Pruga na relaciji Sarajevo - Ploče a koja je oštećena usljed nedavnih poplava i bujica, još nije popravljena, zbog čega najviše ispaštaju privrednici, a gubici po ekonomiju se samo gomilaju.
Mjesec dana nakon razornih poplava još uvijek nema projekta po kojem bi se trebala raditi rekonstrukcija pruge a nemamo ni odgovor kada će bh. privreda imati na raspolaganju željeznički saobraćaj.
Krivnja zbog čega se još nije krenulo sa obnovom se prebacuje sa jednog nivoa na drugi, direktor Željeznica FBiH Enis Džafić optužuje Vladu FBiH i ministarstvo komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine, dok ministar Edin Forto kaže da direktor Džafić izbjegava svoje odgovornosti.
Željeznička pruga Jablanica (Izvor: Elman Omić, AA)
Ministar komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Forto je upravo zbog toga pozvao i Vladu Federacije BiH da smijeni direktora Željeznica Federacije BiH Enisa Džafića, zbog toga što, kako tvrdi, izbjegava odgovornost za zastoje u sanaciji uništene željezničke pruge.
Kazao je da neobnova željezničke infrastrukture svakodnevno stvara nedoknadive gubitke a da je situacija još gora što su se privatne kompanije ponudile da finansiraju popravku, ali da nisu dobile odgovor nadležnih institucija.
Edin Forto ( Vijeće ministara BiH)
"Sakrivanje iza Vlade FBiH je neprihvatljivo, ako želite biti na čelu jedne tako bitne firme, morate poduzeti sve što je u vašoj moći da se izbjegnu gubici i za privrednike i za firmu. Privreda koja se naslanja na Željeznice je održala sastanak s upravom i ponudili su pomoć. Neki dobavljači imaju 16 puta skuplje troškove transporta. Direktor nikoga nije obavijestio o toj ponudi, nešto neformalno samo. Također postoji ponuda najrenomiranijih projektantskih kuća u BiH i regiji koji su ponudili besplatno izraditi projekat sanacije pruge tamo gdje je prekinuta", kazao je Forto dodavši da su ponude došle odmah nekoliko dana nakon prekida željezničkog saobraćaja, ali da iz Željeznica FBiH nije došao odgovor.
Forto kaže da su iz Željeznica FBiH odlučili da odu u Vladu FBiH i "pogrešno citiraju član zakona", kako bi izbjegli odgovornost za saniranje pruge.
"U zakonu jedini menadžer željezničke infrastrukture su Željeznice FBiH, ne može tu niko drugi doći, ni Autoceste, samo oni", rekao je Forto.
Vlada FBiH je inače naložila Autocestama FBiH da ispitaju mogućnost rada ovog posla. Forto navodi da su iz ove javne kompanije utvrdili da to ne žele raditi.
"Vlada im je rekla ispitajte mogućnost da se to radi preko Autocesta, u finansijskom smislu i da ugovore nekog od svojih izvođača, ali neko ko radi autoceste ne može raditi prugu. U zakonu piše da time mogu koordinirati samo Željeznice. Ako je Vlada ispitivala druge opcije, to je zato što su pokušavali da nađu način da riješe nešto što je direktor izbjegavao da uradi", poručio je Forto.
Forto ističe da "privreda plače dok se direktor Željeznica krije".
"Direktor velike firme samo što nije plakao na sastanku kad sam ih pitao jeste li zaista ponudili novac, rekli su jesmo, ali nismo dobili odgovor. Pitali smo možete li nam to napismeno, oni su odmah preko vikenda to uradili", kazao je.
Ističe da je njegova prva izjava također bila i da pare sigurno nisu problem, nego da je najskuplje čekanje. S obzirom na to da je prošlo više od mjesec dana u kojem je privreda izgubila više miliona KM, ističe da je vrijeme da odgovorni budu pozvani na odgovornost.
"Vrijeme je da se pozove na odgovornost. Vrijeme je da Vlada, jer direktor to očigledno neće uraditi jer vješto izbjegava odgovornost, smjeni direktora Željeznica i da im vratimo mjesto koje im pripada", rekao je Forto.
Privrednici pritišću vlast da sanira prugu
Podsjećamo, privredna komora Federacije Bosne i Hercegovine (FBiH) kazala je da pritišće nadležna ministarstva i javno preduzeće (JP) Željeznice FBiH da što hitnije saniraju prugu, nudeći da privrednici sami finansiraju uspostavljanje željezničkog saobraćaja.
