Let 8243 Azerbejdžanske avio-kompanije Azerbaijan Airlines oboren je 25. decembra projektilom iz ruskog sistema Pancir-S1, pri čemu je poginulo 38, a povrijeđeno 29.
Smrtonosna nesreća , Azerbaijan Airlines 25. decembra bila je direktna posljedica oštećenja ključnih sistema leta uzrokovanih stranim predmetima, pokazao je preliminarni službeni izvještaj koji je u utorak objavila azerbejdžanska vlada, prenosi Euronews.
U izvještaju se detaljno navodi da je kazahstansko ministarstvo saobraćaja pronašlo "brojna oštećenja i slijepa oštećenja" na trupu, repnom dijelu i krmenom dijelu aviona, uključujući njegove stabilizatore.
Nadalje, istražitelji su izvukli neidentifikovane metalne krhotine koje su uzrokovale oštećenje hidrauličkog sistema aviona nakon "dvije vanjske buke".
"Zbog nepovoljnih vremenskih uslova, letjelica je dva puta bezuspješno pokušala sletjeti u Grozni, a zatim je kapetan odlučio da se vrati u Baku. Nakon ove odluke, CVR je snimio dvije vanjske buke, koje su se javljale u intervalu od 24 sekunde, iznad Groznog", navodi se u izvještaju.
Biće obavljena dalja forenzička ispitivanja kako bi se utvrdio izvor stranih predmeta, navodi se u izvještaju.
U preliminarnom izvještaju nisu zabilježeni dokazi o udaru ptica.
Let 8243 , Azerbaijan Airlinesa iz Bakua za Grozni srušio se prilikom pokušaja prinudnog sletanja u blizini Aktaua u Kazahstanu.
Prije nesreće, mlaznjak Embraer ERJ 190-100 izgubio je sve primarne kontrole leta, pretrpio je smanjenje pritiska u kabini, a posada je prijavila eksplodiranje sjedišta u kabini.
Avion se srušio na nekih 5 kilometara od piste 11 na aerodromu Aktau, raspao se i zapalio, javio je međunarodni informativni kanal AnewZ sa sjedištem u Azerbejdžanu.
Poginulo je ukupno 38 ljudi u avionu, uključujući kapetana, prvog oficira, stjuardesu i 35 putnika, dok je 29 osoba preživjelo s povredama.
Prije objavljivanja preliminarnog izvještaja, izvori su za Euronews otkrili da su sistemi elektronskog ratovanja bili raspoređeni protiv azerbejdžanskog aviona dok se približavao slijetanju u Groznom, nakon čega je uslijedio udar ruskog PVO sistema Pancir-S1, koji je doveden u Čečeniju iz Sirije.
Dan nakon pada, izvori iz azerbejdžanske vlade rekli su za Euronews da je ruska raketa zemlja-vazduh izazvala pad aviona Azerbaijan Airlines u Aktauu.
Prema izvorima, projektil je ispaljen na let 8432 tokom vazdušne aktivnosti dronova iznad Groznog, a geleri su pogodili putnike i kabinsko osoblje dok je eksplodirao pored aviona u toku leta.
Vladini izvori rekli su za Euronews da oštećenoj letjelici nije bilo dozvoljeno da sleti ni na jedan ruski aerodrom uprkos zahtjevima pilota za prinudno slijetanje, te je naređeno da leti preko Kaspijskog mora prema Aktauu u Kazahstanu. Prema podacima, GPS navigacijski sistemi aviona bili su zaglavljeni na cijeloj putanji leta iznad mora.
"Izvinite se, priznajte krivicu, kaznite krivce"
Tri dana nakon nesreće, u obraćanju naciji, azerbejdžanski predsjednik Ilham Aliyev je rekao: "Možemo sa potpunom jasnoćom reći da je avion oborila Rusija. Ne kažemo da je to učinjeno namjerno, ali je urađeno.”
U to vrijeme, 29. decembra, Alijev je rekao da je Baku postavio tri zahtjeva Rusiji u vezi sa nesrećom.
„Prvo, ruska strana mora da se izvini Azerbejdžanu. Drugo, mora priznati svoju krivicu. Treće, kazniti krivce, privesti ih krivičnoj odgovornosti i platiti obeštećenje azerbejdžanskoj državi, povrijeđenim putnicima i članovima posade”, istakao je Alijev.
Alijev je istakao da je prvi zahtjev "već ispunjen" kada mu se ruski predsjednik Vladimir Putin izvinio 28. decembra. Putin je nesreću nazvao "tragičnim incidentom", iako je prestao da prizna odgovornost Moskve.
Istog dana, kazahstanska vlada je rekla za Euronews da je odlučila da pošalje registratore leta aviona u Brazil kako bi pomogla u potpunom i nedvosmislenom otkrivanju činjenica oko tragedije — potez koji ukazuje da su Kazahstan i Azerbejdžan bili usklađeni u potrazi za transparentnom istragom .
Nakon preliminarnog izvještaja slijedi konačni izvještaj u roku od godinu dana od dana nesreće, prema međunarodnim propisima.