Više od mjesec dana prošlo je od razornih poplava u Donjoj Jablanici. Uništeno je 17 kilometara pruge na relaciji Ostrožac-Grabovica.
Od toga skoro 200 metara pruge ostalo je da visi u zraku.
"Nedostaje i zemljište, šta i kako dalje...", bile prve su procjene i reakcije stručne ekipe Željeznica Federacije BiH.
Zbog čega najviše ispaštaju privrednici, a gubici po ekonomiju se samo gomilaju.
Mjesec dana nakon razornih poplava još nema projekta po kojem bi se trebala raditi rekonstrukcija pruge a nema ni odgovora kada će bh. privreda imati na raspolaganju željeznički saobraćaj.
Dio pruge u Donjoj Jablanici (Izvor: Željeznice FBiH)
Gubici veći nego cijena obnove
Profesor Saobraćajnog fakulteta Univerziteta u Sarajevu Osman Lindov, ovakav nemar vlasti smatra neshvatljivim i nerazumnim. Dodaje da bi logični koraci bili da se neposredno nakon obrušavanja pruge radio i posao obnove.
"Kočničari su nerazumni mozgovi, koji ne shvataju šta znači obustava saobraćaja na dnevnoj bazi, a ne na mjesečnoj. Gubici su već veći od cijene obnove, ali eto mi ne žurimo. Po onoj našoj izreci "ko žurio glavu slomio", kaže za Euronews.ba Lindov i dodaje
Lindov: Mi ne želimo da lomimo glave (Izvor: RSE)
"Neka ide polako kao i sve ostalo, nije problem što smo jedina zemlja na zapadnom Balkanu koja nije ispunila uslove za otpočinjenja procesa pridruživanja EU, pa niko ne odgovara ni moralno ni politički niti kazneno, pa neće ni za ovo. Kao da su očekivali da ovo zaboravimo, neka postane stari problem i tako u krug već smo u tom krugu 20 godina. 20 godina bezglave vrtnje a svi kažu da su oni najviše uradili itd", objašnjava Lindov.
Projekt obnove još nije urađen
Početni gubici smanjeni su zbog alternativa. Dio robe prevozi se kamionima iz Luke Ploče, a dio su pokrile i Željeznice Republike Srpske.
“U Luci Ploče dnevno se nalazi otprilike 400 hilljada tona robe. Cestovni transport sporiji je od željezničkog zbog čega se roba duže zadržava u luci, no najbitnije je da sprkos svim okolnostima roba dolazi do svojih kupaca”, ranije su naveli iz Luke Ploče.
Sporije i skuplje, na što su ranije upozoravali iz Arcelor Mittala. Iz GIKILA potvrđuju da je sada opstanak firme o kojoj ovisi stotine drugih kompanija ugrožen.
“Problemi u poslovanju GIKILA, a na koje smo od početka upozoravali i apelirali, ovih dana akumuliraju se do mjere u kojoj je potpuno ugroženo normalno funkcioniranje kompanije, do granica da je ugrožena i sama isplata plaća radnicima”, upozoravaju iz GIKILA.
Privrednici vrše pritisak na vlast da sanira prugu
Trenutni finansijski gubici veći su od cijene obnove pruge, navodi profesor Lindov.
Posljedice blokade željezničkog saobraćaja su katastrofalne kao i sama šteta.
"Pravimo duplu štetu, ali neće niko odgovarati. Ni za obrušavanje niti za neobnavljanje, niko nije nadležan ni za prvo ni za drugo i stalno taj začaran krug nenadležnosti. Ali nije baš tako ako čitamo zakone i nadležnosti, a mi radimo uvijek tumačenje na svoj način", dodaje Lindov.
Pruga koje više nema (Izvor: AA)
Ako se uskoro ne popravi pruga, moglo bi doći do zatvaranja fabrika, upozorenja su privrednika koji su uputili apel Željeznicama.
Potpredsjednik Privredne komore FBiH Mirsad Jašarspahić uputio je 1. novembra dopis državnom Ministarstvu komunikacija i prometa, Federalnom ministarstvu prometa i komunikacija i JP Željeznice FBiH, u kojem apeluje na hitnu sanaciju željezničke pruge na relaciji Sarajevo - Ploče.
Uništeni dio željezničkog saobraćaja (Izvor: AA)
"Povezanost sjevera naše zemlje s jugom preko cestovne i željezničke infrastrukture je ključna za transport robe i resursa, što omogućava povezivanje naše regije s domaćim i međunarodnim tržištima. Oštećenja na infrastrukturi, posebno na pružnom pravcu, otežavaju pristup luci Ploče i uzrokovala su velike zastoje u transportu robe, dovela do usporavanja transporta, povećanja troškova i potencijalnog gubitka poslovnih prilika, a u konačnici može dovesti do zatvaranja fabrika, što bi bio težak udarac za bh. privredu", navodi Jašarspahić.