Potpredsjednik Komore Mirsad Jašarspahić uputio je 1. novembra dopis državnom Ministarstvu komunikacija i prometa BiH, Federalnom ministarstvu prometa i komunikacija i JP Željeznice FBiH, u kojem apeluje na hitnu sanaciju željezničke pruge na relaciji Sarajevo - Ploče.
"Povezanost sjevera naše zemlje s jugom preko cestovne i željezničke infrastrukture je ključna za transport robe i resursa, što omogućava povezivanje naše regije s domaćim i međunarodnim tržištima. Oštećenja na infrastrukturi, posebno na pružnom pravcu, otežavaju pristup luci Ploče i uzrokovala su velike zastoje u transportu robe, dovela do usporavanja transporta, povećanja troškova i potencijalnog gubitka poslovnih prilika, a u konačnici može dovesti do zatvaranja fabrika, što bi bio težak udarac za bh. privredu", navodi Jašarspahić.
Privredni subjekti su počeli trpjeti značajne finansijske gubitke, a prema navodima Komore, proizvodni kapaciteti su svedeni na minimum i ako se situacija hitno ne riješi, posljedice će se dodatno pogoršati.
Podsjetio je nadležne, o čemu je i Bloomberg Adria pisala, da je 9. oktobra održan sastanak u Željeznicama, a na kojem su bili predstavnici kompanija ArcelorMittal Zenica, Global Ispat Koksna Industrija Lukavac, Adriatic Metals Vareš i Alternativa Sarajevo.
"Privredni subjekti su pokazali spremnost da pomognu u rješavanju ovog problema, a kompanija Adriatic Metals je ponudila, pored tehničke pomoći, mogućnost finansiranja sanacije i obnove oštećene pruge", ističe Jašarspahić i podsjeća na spremnost navedenih kompanija da angažuju vlastita sredstva i ljudstvo da se u što skorije vrijeme osposobi pruga.
Nakon tri sedmice, dodaje, još nemaju informacije o daljnjim koracima koji će se preduzeti kako bi se riješio nastali problem te očekuje reakciju nadležnih po ovom pitanju.
Džafić smatra ministra kompetentnim
Direktor Željeznica FBiH Enis Džafić reagovao je na žestoke optužbe državnog ministra prometa i komunikacija Edina Forte koji ga je pozvao da podnese ostavku zbog činjenice da još nije sanirana pruga u Donjoj Jablanici, kazavši da ministar uopće nije nadležan za rad Željeznica FBiH i ne smatra ga kompetentnim da komentariše način poslovanja i rad ŽFBiH.
"Bolje bi mu bilo da rješava probleme koje ima na državnom nivou kada je u pitanju kamionski prevoz na graničnim prijelazima s kojim se susreće privreda u BiH i gdje može doći do napuštanja biznisa i radnika iz BiH jer on ne radi svoj posao kako bi trebao raditi jedan ministar", rekao je Džafić.
Dalje navodi da je on kao generalni direktor postupao po svim odlukama Vlade FBiH i Zakona o željeznicama FBiH i članu četiri zakona koji jasno reguliše da ŽBiH održavaju željezničku infrastrukturu u skladu sa odlukama Vlade FBiH, a da se sredstva za održavanje željezničke infrastrukture osiguravaju iz budžeta Vlade FBiH.
"Vlada FBiH je tražila od ŽFBiH plan aktivnosti za sanaciju željezničke infrastukture u Donjoj Jablanici. Mi smo 10. oktobra poslali taj dokument resornom ministarstvu koje je dostavilo Vladi FBiH. Nakon sjednice 16. oktobra, Vlada FBiH nije donijela odluku da Željeznice FBiH pristupe sanaciji već da Autoceste urade zajedno plan, kako bi se sanirale zajedno i željeznička i cestovna infrastruktura.
Već i danas imamo izjave određenih geologa po pitanju stanovništva u Jablanici gdje je potrebno uraditi kompletnu geologiju i geodeziju prostora na kojem je došlo do odrona. Je li ministar Forto misli da Željeznice BiH trebaju uraditi kompletan taj posao i finansirati iz vlastitih sredstava ili je to adresa Kriznog štaba odnosno civilne zaštite ili Vlade FBiH?", pita se Džafić.
Kazao je da sada Vlada FBiH treba donijeti odluku da li će nastaviti Autoceste ili Željeznice FBiH. Ako mi dobijemo nalog da rade Željeznice FBiH, naravno da ćemo odmah pokrenuti procese na sanaciji štete."
Za kraj kaže da je prava adresa za pitanje zašto sve ide sporo Vlada FBiH i resorno ministarstvo i da njih treba pitati zašto je sve u zastoju i nakon mjesec dana od poplava.