Kako se turistička sezona na Jadranu zahuktava, sve više pažnje privlače cijene koje – prema mnogima – već godinama izmiču kontroli. Od smještaja, preko suncobrana do obroka u restoranima, poskupljenja su postala glavna tema među i turistima i mještanima.
Reputacija Hrvatske kao zemlje prirodnih ljepota, gostoljubivosti i čistog mora, sve češće biva zasjenjena statusom preskupe destinacije – o čemu sada piše i svjetska agencija Reuters.
"Ko to može sebi da priušti?"
To je pitanje koje se sve češće čuje među gostima koji ljetuju u Hrvatskoj. Iako i dalje mnogi dolaze, stručnjaci upozoravaju da bi pretjerano podizanje cijena moglo dugoročno štetiti turizmu.
Ipak, ima i drugačijih mišljenja. Turistkinja iz Italije, Lili, kaže:
"Tako je lijepo, sigurno se vraćam. Cijene su bile niže prije par godina, ali i dalje mislim da vrijedi".
Njeni sunarodnici Antonela i Domeniko dodaju da, iako su primijetili poskupljenja, i dalje smatraju da je iznajmljivanje suncobrana jeftinije nego u Italiji.
Šta kažu turistički radnici?
Kristijan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice, navodi da je maj bio nešto slabiji nego lani, ali da je jun donio oporavak:
"Maj je bio pet posto slabiji, ali u junu smo nadoknadili pad. Do kraja mjeseca očekujemo dodatni rast".
Sličan stav ima i Martina Rendić iz Turističke zajednice Supetara:
"Na otoku je sve malo skuplje, ali restorani su zadovoljni. Kafići su možda u slabijoj poziciji, no do kraja godine očekujemo izjednačenje".
Ivan Jugović, kuhar u porodičnom restoranu, ističe:
"Cijene smo prilagodili minimalno, zbog većih troškova rada, inflacije i skuplje robe".
Hoće li turisti „kazniti“ Hrvatsku?
Ekonomski analitičar Damir Novotni upozorava:
"Njemački turisti, koji čine trećinu ukupnih noćenja, bit će sve pažljiviji. Ako se odnos cijene i kvaliteta ne popravi, mogli bi smanjiti broj dolazaka".
Koliki će biti pravi efekti ovih poskupljenja – saznat će se nakon sezone, kada se naprave konkretne usporedbe s prošlom godinom.