Srpski krilni košarkaš, bivši kapiten Partizana, sada košarkaš turskog kluba Büyükçekmece, dvadesetdevetogodišnji Rade Zagorac sa sportskih stranica, dospio je u rubriku biznis. sopstvenim zalaganjem i idejom.
Ovaj dvometraš je riješio da sve što je naučio tokom profesionalnog bavljenja košarkom prenese u sferu biznisa i pokrenuo je aplikaciju za pronalaženje majstora MostApp.
„Cio svoj život proveo sam u košarci i ukoliko bi sebe trebalo da identifikujem kroz zanimanje ili poziv, jasno je šta bi bio odgovor. Pričajući o košarci, ne kao igri već kao industriji, nedavno sam došao do zaključka da je jako dobra priprema za preduzetništvo. Cijelog svog života se srećem i sarađujem sa najrazličitijim vrstama karaktera, autoriteta, starijih i iskusnijih, mlađih i naivnijih. Čitav taj skup ljudi sa kojima nekada provodiš više vremena nego sa porodicom, nauči te da se snalaziš u raznim okolnostima, kada novca nema, kada ga ima, kada je pritisak veliki i postoje jasni rokovi. Nametnuta disciplina, ali i stečena samodisciplina bez koje ne može da se traje su neizostavni elementi jednog prosečnog startapa, u kojem drugi ljudi očekuju da ti budeš neko ko će svima pokazati put“, počinje on priču za BIZLife.
Od Covid inspiracije do aplikacije
Prije tri godine MostApp je bio samo ideja, a danas je izrastao u aplikaciju koja korisnicima nudi usluge majstora. Ideja mu je sinula u sada već čuvenoj Covid inspiraciji.
„Oduvijek sam zamišljao i želio da vidim kako ću se snaći u nekoj ulozi van sporta. Organizacije u kojima sam bio su bile svakakve. Neke su bile odlične, neke manje dobre, a interesatno mi je bilo što količina novca vrlo često nije bila uzrok jednog ili drugog. Neke organizacije sa velikim novcem nisu uspijevale da proporcionalno usklade kvalitet sa novcem, dok su neke sa mnogo manje novca bivale perfektne. Sve to me je godinama intrigiralo i motivisalo da jednog dana pokušam da napravim kvalitetan tim ljudi, koji će ista ideja vući napred, i čije će se pojedinačne ambicije, koje moraju da postoje, spajati u jednoj tački. Vjerujem da smo na dobrom putu da tako bude“, kaže on.
Ljudi ih često porede sa TaskRabbit-om koji je od 2017. u vlasništvu IKEA-e. I stvarno, njihov biznis model jeste najsličniji njihovom, jer omogućava direktan pristup i uvid u dostupne Mostere, od kojih zahtevaju da se pridržavaju prilično zahtevnih instrukcija kada je reč o pravljenju i ažuriranju profila. Na MostApp-u ne može da radi svako i Mosteri prolaze detaljnu kontrolu.
Detaljna kontrola majstora
„Prije nego što dobiju mogućnost da budu izlistani u aplikaciji, prolaze dva intervjua sa našim zaposlenima gdje se procjenjuje sociološka i profesionalna kompetentnost, a prolaze i provjeru u vidi potvrda da nisu osuđivani i da se protiv njih ne vodi krivični postupak. Mosteri moraju da imaju uredne i pregledne profile, sa jasno vidljivim opisom svojih vještina i slikom, da budu pristojno obučeni, ljubazno da komuniciraju, za sobom da ostave uredan prostor i kašnjenje im se toleriše do 15 minuta, osim u slučaju opravdanih razloga koji moraju da se iskomuniciraju na vreme sa korisnikom“, objašnjava on za BIZLife.
Pružili su šansu i ljudima koji nisu profesionalni majstori, već u slobodno vreme rade ili imaju određenu vještinu i znanje koje žele da iskoriste i zarade nešto novca sa strane, s obzirom na izazovnu ekonomsku situaciju. Recenzije i ocene korisnika su jasno vidljive na njihovim profilima, pa to dodatno olakšava odabir pravog Mostera.
Naplata se vrši isključivo putem aplikacije, beskontaktno. Cijena je po radnom satu, a Moster može da naplati isključivo onoliko koliko je zaista radio.
