Osam profesionalnih vozača iz BiH uhapšeno je i privedeno u državama članicama EU, Njemačkoj, Austriji i Poljskoj u proteklih deset dana zbog primjenjivanja odredbi o dužini boravka.
Ovo nije prvi put da se prevoznici iz BiH hapse u Evropskoj uniji zbog oštrijih pravila. Isto se desilo početkom godine. Prevoznici se suočavaju i sa dugotrajnim čekanjima na granici. U prosjeku 14 i po sati. Iz Ministarstva spoljne trgovine BiH zatražili su očitovanje nadležnih institucija zbog zadržavanja kamiona na graničnom prelazu Gradiška. Ukoliko ne bude rješenja za njihove probleme, prevoznici za polovinu avgusta najavljuju proteste, a potom i blokade.
Hapšenja vozača, odnosno za prevoznike nepovoljna pravila o boravku u zemljama Evropske unije, višesatna zadržavanja na graničnim prelazima, povrat akciza te uvođenje digitalizacije u procesu carinjenja, samo se neki od zahtjeva prevoznika koji su ranije bili dogovoreni sa predstavnicima nadležnih institucija na nivou BiH, ali do danas nijedna mjera nije provedena u praksi. Vozači se hapse, a čekanja na granicama dostižu 14 i po sati u prosjeku...Ako uskoro ne bude odgovora, BiH će izgubiti međunarodno tržište, ističu iz Konzorcijuma Logistika. Osim toga upozoravaju i da je, kako kažu, netransparentno preusmjereno više od 240 miliona maraka iz transportnog sektora.
“Evo u proteklih mjesec dana nama su troškovi 300 hiljada maraka samo zato što jedan službenik u Minsitarstvu transporta opstruiše dogovor između ministra i nas. Ako se ministar ne može obračunati sa svojim službenicima, mi ćemo svakodnevno slati dopise sa dokazima šta je učinjeno i nauštrb čega je to učinjeno. Od 243 miliona koliko su uplatile transportne kompanije u budžet BiH, ukupno je prikupljeno milion i 300 hiljada maraka, a 243 hiljade pogodovano je pojedincima,” rekao je Velibor Peulić, predsjednik Konzorcijuma logistika BiH.
U vrelim ljetnjim danima poseban problem je zadržavanje kamiona sa lako kvarljivom i robom životinjskog porijekla na graničnom prelazu Gradiška. Ta zadržavanja traju i po pet sati. I to sve, kako kažu prevoznici, zbog odsustva kontrole na graničnom prelazu Gradiška te selektivnog pristupa.
“Mi samo tražimo da se zaštiti rad transportne industrije da se prekine hapšenje i da se mora otvoriti dijalog sa drugim državama, želimo da budemo normalna država koja transportnu industriju smatra svojim krvotkom, a ne možemo biti posljednji u Evropi kojima nije dozovljen povrat akciza a svim zemljama jeste,” navodi Peulić.
Iz Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH su za Euronews poručili da je zatraženo od Ureda za veterinarstvo BiH da u roku od tri dana dostavi informaciju zbog čega se kamioni zadržavaju na graničnim prelazima. Dodaju i kako je nedopustivo da Evropa krši sporazum o stabilizaciji i pridruživanju.
“Moramo utvrditi da li odgovornost leži na veterinarskim inspektorima zbog eventualnog nesavjesnog obavljanja posla ili se kontrola obavlja po dinamici koju utvrđuje Uprava za indirektno oporezivanje BiH. Želim ukazati na činjenicu da nam se u praksi pokazalo da Hrvatska ima nefer odnos prema našim izvozo orijentisanim privrednicima, te da često ignoriše zastoje na graničnim prelazima, štiteći vlastite interese,” kažu u Ministarstvu.
BiH ostvaruje oko 72 odsto robne razmjene sa EU, i ta razmjena se u preko 90 odsto slučajeva odvija cestovnim međunarodnim prometom. Prema podacima Konzorcijuma Logistika BiH, u prošloj godini evidentirano je oko 300 slučajeva zabrane ulaska za vozače iz BiH u EU, te troškova po osnovu prekršaja oko 220.000 eura. Bosnu i Hercwetgovinu je od 2019 godine napustilo više od sedam i po hiljada vozača.