Loader

Loader
Pronađite nas

Usvojen izvještaj Komisije za praćenje rada Agencije za prevenciju korupcije

Sarajevska bezbjednosna konferencija: BiH iskustvom može pomoći Evropi

    Putnički željeznički saobraćaj u RS mogao bi biti prepolovljen zbog ogromnih dugova

    Copyright European Commission Audiovisual Service
    Lejla Džin
    Objavljeno

    Željeznički putnički saobraćaj u Republici Srpskoj uskoro bi mogao biti prepolovljen, poručuju iz Samostalnog sindikata saobraćajno-transportne djelatnosti Željeznica Republike Srpske.

    ADVERTISEMENT

    Kažu kako bi moglo biti ukinuto više od 50 odsto postojećih linija. Ukupan dug Željeznica RS za prvih šest mjeseci ove godine prema podacima Banjalučke berze iznosi više od 295 miliona maraka.


    Peron jedan na banjalučkoj Željezničkoj stanici. Ovaj voz saobraća na relaciji Banjaluka - Dobrljin - Banjaluka. Voz bez putnika. Jedna je ovo od ukupno 27 putničkih linija, a od kojih će 17 biti ukinuto novim redom vožnje. Aktivno bi trebalo da ostane samo deset linija, upozoravaju iz Samostalnog sindikata saobraćajno-transportne djelatnosti "Željeznica Republike Srpske". Ukidaju se, kažu, i službena mjesta. A kao osnovni razlog je, tvrde iz Sindikata, nedostatak radnika.


    "Planirano je zatvaranje stanica zbog nedostatka otpravnika vozova. Na pravcu Doboj-Banjaluka saobraća osam vozova, ostaće četiri voza. Novi Grad-Banjaluka saobraća ostaće dva voza.

    Vlada i Ministarstvo to odobravaju ili ne odobravaju. Kako imam informaciju, nažalost, to su odobrili već. Za sada nisu najavili smanjenje broja radnika pošto je ogroman nedostatak radnika, ali vjerovatno će postojati višak u tim dijelovima preduzeća", rekao je Dragan Peulić, predsjednik Samostalnog sindikata saobraćajno-transportne djelatnosti "ŽRS"


    Iz Vlade Republike Srpske za Euronews kažu da konačna odluka o ukidanju putničkih željezničkih linija kao i službenih mjesta, još nije donesena. Ukoliko dođe do promjena u organizaciji saobraćaja, iz Vlade naode da broj radnika neće biti smanjen, te će zaposleni biti preraspoređeni na druga radna mjesta. Iz "Željeznica Republike Srpske" kažu da u okviru svojih mogućnosti i ograničenih sredstava čine maksimalne napore da očuvaju bezbjednost odvijanja željezničkog saobraćaja.


    "Željeznice Republike Srpske vršeći društveno odgovornu i javnu obavezu prevoza putnika, trenutno provode aktivnosti na detaljnoj analizi ekonomske opravdanosti i potreba putničkih linija koje ne samo da nisu isplative, nego stvaraju i ogromne troškove željeznici. Po okončanju realizacije procjena i analiza, pristupiće se i nacrtu izrade novog reda vožnje za naredni period", navode iz Željeznica RS.


    Na naše pitanje da li je u planu obnavljanje putničke linije Banjaluka - Sarajevo, iz ovog preduzeća ističu da su posvećeni entitetskom, reginalnom i međunarodnom povezivanju u željezničkom prevozu putnika ali da trenutno za to nema uslova. Ovo javno preduzeće godinama grca u dugovima. To pokazuju i brojke.


    Ukupan dug Željeznica RS za prvih šest mjeseci ove godine prema podacima Banjalučke berze iznosi više od 295 miliona maraka. Ovo preduzeće u istom period zabilježilo je i gubitke koji premašuju 18 miliona maraka, što je za četiri miliona više u odnosu na isti period prošle godine.


    Rekonstruisanje "Željeznica RS" radili su stranci, koji aposlutno ne razumiju probleme s kojim se živi na ovim prostorima, smat ekonomski analitčar Zoran Pavlović.


    "Moja sugestija je bila, prvo da Željeznica vozi putnike besplatno. Zašto? Pa zato što smo mi zaboravili da željeznica služi i za putnički prevoz. Drugo, prve godine bi bilo besplatno, druge godine bi koštalo jedna marka da bar znamo koliko smo ljudi prevezli. Svjetska banka je predlagala zbog toga što se ljudi ne vize željeznicom, da se voze kombijima ili taksijima umjesto željeznicom, što je suludo. Svi oni koji su mogli naći posao u inostranstvu su otišli, a ostala je sva ona bulumneta administracije. Ja sam bio u Doboju u centrali, u kancelariji u kojoj sjedi osam ljudi koja nije ni za četvoro", poručio je Zoran Pavlović, ekonomski analitičar.


    "Željeznice RS" zapošljavaju oko 1.700 radnika. U toku je i konkrus za hitan prijem 17 novih radnika. Potrebni su otpravnici, mašinovođe, manevristi i skretničari... Iz Sindikata ističu da taj kadar konstano odlazi zbog niskih plata. U medijima se kaže, često pogrešno prenose inforamacije, pa naglašavaju da plate radnicima ne kasne, međutim, ističu problem sa zdravstvenim osiguranjem.


    "Imamo dosta bolesnih ljudi od tumora, na ilzulinu i svašta nešto, što znači da od 1. do 8., pa čak i desetog u narednom mjesecu ljudi nemaju osiguranja. Oni se pravdaju rasknjižvanjem, kašnjenjem u fonodovima. Ulgavnom Željeznica kasni već 60 dana zakonski osiguranje i onda čim uđemo u treći mjesec, automatski nemamo zdravstvenog osiguranja", naveo je Dragan Peulić.


    Zbog svega iz Sindikata najavljuju i krivične prijave protiv nadležnih. Posljendji pokušaj razgovora uprave preduzeća i predstavnika Samostalnog sindikata trebalo je da bude održan 19. septembra. Međutim, sve je propalo kako tvrde sindikalci, zbog jedne minute njihovog kašnjenja.


    Možda će vam se svidjeti