„Time smo izbjegli loša korisnička iskustva u kojima majstori paušalno procjenjuju vrednost određenog posla ili to rade na osnovu kvaliteta opremljenosti nečijeg stambenog prostora. Opis posla se unapred komunicira, Moster daje procjenu vremena koje bi mu bilo potrebno za taj posao, a sredstva se tada samo rezervišu – tek kada se usluga uspešno izvrši, usluga se naplaćuje. Trenutno nudimo usluge električara, hausmajstora, vodoinstalatera i montaže nameštaja, a uskoro planiramo da ih širimo na čišćenje, peglanje, baštovanstvo, čekanje u redu, selidbe i iznošenje/unošenje teških stvari. Slušamo i naše korisnike u tom dijelu pa reagujemo shodno tome“, objašnjava naš sagovornik.
Usluge nude i firmama
Na MostApp-u, nikada nećete pronaći sada već čuvene termine poput “cijene po dogovoru”, profilne slike na kojoj je krov, alat ili dizajnersko rješenje firme, ali ni bilo kakve informacije koje vam zapravo ništa ne otkrivaju ili mogu da vas dovedu u zabludu.
„Korisničko iskustvo je zbog decenija loših iskustava korisnika sa pojmom majstora stavljeno kao apsolutni prioritet naše priče, a svjesni smo da će nam za uvjeravanje i sticanje povjerenja trebati mnogo truda. Važno nam je bilo da dokažemo sami sebi da nasumična korisnica ili korisnik mogu da instaliraju aplikaciju, zakažu Mostera koji će prijatno komunicirati i doći na vrijeme, odraditi traženi posao i beskontaktno naplatiti uslugu. Na osnovu 74 trenutno obavljenih taskova, prosječna ocjena svih Mostera je 5. Dakle – očigledno je da smo na solidnom putu“, objašnjava Zagorac.
„Pokrivamo sve vrste radova, adaptacija i popravki: elektroinstalacije, vodoinstalaterski radovi, molereski radovi, keramičarski radovi, podopolagački radovi (sve vrste podova), zamenu svih vrsta stolarije, ventilacioni sistemi, grejanje, klimatizacija, usluge higijene i čišćenja, alarm i video sigurnosni uređaji, bravarski radovi…Ovaj model usmjeren ka firmama pokriva celu Srbiju, za razliku od modela za indiividualne korisnike koji trenutno pokriva samo Beograd“, objašnjava naš sagovornik.
Značaj ljudi i tima
Pri pokretanju posla naučio je da je od presudne važnosti da i druge ljude, najčešće prijatelje, podjednako zaljubite u svoju ideju.
„Ukoliko se to ne desi, mislim da stvari postaju eksponencijalno teže. Ja sam imao sreću da se mom velikom prijatelju Srđanu Radojeviću, ideja jako dopala i mogu da kažem da je on jedan od najvažnijih faktora što se ideja nije razvodnjila i kao što je to nerijetko slučaj. Miloš Čitaković je takođe izuzetno doprinio našoj priči u početku, pre svega velikim iskustvom i znanjem u razvoju startup-ova, pretežno u Americi. Njegove smernice i nadgledanje projekta u samom začetku su nam u velikoj meri pomogli da ne zalutamo u mračne ulice startup putovanja“, objašnjava on.
Na tom putu, četvrti deo mozaika je bio Predrag Brkić, diplomirani student FON-a, sada naš generalni menadžer, koji je objektivno ceo proces pokrenuo u trenutku kada nisu znali šta će da radimo usljed krupne greške pri odabiru prvog tima programera.
„Peđu je teško ograničiti sa jednom ili dvije glave karatkteristike jer je doprinio našem kodu, dizajnu, regrutaciji Mostera i zaposlenih, perfektnoj organizaciji, administraciji i još mnogo čemu. Peti i šesti dio tima su postali Radovan Knežević i Aleksa Đoković, sa kojima smo odnos uspostavili u prvoj terenskoj test fazi, gdje su nas sasvim spontamo oduševili svojom komunikacijom, lakim razumevanjem ideje, davanjem prijedloga, a prije svega iskustvom sa terena, koje smo locirali kao neophodno jer pored toga što je MostApp tehnološka firma, ipak se bavimo popravkama i radom na terenu, a to je nešto u čemu nas četvorica nemamo iskustva. Na kraju, posljednji član naše sedmorke je Dalibor Tošković u vidu savjetnika, koji nam pomaže svojim iskustvom u sličnim industrijama, ali je to sve na drugarskoj osnovi a obzirom da je zaposlen u drugoj veoma uspešnoj firmi“, objašnjava Zagorac.
„U kom god smejru budućnost odvede MostApp, moj cilj je da naša priča nikada ne izgubi ljudsku crtu, koliko god velika ili mala bila, jer je ona provejavala kroz sve njegove razvojne faze do sada, kroz svako zapošljavanje, svaki task i svaku kampanju“, zaključuje on.