Održavanje ulične rasvjete u Banjaluci, postala je goruća tema. Firma iz Zagreba dobila je ugovor vrijedan 35 miliona maraka. Sve ovo izazvalo je oštre reakcije javnosti. Gradonačelnik Banjaluke uvjerava kako će s ovim projektom Banjaluka ostvariti milionske uštede, dok iz skupštinske većine kritika nemanjka.
Vidovdanska ulica u samom centru Banjaluke. Nju krasi stara ulična rasvjeta, a uskoro će dobiti i novu, pa će tako stare sijalice zamijeniti nove led. Ukupno će biti zamijenjeno 26.000 sijalica, tako će Grad novom javnom rasvjetom ostvariti značajne uštede, smatra gradonačelnik Banjaluke.
Sve to predviđeno je novim projektom vrijendim 35 miliona maraka, koji će narednih 15 godina obavljati firma "Končar" iz Zagreba. Za gradonačelnika Banjaluke u ovoj priči nema ništa sporno jer je to, za njega, jedan od "najpovoljnjijih i najboljih projekata u istoriji Republike Srpske".
"U centru grada sve sijalice ćemo zamijeniti, pa ćemo uzeti one prigušene, da noću budu malo romantike, da to bude jedna svjetska priča. I sve to spada u uštede, pa ljudi, ja sam jednom rekao: to je stvarno magija ovako nešto uraditi. Prema tome, ništa ne plaćamo, no, štedimo. Ne budu li radili, mi imamo ugovor i ribamo ih. A grad će da sija ko Las Vegas," rekao je gradonačelnik Banjaluke Draško Stanivuković.
Grad neće imati nikakvu obavezu osim redovnog izmirivanja troškova za električnu energiju, ističe Stanivuković. Ulična rasvjeta okidač je za brojne kritike i sumnje kako i na koji način je zagrebačka firma prošla na tenderu.
Pored zagrebačkog “Končara” na tender za izgradnju javne rasvjete prijavile su se još dvije firme iz Banjaluke, ali niti jedna nije ispunila uslove propisane tenderom.
Postoje mnogo veći prioriteti od ovog projekta, ukazuju iz SNSD-a. U javnoj nabavci postavljeni su uslovi da firme koje konkurišu moraju imati ostvarenih 60 miliona KM prometa u posljednje tri godine i 15 miliona KM na računu, što je eliminisalo sve firme iz Republike Srpske, ukazuju iz SNSD-a.
"Ovo je svjesno urađeno da bi se eliminisale naše firme. Da je Vlada RS donijela odluku da autoputeve ili puteve RS preda u nadležnost narednih 15 godina, ’Hrvatskim cestama’ da upravljaju sa njima, to bio bio apsolutno skandal. Upravo na ovom primjeru Grad Banjaluka radi takvu stvar. Te uštede nisu ustvari nikakve uštede, jer one se u ratama 15 godina isplaćuju toj firmi za posao koje će one odraditi," kaže Dragan Lukač, šef Kluba odbornika SNSD-a u Skupštini grada Banjaluke.
Oštre kritike stigle su i iz banjalučkog SPS-a. Za 35 miliona, Banjaluka je mogla osnovati svoj gradski javni prevoz sa kupljenim novim autobusima ili da izgradi 250 stambenih jednicia za mlada bračne parove. Na pitanje da li je ovu investiciju aminovala Skupština grada, Goran Selak kaže:
"To je u prošlom sazivu da je bila neka odluka. Nemam ništa protiv novih tehnologija, nemam ništa protiv da neka kompanija to radi ali sam protiv da to rade ljudi sa strane. Dajte da rade naše firme iz Republike Srpske ili iz Bosne i Hercegovine”.
Prodsjećamo, 2023. godine gradska skupština omogućila je administraciji gradonačelnika Draška Stanivukovića da pokrene realizaciju ovog projekta jer se doborvoljno odrekla prava i na gradonačelnika prenijela svoju nadležnost da samo ona ima parvo da odlučuje o raspolganju imovinom velike vrijednosti. Ova odluka je, tada, dobila jednoglasnu podršku.