Od 1. decembra 2025. u Njemačkoj će, u okviru petogodišnje probne faze, biti dopušteno daljinsko upravljanje vozilima u javnom saobraćaju.
Riječ je o vozilima koja se ne voze autonomno, već ih daljinski upravlja osoba iz posebnog centra, a da se nalazi u samom vozilu.
Njemačko Ministarstvo saobraćaja usvojilo je novu Uredbu o daljinskom upravljanju vozila u cestovnom saobraćaju (Straßenverkehr-Fernlenk-Verordnung – StVFernLV), čime je prvi put stvoren pravni okvir za takvu vrstu vožnje. Cilj je podržati inovacije u mobilnosti, a pritom ne zanemariti sigurnost.
Moguće primjene:
Carsharing i robotaksiji: Vozila se nakon korištenja mogu sama premjestiti do sljedećeg korisnika.
Autonomna vozila: Ako naiđu na komplikovanu situaciju, upravljanje može preuzeti operater na daljinu.
Ruralna područja i noćni promet: Robotaksiji bez vozača mogu pružiti usluge gdje je prijevoz slabije razvijen.
Lokalni javni prijevoz: Općine mogu uvesti daljinski upravljana vozila kao dopunu postojećim linijama.
Logistika: Daljinsko upravljanje može poboljšati učinkovitost prijevoza robe.
Sigurnosne mjere i ograničenja
Nova uredba predviđa stroge sigurnosne uvjete kako bi se spriječili rizici, a to su:
Maksimalna brzina: 80 km/h.
U slučaju smanjenja kvalitete veze, vozilo mora automatski smanjiti brzinu, a u slučaju prekida veze – zaustaviti se na siguran način.
Dozvoljeni su samo centri za upravljanje s više komunikacijskih veza, snažnim IT sigurnosnim sustavima i dobro obučenim operaterima, koji su pod kontinuiranim nadzorom.
Do sada nisu zabilježene teže nesreće s ovakvim vozilima na javnim cestama.
Teleoperirana vozila donose nove izazove, poput:
Kašnjenja u prijenosu signala
Potencijalnog gubitka mrežne veze
Ograničenog uvida operatera u situaciju na cesti
Rizika od cyber napada
No, uredba takve rizike tretira ozbiljno i propisuje rješenja kroz tehničke mjere i protokole. Ukupno gledano, opasnost za ostale sudionike u saobraćaju nije veća nego kod klasične vožnje, pod uvjetom da se svi sigurnosni zahtjevi poštuju.
Nova njemačka regulativa otvara vrata za novu eru mobilnosti, u kojoj se daljinsko upravljanje vozilima koristi za veću učinkovitost, fleksibilnost i sigurnost, posebno u urbanim sredinama, logistici i javnom prijevozu – uz jasno definirane tehničke i sigurnosne standarde, piše Fenix.