Privredni subjekti su počeli trpjeti značajne finansijske gubitke, a prema navodima Komore, proizvodni kapaciteti su svedeni na minimum, ako se situacija hitno ne riješi, posljedice će se dodatno pogoršati.
"Direktor kriv, ministar nekompetentan"
Dok se privrednici bore za opstanak, na drugoj nadležnoj strani niko ne preuzma odgovornost. Direktor je kriv, ako pitate ministra Edina Fortu, a ministar nije kompetentan ako pitate direktora Željeznica FBiH Enisa Džafića.
Ministar komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine je upravo zbog toga pozvao i Vladu Federacije BiH da smijeni direktora Željeznica Federacije BiH Enisa Džafića, zbog toga što, kako tvrdi, izbjegava odgovornost za zastoje u sanaciji uništene željezničke pruge.
Kazao je da neobnova željezničke infrastrukture svakodnevno stvara nedoknadive gubitke a da je situacija još gora što su se privatne kompanije ponudile da finansiraju popravku, ali da nisu dobile odgovor nadležnih institucija.
Edin Forto (Vijeće ministara BiH)
"Sakrivanje iza Vlade FBiH je neprihvatljivo, ako želite biti na čelu jedne tako bitne firme, morate poduzeti sve što je u vašoj moći da se izbjegnu gubici i za privrednike i za firmu. Privreda koja se naslanja na Željeznice je održala sastanak s upravom i ponudili su pomoć. Neki dobavljači imaju 16 puta skuplje troškove transporta. Direktor nikoga nije obavijestio o toj ponudi, nešto neformalno samo..", tvrdi Forto.
S druge strane, stiže odgovor, "Bolje bi mu bilo da rješava probleme koje ima na državnom nivou kada je u pitanju kamionski prevoz na graničnim prijelazima s kojim se susreće privreda u BiH", navodi Džafić. .
Dalje navodi da je on kao generalni direktor postupao po svim odlukama Vlade FBiH i Zakona o željeznicama FBiH.
"Vlada FBiH je tražila od ŽFBiH plan aktivnosti za sanaciju željezničke infrastukture u Donjoj Jablanici. Mi smo 10. oktobra poslali taj dokument resornom ministarstvu koje je dostavilo Vladi FBiH. Nakon sjednice 16. oktobra, Vlada FBiH nije donijela odluku da Željeznice FBiH pristupe sanaciji već da Autoceste urade zajedno plan, kako bi se sanirale zajedno i željeznička i cestovna infrastruktura", objašnjava Džafić.
Za obnovu ćemo se načekati
Ranija iskustva su pokazala da će se na obnovu sačekati, ili načekati... Ako se nastavi ovakvim tempom, proljeće ćemo dočekati bez potpune uspostave saobraćaja i transpora, procjenjuje profesor Lindov.
"Ne učimo čak ni na vlastitim greškama. Imamo fondove za ovakve situacije, pomoć se prikuplja od građana. Na osnovu polplava iz 2014. godine smo uveli posebne takse koje prikuplja Civilna zaštita, ali kažu malo im treba još, i još smo preduzeća i Agencije osnovali poslije poplava ali one postaju same sebi svrha bez adekvatnog učinka i uvijek programima im prođu kroz nabavke za sebe i svoje svrhe, vjerovatno ćemo i sad neki novi Fond osnovati (već su neki pametni izašli sa tom idejom ) koji će također posjesti kroz svoju administraciju prikupljene pare i dati "sitninu" obnovu, ali eto.. važno je da se nešto dešava, tako kažu, zaključuje Lindov.
Direktor Željeznica tvrdi da sada Vlada FBiH treba donijeti odluku da li će nastaviti Autoceste ili Željeznice FBiH."
Ako mi dobijemo nalog da rade Željeznice FBiH, naravno da ćemo odmah pokrenuti procese na sanaciji štete", tvrdi Džafić.
Štete od poplava u BiH 125 miliona eura
Po izvještaju kojeg je za parlament pripremio ured predsjednika Vlade Federacije BiH Nermina Nikšića, u poplavama i odronima stijena ukupno je pogođeno 1148 domaćinstava u Jablanici, Konjicu, Fojnici, Kiseljaku, Kreševu i Drvaru. Štete na tim i javnim objektima iznose oko 107 miliona eura, dok u saobraćajnoj infrastrukturi štete iznose više od 18 miliona eura.
Vijeće ministara BiH najavilo je prošle sedmice kako će pokrenuti procedure za aktiviranje mehanizma Fonda solidarnosti EU, iz kojega bi mogli finansirati obnovu značajnog dijela porušenih porodičnih i javnih objekata i infrastrukture.
Dok nadležni najavljuju, mještani strahuju, privrednici čini se mogli bi početi da odjavljuju.