Nakon što je Konzorcijum logistike Bosne i Hercegovine na sjednici Predsjedništva Plenuma ponovio niz zahtjeva za unapređenje rada carinskih terminala, u Upravi za indirektno oporezivanje (UIO) za Euronews su najavili određene promjene, ali i ukazali na ograničenja svojih nadležnosti.
UIO je potvrdio da će, nakon analize prikupljenih podataka, donijeti odluku o otvaranju posebnih šaltera u carinskim ispostavama s velikim brojem postupaka, koji imaju potrebne tehničke i prostorne kapacitete. Ovi šalteri biće namijenjeni za podnošenje carinskih deklaracija sa najviše pet naimenovanja, ali neće obuhvatati deklaracije koje se odnose na prevozna sredstva. Učesnici u postupku će, kako je saopšteno, biti blagovremeno obaviješteni o konkretnim ispostavama u kojima će se ove novine primjenjivati.
Uprava je takođe odgovorila na optužbe o zastoju prilikom smjene carinskih službenika, naglašavajući da proces primopredaje ne prekida rad, te da je organizovan transparentno i dokumentovano, uz mogućnost provjere bilo kakvih odstupanja.
„Svi zaposleni u Upravi, pa tako i carinski službenici, dužni su da svoje dužnosti obavljaju profesionalno, marljivo i nepristrasno, poštujući Kodeks ponašanja zaposlenih“, navedeno je u odgovoru koji je dostavljen Euronewsu.
U vezi sa zahtjevom da se poluprikolice tretiraju kao izmjenjivi transportni sudovi u postupcima privremenog uvoza, iz UIO su poručili da nisu nadležni za izmjene važećih propisa, koji su usklađeni sa međunarodnim ugovorima i zakonodavstvom EU. Ipak, Uprava će, kako ističu, uputiti inicijativu nadležnim državnim institucijama kako bi se eventualno poboljšao položaj domaćih prevoznika.
Takođe, reagovali su i na problem povećanog opterećenja na graničnom prelazu Popovi, uzrokovanog zatvaranjem CR/GP Karakaj. UIO priznaje da infrastruktura Popova nije prilagođena povećanom obimu posla, ali ističe da se preduzimaju sve dostupne mjere kako bi se osigurao nesmetan rad.
„Pokrenute su inicijative za izmjenu određenih carinskih propisa, a takođe se radi i na prijedlozima za unapređenje infrastrukture“, navode iz UIO.
Na zahtjev koji se tiče mogućnosti zamjene vučnog vozila u postupku izvoza i uvoza, Uprava podsjeća da su pravila već propisana Uputstvom o popunjavanju carinske deklaracije. Za uvozne postupke, kako navode, planira se omogućiti da deklarant uz deklaraciju može podnijeti i poseban zahtjev za zamjenu vučnog vozila, koji će razmatrati nadležna carinska ispostava.
„Uz efikasnije sprovođenje postupaka, potrebno je istovremeno uspostaviti i mehanizme za sprječavanje mogućih zloupotreba“, poručuju iz Uprave.
Šta je tražio Konzorcijum?
Podsjetimo, Konzorcijum logistike BiH uputio je niz zahtjeva za sistemske promjene u radu terminala i carinskih ispostava. Među ključnim su: Uvođenje jedinstvenih procedura na svim terminalima, eliminacija dvostrukih naplata i neosnovanih troškova, standardizacija kontrole i digitalizacija procesa, mjerenje produktivnosti carinskih službi i rada terminala, priznavanje poluprikolica kao skladišnih jedinica, transparentni odnosi sa špediterima i UIO i usklađivanje procedura sa međunarodnim konvencijama.