Loader

Loader
Pronađite nas

Boeing prodao svoju firmu za proizvodnju izviđačke opreme

Profit X-a u Velikoj Britaniji pao za 74 posto godinu dana nakon što ga je preuzeo Musk

    Ruska nafta rizikuje da ostane zaglavljena na moru zbog američkih sankcija

    Ruska nafta (Izvor: AP Photo/Dmitri Lovetsky)
    Bloomerg Adria
    Objavljeno

    Američke sankcije koje su stupile na snagu u petak mogle bi da ostave skoro 48 miliona barela ruske sirove nafte "zaglavljeno" na moru, primoravajući desetine tankera da u žurbi traže alternativne destinacije, u najnovijoj preraspodeli globalne trgovine naftom, prenosi Bloomberg Adria.

    ADVERTISEMENT

    Potez Vašingtona od prošlog mjeseca da na crnu listu stavi najveće proizvođače nafte Rosneft PJSC i Lukoil PJSC vjerovatno je najagresivniji do sada pod trenutnom administracijom, dok predsjednik Donald Trump pokušava da pojača pritisak na Kremlj zbog rata u Ukrajini. Američko Ministarstvo finansija saopštilo je ranije ove nedjelje da mjere već daju rezultate, s obzirom na manju potražnju i popuste na ključne ruske vrste nafte, piše Bloomberg Adria.


    Kako su ograničenja sada na snazi, indijske rafinerije traže zamjenu, brzo bukirajući tankere za naftu sa Bliskog istoka, što je podiglo vozarine na toj ruti blizu petogodišnjeg maksimuma. Trgovci u međuvremenu pažljivo prate krajnje kupce, ako ih uopšte bude, za naftu Lukoila i Rosnefta koja je već na moru.


    "Ruski izvozni tokovi se drže, ali još ne stižu do svojih destinacija", rekao je Warren Patterson, šef strategije za robna tržišta u ING Groep NV. "Ako se to nastavi i sve se konačno zaglavi u lancu, mogli bismo početi da vidimo pad ponude, što će zabrinuti tržišta."


    Izvori analitičke firme Kpler ukazuju da se blizu 48 miliona barela sirove nafte Rosnefta i Lukoila, uglavnom Ural i ESPO vrste, trenutno nalazi u tranzitu ili na početku utovara. To uključuje oko 50 tankera koji plove ka Kini i Indiji, ali i druge koji nemaju naznačenu destinaciju ili ciljaju manje luke, rasute od Baltika do Južnokineskog mora, dok se posrednici distanciraju od trgovine.


    Pošto Rusija želi da održi protok nafte, Moskva je stavila prioritet na utovar, morski izvoz je ostao visok, oko 3,4 miliona barela dnevno, prema podacima o kretanju brodova koje je prikupio Bloomberg. Referentne cijene za sada su uglavnom ignorisale uticaj novih ograničenja.


    Ipak, nije izvjesno da će svi ti bareli pronaći kupce, čak ni na najvećim azijskim tržištima. Kina i Indija preuzele su najveći dio ruskog izvoza od 2022. i i dalje održavaju bliske veze sa Moskvom.


    Obje zemlje, međutim, paze da ne budu uvučene u moguće sekundarne sankcije, jer SAD pojačavaju pritisak na sve koji olakšavaju ruski izvoz. Obim tih ograničenja i spremnost Vašingtona da ih primijeni odrediće koliko će nafte stići do rafinerija.


    "Bolno je, ali bol traje samo tri ili četiri mjeseca", rekao je Adam Lanning, viši analitičar tankerskog tržišta u brokerskoj kući SSY. "Vjerovatno ćemo videti da se u narednim mjesecima tržišta prilagođavaju i pronalaze zaobilazna rješenja kako bi uvozila tu naftu, a da se ne nađu pod lupom sankcija."


    Nagla promijenila kursa i okret


    Rastući pritisak na ruski izvoz već je naveo kupce da pređu na standardizovanije vrste. Predstojeći dani testiraće tu odlučnost.


    Dva broda natovarena Ural naftom koja su ranije naglo promijenila kurs, vjerovatno zbog sankcija, ponovo su nastavila svoja putovanja posljednjih dana, signalizirajući da idu ka Indiji. Malo je vjerovatno da će stići krajnjim kupcima prije isteka prelaznog perioda 21. novembra.


    Spirit 2, natovaren sa 730.000 barela Urala iz Rosnefta, uputio se ka Aziji, ali je napravio okret poslije Sueckog kanala i više od nedelju dana bio usidren u tom području, prema podacima o praćenju brodova. Tokom vikenda ponovo je krenuo na jug, označavajući Indiju kao destinaciju.


    Furia, još jedan Aframax tanker koji je napravio dramatičan zaokret u Baltičkom moru krajem oktobra, upravo je prošao Suecki kanal i ide ka Indiji. Prevozi skoro 730.000 barela Uralsa iz Rosnefta.


    Na ruskom Dalekom istoku, brod Cindy utovario je skoro 770.000 barela ESPO nafte iz Kozmina početkom novembra bez jasne destinacije. Sada plovi ka vodama kod Singapura i Malezije, gdje se iranska, a ponekad i ruska nafta, često prebacuje s broda na brod kako bi se prikrilo porijeklo.


    Brod Fortis, sa 720.000 barela Uralsa iz Rosnefta, plovi ka Yeosu u Južnoj Koreji,oš jednom popularnom mestu za STS transfere, nakon retkog takvog prelivanja u vodama Indije. Fortis je prvobitno trebalo da pristane u Ningbou, Kini, ali je destinaciju promijenio u Yeosu.

    Možda će vam se svidjeti