeti ovom cilju kroz sprovođenje sljedećih reformi:
1.1.1. Omogućavanje sigurne širokopojasne mreže, uključujući i roll-out od 5G tehnologije.
1.2.1. Razvoj okvira za e-upravu.
1.3.1. Uspostavljanje sveobuhvatnog okvira za sajber otpornost (uvođenje zahtjeva iz NIS2 direktive i jačanje relevantnih institucija odgovornih za sajber bezbjednost u javnoj upravi).
Glavni cilj Strukturne reforme br. 5 jeste poboljšanje zapošljivosti mladih ljudi i povećanje efikasnosti obuka i drugih aktivnih mjera za sve kategorije nezaposlenih.
U okviru Reformske agende postoji više reformi koje doprinose ovom cilju:
3.1.1. Povećanje obuhvata djece u ranom obrazovanju i predškolskim ustanovama širom zemlje.
3.1.2. Poboljšanje kvaliteta osnovnog, srednjeg i tercijarnog obrazovanja, uključujući usklađivanje nastavnih planova i programa sa potrebama tržišta rada.
3.1.3. Jačanje veze između obrazovnog sistema i smanjenje stope nezaposlenosti mladih.
3.2.1. Povećanje pristupa dostojanstvenom radu širom zemlje, uključujući pilot projekte i širu primjenu Garancije za mlade.
Što se tiče Strukturne reforme br. 6 – „Unapređenje kvaliteta i efikasnosti institucionalnih mehanizama za pružanje socijalne zaštite i zdravstvenih usluga“ – cilj je unapređenje roditeljskog odsustva na nivou cijele zemlje i implementacija socijalne zaštite koja je u potpunosti usklađena sa Evropskim stubom socijalnih prava.
Mišljenje Evropske komisije o zahtjevu BiH za članstvo u EU (19. maj 2019) definiše 14 prioriteta za BiH. Ti prioriteti odražavaju Kopenhaške i Madridske kriterijume, kao i napredak u odnosu na Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju.
Reformska agenda, posebno reforme u okviru Oblasti politike 4 (Temeljna prava i vladavina prava), u velikoj mjeri odgovara ovih 14 prioriteta, što je prikazano u narednoj tabeli.
E-potpis
Usvajanje Zakona o elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja/eIDAS omogućava Bosni i Hercegovini da uspostavi jedinstvenu kontakt tačku za cijelu državu u skladu sa EU regulativom.
Usvajanje ovog zakona o elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja stvara ključni korak ka sigurnom i besprekornom elektronskom okruženju za sigurne i pouzdane elektronske transakcije, u skladu sa EU eIDAS 2.0 regulativom.
Regulativa omogućava upotrebu sredstava elektronske identifikacije i usluga od poverenja (npr. elektronski potpisi, elektronski pečati, vremenski žigovi, enkripcija, autentifikacija web sajtova) za pristup, upravljanje i obavljanje sigurnih elektronskih transakcija.
Kreiranjem ključnog regulatornog okvira omogućava se sigurna i besprekorno funkcionalna elektronska razmena između preduzeća, građana i javnih vlasti širom cijele države.
Reformska agenda i sektor energije u BiH
1. Reformska agenda BiH usklađena je sa ekonomskim i investicionim planom (2024–2026) i EU prioritetima.
Cilj: doprinos ukupnom napretku BiH i usklađenost sa EU prioritetima.
2. Strukturne reforme
Reforma 1: Povećanje konkurentnosti kroz tehnološki razvoj i unapređenje poslovnog okruženja.
Reforma 2: Poboljšanje efikasnosti javnih preduzeća.
Reforma 3: Uslovi za zelenu tranziciju.
Reforma 4: Uslovi za ubrzanu digitalnu tranziciju.
Reforma 5: Povećanje zaposlenosti kroz razvoj praktičnih vještina i usklađivanje obrazovanja sa tržištem rada.
Reforma 6: Unapređenje kvaliteta i efikasnosti institucionalnih mehanizama za socijalnu zaštitu i zdravstvene usluge.
3. Elektronska identifikacija i usluge od poverenja
Usvojen Zakon o elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja (eIDAS). Omogućava sigurne elektronske transakcije i razmjenu podataka između građana, preduzeća i vlasti.
Usklađeno sa EU regulativom eIDAS 2.0.
4. Širokopojasna infrastruktura
Svaka entitetska i državna vlada ima odgovarajuće resurse i kapacitete.
Plan za širokopojasni internet:
Strateški okvir: opšti ciljevi i namjere.
Operativni okvir: indikatori, odgovornosti, vremenski rokovi.
Cilj: "Gigabit društvo i Digitalna decenija", razmjena iskustava i najboljih praksi EU.
5. Energetski sektor BiH
Suočava se sa izazovima u pogledu razvoja, sigurnosti i održivosti. Tržište nije potpuno liberalizovano; vlasništvo nad prenosom i distribucijom koncentrisano u nekoliko velikih preduzeća.
Prioriteti: jačanje konkurentnosti i efikasnosti, liberalizacija tržišta, integracija u evropsko energetsko tržište.
6. Cijene električne energije
Odražavaju stvarne troškove u skladu sa EU standardima.
Do 2027. godine: primjena najbolje prakse, bilateralni ugovori, prosječne dnevne cijene, tržišne cijene u regionu i EU.
7. Zakonodavni okvir
Entitetski nivo: usklađen sa EU Paketom za električnu energiju. Reguliše tržište električne energije, sigurnost, operatora prijenosa, regulatora i sistemskog operatora.
Ciljevi: jačanje uloge operatora prijenosa, liberalizacija tržišta, integracija sa EU energetskim sistemom.