Loader
Pronađite nas

Usvojen izvještaj Komisije za praćenje rada Agencije za prevenciju korupcije

RTV BiH duguje milion KM Ministarstvu odbrane

    Objavljeno kako se najčešće "mulja" s tenderima u FBiH

    Pexels
    Euronews.ba
    Objavljeno

    Iz Ureda za reviziju institucija Federacije Bosne i Hercegovine su objavili drugi dio publikacije najznačajnijih nalaza iz oblasti javnih nabavki, a koji su utvrđeni njihovom prošlogodišnjom finansijskom revizijom.

    ADVERTISEMENT

    Od ukupnog broja finansijskih revizija nabavki u javnom sektoru FBiH, 35 posto je onih u kantonima i općinama/gradovima, 33 posto u javnim preduzećima, 21 posto u zavodima, fondovima i agencijama i 11 posto u samim entitetskim institucijama. Istaknute su najčešće neusklađenosti sa Zakonom o javnim nabavkama, a to su:


    Neprimjenjivanje samog Zakona, što je najčešća i najznačajnija nepravilnost. Primjer za to je preduzeće "Ceste", sa sjedištem u Mostaru, koje je 2023. provelo 96 postupaka javne nabavke, ukupne vrijednosti 6,3 miliona KM, ali bez primjene Zakona o javnim nabavkama;


    Sačinjavanje tenderske dokumentacije suprotno Zakonu, a što se ogledalo u tome da su tehničke specifikacije upućivale na tačno određenog proizvođača/marku/tip, čime se, kako su revizori konstatirali, pogodovalo određenim proizvođačima;


    Tenderska dokumentacija nije sadržavala sve ono što je određeno Zakonom, a što je potrebno da ponuđači pripreme svoje ponude na stvarno konkurentskoj osnovi;


    Izbjegavanje adekvatne primjene javne nabavke, uglavnom dijeljenjem predmeta nabavke, što je zakonski zabranjeno;


    Provođenje pregovaračkih postupaka onda kada zakonski nisu ispunjeni uslovi za to;

    Prihvatanje ponude čija je cijena viša od planiranih, odnosno osiguranih finansijskih sredstava;


    Izostanak provjere tržišta kako bi se nabavka adekvatno pripremila nabavka i privredni subjekti informirali o planovima i zahtjevima nabavke, što je zakonska obaveza;


    Izostanak učešća službenika za javne nabavke čija vrijednost prelazi 250.000 KM;


    Nezakonitosti u fazi zaključivanja, odnosno realizacije ugovora. Kao najznačajnije nepravilnosti pri zaključenju ugovora istaknute su izmjene prvobitnih uslova tenderske dokumentacije, kao što su rok isporuke, uslovi plaćanja, visina kazne u slučaju kašnjenja idr. Kao najznačajnije nepravilnosti pri realizaciji ugovora istaknute su nepoštivanje odredaba ugovora, među kojima su enormno produžavanje rokova i plaćanje cijene više od ugovorene;


    Izostanak korištenja zaštitnih sredstava u slučaju neispunjavanja ili neblagovremenog ispunjavanja obaveza iz ugovora o javnoj nabavci. Primjera radi, nisu se obračunavali penali niti su aktivirane bankarske garancije, iako su dobavljači kasnili u izvršenju obaveza iz ugovora o javnim nabavkama;


    Nedonošenje plana nabavki ili donošenja plana koji nema Zakonom propisane elemente;



    Pokretanje postupaka nabavke za koju nisu osigurana sredstva ili drugi uslovi za realizaciju;


    Neblagovremeno donošenje odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača;


    Propuštanje traženja pojašnjenja u slučaju, kako su revizori konstatirali, neprirodno niske cijene;


    Prihvatanje ponuda koje imaju računsku grešku idr.


    Kao subjekti kod kojih su utvrđena značajna odstupanja od Zakona o javnim nabavkama istaknuti su:



    Federalno ministarstvo prostornog uređenja;


    Federalno ministarstvo pravde;


    Služba za zajedničke poslove organa i tijela FBiH;


    Federalni zavod za statistiku;


    Federalni zavod za poljoprivredu;


    Kazneno-popravni zavod Zenica;


    Kazneno-popravni zavod Mostar;


    Srednjobosanski kanton;


    Ministarstvo unutrašnjih poslova Katona Sarajevo;


    Ministarstvo saobraćaja KS;


    Ministarstvo za odgoj i obrazovanje KS;


    Hercegovačko-neretvanski kanton;


    Unsko-sanski kanton;


    Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta USK;


    Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona 10;


    Gradovi Zenica, Zavidovići, Goražde, Široki Brijeg, Livno i Čapljina te općine Posušje, Kreševo, Novi Grad Sarajevo, Vareš, Doboj Jug, Usora, Sapna, Čelić i Doboj Istok;


    Zavodi zdravstvenog osiguranja KS, Bosansko-podrinjskog kantona i Zapadnohercegovačkog kantona;


    Federalni zavod za zapošljavanje;


    Opća bolnica "Prim.dr. Abdulah Nakaš", Kantonalna bolnica Orašje, Kantonalna bolnica "Dr. fra Mihovil Sučić" Livno, Opća bolnica Jajce i Opća bolnica Bugojno;


    Domovi zdravlja Široki Brijeg, Čapljina i Bihać;


    "Hrvatske pošte" Mostar;


    BH Pošta;


    BH Telecom;


    "Hrvatske telekomunikacije" Mostar;


    Komunalno preduzeće Čapljina;


    "Ceste" Mostar;


    Ceste FBiH;


    Željeznice FBiH;


    Vodovod i kanalizacija Živinice;


    Saobraćaj i komunikacije Tuzla;


    Šume BPK i Šumarstvo "Prenj" Konjic;


    Rudnici Tuzla, Posušje, Breza, Kreka, Đurđevik, Zenica, "Abid Lolić", Kakanj i Široki Brijeg.


    Publikacija Ureda za reviziju institucija FBiH je dostupna na ovom linku.

    Možda će vam se svidjeti